او به‌عنوان یک پسربچه در تظاهراتی مانند این مسابقه دوچرخه سواری شرکت داشت و این نوعی ابراز مخالفت در استان شرقی عربستان طی بهار عربی در سال ۲۰۱۱ بود. سه سال بعد که او ۱۳ ساله شده بود باز فیلمی از او دیده شد که در یک مسابقه دوچرخه سواری حضور یافته بود. مقام‌های مرزی سعودی درحالی او را دستگیر کردند که با خانواده‌اش درحال سفر به بحرین در گذرگاه ملک فهد بود؛ گذرگاهی که این دو کشور را به هم وصل می‌کند. در آن زمان، او تنها «جوانکی» بود که از سوی کنشگران و حقوقدانان عنوان «جوان‌ترین زندانی سیاسی در عربستان سعودی» را از آن خود کرده بود. اکنون که او به سن ۱۸ سالگی رسیده و تمام این مدت را هم در زندان بوده و با مجازات اعدام دست به گریبان است.

«درویش- قبلاوی- بالکیز» نوشتند در ماه آوریل عربستان سعودی اعلام کرد که ۳۷ مرد که – به گفته گروه‌های حقوق بشری- از اقلیت شیعه بودند را اعدام کرده است. این کشور دارای یکی از بالاترین نرخ‌های اعدام در جهان است و بارها از سوی گروه‌های حقوق بشری به اعدام کسانی متهم و محکوم شده که در زمان ارتکاب جرم سن کمی داشتند و اصطلاحا زیر سن قانونی بوده و خردسال محسوب می‌شدند. گزارشگران سی‌ان‌ان از برگه‌های اتهامی قریریس دریافته‌اند که او ۱۰ ساله بود وقتی مرتکب یکی از آن جرائم شده بود. او همچنین متهم به همراهی با برادرش علی شده بود. داستان از این قرار بود که علی (به‌عنوان برادر بزرگ‌تر) و مرتجا درحالی‌که سوار بر موتور سیکلت بودند در شرق عوامیه چند کوکتل مولوتف به ایستگاه پلیس پرتاب کردند. سن مسوولیت کیفری در عربستان روشن نیست اما به گفته دیده‌بان حقوق بشر، در سال ۲۰۰۶ این پادشاهی به کمیته حقوق کودکان گفت که سن مسوولیت کیفری را به ۱۲ سال افزایش داده است. عربستان پیش از این به سازمان ملل گفته بود که حکم اعدام را بر زندانیانی که پیش از سن مسوولیت کیفری متهم به جرم شده بودند تحمیل نخواهد کرد.

قریریس هم‌اکنون در یک دادگاهی که متهمان تروریستی را محاکمه می‌کند درحال محاکمه است. به او اتهام عضویت «در یک گروه افراطی تروریستی» زده شده است. او به طیف گسترده‌ای از اتهامات محکوم شده است از خشونت در تظاهرات گرفته – از جمله کمک به ساخت کوکتل مولوتف- تا تیراندازی به‌سوی نیروهای امنیتی و راهپیمایی در زمان خاکسپاری برادرش در سال ۲۰۱۱. گزارشگران سی‌ان‌ان می‌گویند هیچ‌یک از مقام‌های سعودی حاضر به پاسخ دادن به پرسش‌های این خبرگزاری نشدند. در ویدئویی که از مراسم تشییع و خاکسپاری برادر مرتجا به دست سی‌ان‌ان رسیده، عزاداران شعارهای ضددولتی سر می‌دادند. سی‌ان‌ان دریافته که حکم اعدام این نوجوان ۱۸ ساله در زمره شدیدترین اعدام‌ها خواهد بود که ممکن است شامل به صلیب کشیدن و در نهایت مثله مثله کردن بعد از اعدام شود. بر اساس تفاسیر سفت و سخت عربستان از شریعت، او به‌دلیل «کاشتن بذرهای فتنه» ممکن است به بدترین مجازات‌ها کشته شود.

کنشگران می‌گویند یکی دیگر از برادران وی هم زندانی است و پدرشان هم یک سال زندان بوده است و حکم اعدام هم چند روز قبل از تولد ۱۸ سالگی‌اش به دست او داده شده است. در سال ۲۰۱۶ کارگروه سازمان ملل برای بازداشت‌های خودسرانه از کودکی سعودی سخن به میان آورد که در آن زمان نامی از او برده نشد اما اکنون بر اساس اطلاعات دریافتی، مشخصات آن پسرک خردسال با مرتجای داستان ما منطبق است. این کارگروه در نوامبر ۲۰۱۶ اعلام کرد که اعتقاد دارد این «پسرک خردسال» شکنجه شده و زیر شکنجه مجبور به اعتراف شده و دستگیری او هم خودسرانه است. این کارگروه همچنین بازداشت او را خلاف هنجارهای بین‌المللی خوانده بود. به نوشته گزارشگران سی‌ان‌ان، مقام‌های سعودی همواره تظاهرات ضددولتی در استان شرقی را تظاهراتی «خشن» توصیف کرده‌اند و می‌گویند که این تظاهرات موجب حمله به نیروهای امنیتی و غیرنظامیان شده است.