فلسطینی‌ها رشوه نمی‌پذیرند

«ایزابل کرشنر»، در گزارش ۲۳ ژوئن برای نیویورک‌تایمز، نوشت که دولت ترامپ طرح اقتصادی خود را سه‌شنبه و چهارشنبه در کارگاه بحرین بیان کرد. رهبر فلسطینی خواستار بایکوت این کنفرانس شد. در این کنفرانس مقام‌های فلسطینی حضور ندارند. بسیاری از تاجران فلسطینی هم که دعوت شده بودند از رفتن سر باز زدند. از جمله این تاجران «محمد عارف مساد» است که پیش‌تر از مشارکت خود در کنفرانس منامه خبر داده بود. وی گفته بود: «تصمیم داشتم در کنفرانس منامه شرکت کنم و آن را بدون هیچ ترسی اعلام کردم و نسبت به آن تردیدی نداشتم اما پس از تایید اسامی اعضای این هیات نیت بد آنها را دیدم، آنها به مردم اهمیت نمی‌دهند و تمامی اهتمام آنها منافع شخصی‌ خودشان است، آنها بر این باورند که در کنفرانس منامه پول جمع‌آوری می‌کنند و به مدت دو روز در این نشست حضور خواهند داشت و از انظار عمومی پنهان می‌مانند اما من مثل آنها نیستم. به پول فکر نمی‌کنم و هرگز امید ملتم را که آرزوی آزادی و استقلال دارند ناامید نمی‌کنم.» او افزود: «من کناره‌گیری خود را از این هیات مشکوکی که فریب و دروغ آن را رهبری می‌کند، اعلام می‌کنم که تنها منافع شخصی را به‌دنبال دارد. ای مردم من به شما قول می‌دهم که هرگز شما را ناامید نکنم و خودم را به مردم ثابت می‌کنم.» بحرین در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ تیرماه) میزبان کارگاه اقتصادی با عنوان «از صلح تا شکوفایی» خواهد بود. هدف از این کارگاه اجرای طرح معامله قرن است. نخستین مرحله طرح صلح آمریکا در خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» شامل سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ میلیارد دلار در غزه، کرانه باختری، مصر، اردن و لبنان است.

به نوشته گزارشگر نیویورک‌تایمز، عباس در دیدار با روزنامه‌نگاران خارجی اعلام کرد: «ما به پول نیاز داریم و واقعا به کمک نیازمندیم. اما قبل از هر چیز باید یک راه‌حل سیاسی وجود داشته باشد.» او ضمن تکذیب وجود هرگونه ارتباطی میان آنها و دولت آمریکا، اظهار کرد: «رهبری فلسطین در صورتی که واشنگتن در تصمیماتش بازنگری کند، آماده مذاکره با آمریکا است.» وی با اشاره به کارگاه اقتصادی بحرین به‌عنوان بخشی از طرح «معامله قرن»، افزود: «ما به هماهنگی امنیتی با آمریکا در زمینه مقابله با تروریسم ادامه می‌دهیم. ما به حمایت اقتصادی، پول و کمک نیاز داریم اما قبل از هر چیزی یک راه‌حل سیاسی وجود دارد و زمانی که طبق قطعنامه‌های قانونی بین‌المللی راه‌حل دو کشوری را در مرزهای ۶۷ تطبیق دهیم، آن وقت به جهان می‌گوییم که به ما کمک کردند.» این مقام فلسطینی گفت: «ما برده نخواهیم بود و به جیسون گرینبلات (فرستاده ترامپ به خاورمیانه)، جرد کوشنر (داماد و مشاور ترامپ) و فریدمن (سفیر واشنگتن در اراضی اشغالی) خدمت نخواهیم کرد.»

عباس افزود: برای آغاز مذاکره لازم است آمریکا موضع خود در مورد بیت‌المقدس را پس از به رسمیت شناختن آن به‌عنوان پایتخت اسرائیل عوض کند. او افزود: دولت آمریکا باید دستور دهد تا سفارت این کشور از بیت‌المقدس به تل‌آویو بازگردد تا بتوان در مورد امکان از سر‌گیری مذاکرات سخن گفت. عباس گفت: ایالات‌متحده باید راه‌حل دو دولت را به‌عنوان مبنایی برای پایان دادن به درگیری‌ها و احترام به قطعنامه‌های بین‌المللی به رسمیت بشناسد. این مقام فلسطینی تصریح کرد اقداماتی که دولت آمریکا علیه فلسطینیان اتخاذ کرده- از جمله قطع کمک‌ها و بودجه آژانس سازمان ملل که به آوارگان ۱۹۴۸ فلسطین و فرزندانشان کمک می‌کرد- «هر گونه احتمالی برای راه‌حل سیاسی را مسدود کرده است.» ۱۸ ماه پیش فلسطینی‌ها ارتباط با دولت ترامپ را قطع کردند. عباس معتقد است: «با این کارهایی که انجام گرفته دیگر چیزی برای صحبت نمانده است.» گزارشگر نیویورک‌تایمز نوشت دولت ترامپ قصد دارد تا ارتباط ریلی میان اراضی غربی و نوار غزه برقرار کند. عباس می‌گوید اسرائیل در توافق اسلو تعهد داده بود کریدوری امن که دو بخش فلسطینی را به هم پیوند می‌دهد برقرار کند. با این حال، به‌نظر می‌رسد دولت ترامپ قصد دارد بودجه این طرح را از جیب کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بپردازد. در طرح معامله قرن به چند نکته اشاره شده است از جمله طرح پنج میلیارد دلاری برای احداث راه‌های ترانزیت در فلسطین از جمله بین کرانه باختری و نوار غزه، راه‌اندازی یک صندوق مالی بین‌المللی برای رشد اقتصادی در مناطق فلسطینی و کشورهای عربی هم‌مرز با این مناطق. تامین این مبلغ در درجه نخست بر عهده کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس است.

رویترز نیز در گزارش ۲۳ ژوئن به قلم «استفن کالین»، «سلیمان الخالدی» و «محمد عبدالله» نوشت: مفسران و سیاستمداران عرب با ترکیبی از تمسخر و عصبانیت به استقبال طرح ترامپ رفتند هرچند برخی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌گویند باید به این طرح فرصت داد. شکری بشاره، وزیر دارایی تشکیلات خودگردان فلسطین، گفت این تصور که احیای اقتصادی به صلح منجر می‌شود «غیرواقع‌بینانه و توهم‌آمیز» است.

او افزود: «ما به نشست بحرین برای ساخت کشورمان نیاز نداریم. ما به صلح نیاز داریم.» گزارشگران رویترز می‌نویسند در جهان عرب هم طرح معامله قرن بازتاب‌های مختلفی داشت: وزیر دارایی فلسطین آن را «توهم‌آمیز» نامید؛ جمال فهمی، مفسر مصری، گفت این «طرح را مشاوران املاک نوشته‌اند نه اهالی سیاست»؛ سازمان آزادیبخش فلسطین این طرح را «مجموعه‌ای از وعده‌های توخالی» نامید؛ حماس فلسطین را «غیرقابل معامله» خواند؛ از سودان تا کویت تحلیلگران و رسانه‌های عرب زبان هم نوشتند که «طرح از همان شروع مرده و چیزی نیست جز هیچ و پوچ و اتلاف وقت.»

«کالین- الخالدی- عبدالله» همچنین نوشتند که فقدان راه‌حل سیاسی نه‌تنها موجب نفی و انکار از سوی فلسطینی‌ها شد بلکه این نفی و انکار در دیگر کشورهای عرب هم دیده می‌شود؛ کشورهایی که اسرائیل به‌دنبال روابط عادی با آنهاست. احزاب لیبرال و چپگرای مصر هم کنفرانس منامه را تلاشی برای «تقدیس اسرائیل و مشروعیت بخشیدن» به اشغالگری توصیف کردند. مقام‌های فلسطینی کنفرانس منامه را تحریم کرده و راه‌حل سیاسی را حلال مشکلات دانسته‌اند. عباس می‌گوید «وعده‌های انتزاعی و غیرواقعی» کوشنر تلاشی است برای رشوه دادن به فلسطینیان جهت پذیرش اشغالگری اسرائیل. به نوشته گزارشگران رویترز، آنچه در نشست منامه جالب می‌نماید این است که «کاخ سفید از اسرائیل برای حضور در بحرین دعوت به عمل نیاورده است.»

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امورخارجی عربستان، می‌گوید هر چیزی که به بهبود وضعیت فلسطینیان کمک می‌کند باید مورد استقبال قرار گیرد اما پرداختن به فرآیند سیاسی در حل‌وفصل نزاع با اسرائیل هم «بی‌نهایت مهم است.» این مقام سعودی معتقد است «این فلسطینی‌ها هستند که حرف آخر را خواهند زد و هر چه آنها بپذیرند، همگان خواهند پذیرفت.» کشورهای عربی از جمله امارات، عربستان، مصر، اردن و مراکش در این نشست حضور دارند اما عراق و لبنان و فلسطین حضور نخواهند داشت.