سالروز الحاق هنگ‌کنگ به چین به خشونت کشیده شد. در شرایطی که طرفداران چین در این دولت‌شهر برای جشن در خیابان‌ها حضور پیدا کرده بودند، مخالفان آن نیز به خیابان‌ها آمدند و پلیس با آنها درگیر شد. بنابرگزارش‌ها پلیس برای متفرق کردن مخالفان چین از باتوم و اسپری‌فلفل استفاده کرد. اعتراض‌های ضدچینی در هنگ‌کنگ در شرایطی روز گذشته شدت گرفت که چند هفته‌ای است مخالفان لایحه استرداد متهمان به چین، با اعتراض‌های خیابانی‌شان مانع از تصویبش شده‌اند. روز گذشته اما همزمان با سالگرد الحاق هنگ‌کنگ به چین معترضان قصد داشتند وارد مجلس شوند. به نوشته سایت خبری روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش‌های لحظه به لحظه‌ای که منتشر می‌کرد، حوالی ساعت ۱۳ و ۳۰ به وقت ایران گزارش داد که برخی از مردم این شهر قصد دارند وارد مجلس این دولت‌شهر شوند. مردمی که خواهان ورود بودند دیگران را هم تشویق می‌کردند تا به آنها بپیوندند. در عکس‌هایی که منتشر شده است مردم معترض قصد داشتند تا با استفاده از چرخ‌های دستی استیل موانع شیشه‌ای مجلس هنگ‌کنگ را بشکنند تا وارد آن شوند. این حملات بعداز ظهر دوشنبه به وقت محلی رخ داد. چندین نماینده دموکرات نیز به‌منظور جلوگیری از اقدام معترضان خود را حائل بین مردم و ساختمان قرار دادند اما آنها از سوی مردم پس‌زده شدند. پلیس نیز بلافاصله به این اقدام خشونت‌آمیز معترضان واکنش نشان داد و با سپرهای مخصوص نیروهای پلیس در مقابل آنها صف‌کشی کرد. البته پلیس پیش از این مانع حضور افراد مخالف کری لام، رئیس‌اجرایی هنگ‌کنگ شده بود. معترضان قصد داشتند تا خود را به مانورهای حکومتی برسانند که محل تجمع طرفداران چین بود اما پلیس مانع ورود آنها به محوطه شد و زد و خورد شدیدی هم رخ داد و به گفته برخی پلیس از خشونت بیش از حد برای مخالفان استفاده کرد. در این چند وقت، پلیس این شهر متهم است که با مخالفان تند رفتار کرده است. معترضان روز دوشنبه اول صبح تجربه استشمام اسپری فلفل داشتند و پلیس با باتوم و اسپری فلفل به جان معترضان هنگ‌کنگی افتاد. برخی از مردم برای مقابله با این شرایط بدن‌های خود را کامل خیس کرده بودند.

لائوم چئوگ‌تینگ، یکی از قانون‌گذاران دموکراتیک گفت: «من فکر می‌کنم بیشتر مردم حوصله برگزاری جشن را نداشتند.» او افزود: «ما به کری لام هشدار داده‌ایم تا هرچه زودتر عقب‌نشینی کند، برای اینکه او مدت طولانی است که گوش شنوایی برای سخنان مردم هنگ‌کنگ ندارد.»  حکومت می‌گوید که این معترضان بودند که خشونت‌های روز دوشنبه را آغاز کردند و به صف نیروهای پلیس یورش بردند. برخی ماموران پلیس گفتند که در اثر حمله معترضان نفس کشیدن برای آنها سخت شده و رئیس پلیس این دولت‌شهر نیز گفت که ۱۳ تن از نیروهای پلیس به علت عمق جراحات روانه بیمارستان‌ها شدند.

هفته گذشته هنگ‌کنگ شاهد عظیم‌ترین حضور معترضان در خیابان‌های این دولت‌شهر بود. در راهپیمایی هفته گذشته افزون بر ۲ میلیون نفر در خیابان‌های هنگ‌کنگ حضور پیدا کرده بودند. این درحالی است که سی‌ان‌ان می‌گوید: راهپیمایی روز گذشته از لحاظ تنوع سنی وسیع‌تر از راهپیمایی پیشین بوده است. آنها معترض به لایحه‌ای بودند که به موجب آن اجازه استرداد متهمان به چین صادر می‌شد اما با فشار معترضان تصویب این لایحه به تعویق افتاد. با این حال هنوز این لایحه به‌طور کامل کنار گذاشته نشده و مردم هنگ‌کنگ هنوز به آن معترض هستند.به موجب توافقی که هنگ‌کنگ و بریتانیا داشتند، چین باید تا سال ۲۰۴۷ اجازه بدهد که این دولت‌شهر از استقلال قابل‌توجهی برخوردار باشد. به‌رغم اینکه هنگ‌کنگ جزو چین به حساب می‌آید اما در حوزه سیاسی و اقتصادی مستقل از پکن است.

با حضور معترضان در راهپیمایی روز گذشته مجددا کری لام، رئیس اجرایی هنگ‌کنگ باز هم یک قدم به عقب برداشت و گفت که فضا را بیشتر باز خواهد کرد و خود را با احساسات مردم وفق خواهد داد. کری لام تصریح کرد: «من از این اتفاقات درس گرفتم و این اطمینان را به مردم می‌دهم که بیش از پیش در جهت روحیه مردم گام بردارم و با عقاید مردم هماهنگ‌تر باشم.» او همچنین قول داد که با افراد بیشتری از مردم که دارای دیدگاه‌های متفاوت هستند دیدار خواهد کرد. لام در ادامه متذکر شد که جنگ تجاری بین چین و آمریکا ممکن است به اقتصاد این دولت‌شهر نیز آسیب وارد کند و از مردم این دولت‌شهر خواست تا با حکومت همکاری بیشتری داشته باشند تا اثرات اختلال در تجارت را به حداقل برسانند.

با این حال این سخنان هنوز نتوانسته مخالفان را قانع کند. او حتی برای حضور در مراسم سالگرد الحاق هنگ‌کنگ به چین مجبور شد تا سوار قایق‌های تفریحی شود تا با معترضان تماسی نداشته باشد. در حین سخنرانی لام در مراسم، هلنا وونگ یکی از قانون‌گذاران مخالف وی فریاد زد که کری لام باید استعفا دهد و پیش از آن باید لایحه استرداد متهمان به چین را کنار بگذارد. این اقدام قانون‌گذار هنگ‌کنگی بلافاصله با واکنش نیروهای امنیتی روبه‌رو شد و وی را از اتاق سخنرانی دور کردند.

سی‌ان‌ان هم در گزارش لحظه به لحظه خود نوشت که خیابان منتهی به ساختمان‌ مجلس روز دوشنبه به محاصره مخالفان درآمد. این خیابان پیش‌تر در روز نهم ماه ژوئن نیز به محاصره مخالفان هنگ‌کنگی در آمده بود. از آن زمان دست‌کم یکبار این مجلس به‌دست مخالفان تعطیل شده است. سی‌ان‌ان می‌گوید که معترضان روز گذشته به دو دسته تقسیم می‌شدند؛ کسانی که دست به خشونت زدند و کسانی که در سوی دیگر شهر که دور از ساختمان مجلس این دولت‌شهر بود، راهپیمایی آرامی برگزار کردند. به گزارش سی‌ان‌ان در راهپیمایی روز گذشته دیگر فقط جوانان و دانشجویان حضور نداشتند و از خردسال تا پیر در آن حضور پیدا کرده بودند. افرادی که در راهپیمایی آرام حضور پیدا کرده بودند، قصد داشتند وارد پارک ویکتوریا شوند که در شمال جزیره و نزدیک مرکز شهر است اما آنها برای اینکه با پلیس وارد درگیری نشوند مسیر خود را تغییر دادند. در میان معترضان هم برخی فریاد می‌زدند: «هنگ‌کنگ را آزاد کنید.»

در سوی دیگر شهر پلیس هم سعی کرد که از طریق بلندگو با معترضان ارتباط برقرار کند اما مردم توجهی به اخطارهای وی نکردند. برخی از روزنامه‌نگاران حاضر در ساختمان مجلس هنگ‌کنگ گفتند که به‌رغم استفاده پلیس از بلندگو همچنان صدای وی نامفهوم بود و ارتباط چندانی بین وی و معترضان شکل نگرفت.همزمان برخی خبرها از داخل چین حکایت از این دارد که نسبت به وقایع داخل هنگ‌کنگ سانسور شدیدی صورت می‌گیرد و شبکه‌های اجتماعی حق پخش خبرهای داخل این جزیره را ندارند. بنابر اعلام خبرنگاران داخل جزیره، چین اجازه نشر اخبار داخل این دولت‌شهر را نمی‌دهد. تنها در چند مورد اخبار کوتاهی از این تظاهرات از سوی شبکه‌های دولتی پخش شده و معترضان نیز به‌عنوان اراذل و اوباش معرفی شده‌ که به قصد تخریب به خیابان‌ها ریخته‌اند.