زرادخانه بزرگ نئونازی‌ها در ایتالیا

در میان تسلیحات مکشوفه ۲۶ قبضه اسلحه، ۲۰ قبضه نیزه و ۳۰۶ مورد قطعات اسلحه مانند صدا خفه‌‌کن و چشمی [دوربین] تفنگ و بیش از ۸۰۰ گلوله با کالیبرهای مختلف کشف شد. این اسلحه‌ها عمدتا ساخت اتریش، آلمان و آمریکا بودند. «گیوسپه دو ماتیس»، افسر پلیس تورین می‌گوید: «این یک کشف مهم است که سابقه اندکی در ایتالیا دارد.» پلیس در مورد موشک ماترای ۲۴۵ کیلومتری هم گفت: «طی عملیات، موشک هوا به هوا در وضعیت کامل شلیک که از سوی ارتش قطر مورد استفاده قرار می‌گرفت، کشف شد.» همچنین اسلحه‌های خودکار تهاجمی هم یافت شد که به گفته پلیس «جدیدترین نسل» اسلحه‌ها بود. آنچه از گزارش پلیس درک می‌شود این است که این تسلیحات از یک گروه راست افراطی کشف و ضبط شده است. دوم، برخی اعضای این گروه یا در کنار تجزیه‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین می‌جنگیدند یا این سلاح‌ها از طریق شورشیان اوکراینی به‌دست این گروه رسیده است. سوم اینکه، این تسلیحات مکشوفه در ارتش قطر کاربرد دارد. به گفته مقام‌های پلیس، سه نفر در این عملیات دستگیر شده‌اند که از آنها وسایل تبلیغاتی گروه‌های نئونازی به‌دست آمده است. دو نفر از بازداشت‌شدگان ایتالیایی و یک نفر دیگر شهروند سوئیس است. یکی از بازداشت شدگان از فعالان حزب دست راستی نیروی جدید است. پلیس شهرهای تورین، میلان و چند شهر دیگر در این عملیات دست داشته‌اند. بازداشت‌های اخیر درحالی صورت گرفته که دادگاهی در جنوا، در سوم ژوئیه سه مرد را به جرم جنگیدن در کنار جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در مناطق دونتسک و لوهانسک اوکراین به زندان محکوم کرد. این افراد که شهروند ایتالیا، آلبانی و مولداوی هستند، به حبس بین دو سال و هشت ماه تا یک سال و چهار ماه حبس محکوم شده‌اند.

الجزیره در ادامه گزارش خود می‌افزاید یکی از آن سه نفر بازداشت شده «فابیو دل برگیولو» نام دارد که ۵۰ ساله است و نامزد سابق حزب نوفاشیست «نیروی جدید» یا (Forza Nuova) است که به اختصار FN نامیده می‌شود. الجزیره به نقل از رسانه‌های ایتالیایی می‌نویسد این موشک‌ها ۵۴/ ۳ متر طول داشتند که ساخت فرانسه بودند و «دل برگیولو» امیدوار بود که بتواند آنها را به ۴۷۰ هزار یورو (۵۲۹ هزار دلار) بفروشد. این موشک هوا به هوا ساخت فرانسه بود که به نیروی هوایی قطر فروخته شده بود و به شکل نامعلومی از قطر به ایتالیا قاچاق شده است.

پلیس می‌گوید این موشک‌ها «بدون چاشنی انفجاری بودند اما از سوی متخصصان این حوزه از نو مسلح شده بودند.» یک سناریو این است که برگیولو که در سال ۲۰۰۱ به‌عنوان نامزد حزب فورزا نووا در انتخابات مجلس سنای ایتالیا شرکت کرده بود، قبلا به‌عنوان بازرس در گمرک مشغول به‌کار بوده است. شاید او به‌دلیل ارتباطاتی که در گمرک داشته توانسته این تسلیحات را در بسته‌بندی‌هایی که موجب سوءظن کسی نشود وارد ایتالیا کند. «یوجینیو اسپینا» رئیس واحد ضدتروریسم می‌گوید فعلا چیزی وجود ندارد که ما را به این مساله هدایت کند که یک توطئه فعال در کار بوده است. بازداشتی دوم هم یک ایتالیایی ۵۱ ساله به نام «فابیو برناردی» و سومی هم یک سوئیسی ۴۲ ساله به نام «الساندرو مونتی» است. اتهام آنها حفظ و بازاریابی برای موشک‌هاست؛ موشک‌هایی که در خانه‌ای نزدیک فرودگاه کوچک «Rivanazzano Terme» در استان پاویا نگهداری می‌شد.

به نوشته الجزیره، اما گل سرسبد این سلاح‌ها موشک

 Matra Super ۵۳۰ F بود که یک موشک هوا به هوا با برد کم تا متوسط محسوب می‌شود و برای مسلح کردن جت‌های میراژ ۲۰۰۰ قطری به این کشور فروخته شده بود. این موشک نوع به روز شده موشک R۵۳۰ است که در سال ۱۹۸۰ وارد خدمت شد و برد آن ۲۵ کیلومتر است که تا ۳۰ کیلومتر هم می‌رسد. یک کارشناس موشکی که خواست هویتش ناشناخته باقی بماند می‌گوید: «شلیک این موشک‌ها از زمین امری به شدت خطرناک است، مگر اینکه مهندسان خبره و تجهیزات خوب داشته باشید.» او می‌گوید به‌دلیل سن و سال، این موشک «فوق‌العاده خطرناک است. بسیار بعید است که بتوان از آنها استفاده کرد اما می‌توان استفاده دیگری از آن کرد.»

 تبلیغات نئونازی‌ها

پیام‌های کشف شده از سوی پلیس موجب هدایت آنها به سوی تحقیق از برگیولو شد که عکس‌هایی از این موشک‌ها را در پیام‌رسان واتس‌اپ برای فروش قرار داده بود. خانه برگیولو درحالی مورد بازرسی قرار گرفت که حجم زیادی اسلحه و تبلیغات مربوط به نئونازی‌ها و تصاویری از هیتلر در خانه‌اش کشف شد. همچنین تعداد زیادی چاقو و سلاح غیرقانونی دیگر مانند پنجه بوکس و یک چوب بیس‌بال که عبارت «رهبر موسولینی» روی آن حک شده بود پیدا شد. پیش از حمله به او و دستگیر کردنش، ابتدا خانه‌اش مورد رصد نیروهای ضدتروریسم قرار گرفت. در کنار این تسلیحات گرم و سردی که از خانه او کشف شد تصاویری از شعارهای خیابانی دوران نازی هم کشف شد. پلیس همچنین کابین یک هواپیمای نظامی را هم در استان پاویا کشف کرد. با این حال، حزب «فورزا نووا» در بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۲۴ تیرماه منتشر کرد برگیولو را طرد و اعلام کرد که او از ما نیست. پلیس در هفته‌های اخیر به چند هدف مرتبط با راست افراطی در نقاط مختلف تورین حمله برد و تعدادی از افراطیان را دستگیر کرد که مدافع فاشیسم بوده و سلاح‌های غیرقانونی در خانه‌شان داشتند.

به‌دنبال این کشف بزرگ، وزیر کشور ایتالیا «ماتئو سالوینی» که خود یک راست افراطی است، سکوت اختیار کرده و هیچ موضعی نگرفته است. این درحالی است که حزب اپوزیسیون چپ میانه به نام «حزب دموکراتیک» (PD) از دولت پوپولیست ایتالیا خواسته موضع قاطع‌تری در قبال راست افراطی اتخاذ کند. رویترز نیز در گزارش ۱۵ ژوئیه به نقل از پلیس ایتالیا می‌نویسد: «تحقیقات پلیس... به این دلیل شروع شد که فعالیت‌های برخی مبارزان ایتالیایی که سابقه افراطی‌گری داشتند بررسی شد و پلیس دریافت که آنها در درگیری‌های اوکراین در منطقه دونباس مشارکت داشتند.» بر همین اساس، طی درگیری‌های میان جدایی‌طلبان حامی روسیه و نیروهای اوکراینی در شرق اوکراین ۱۰ هزار نفر از سال ۲۰۱۴ به این سو کشته شده‌اند. به نوشته رویترز، این اتفاق می‌تواند راست افراطی در ایتالیا را در سیبل حملات قرار داده و حاشیه‌نشین سازد. احتمالا پایگاه اجتماعی «فورزا نووا» دچار ریزش شود و این حزب و اعضایش نه‌تنها زیر ذره‌بین پلیس که زیر نظارت مردمی هم قرار خواهند گرفت.