در این میان تنها ۴ نماینده جمهوری‌خواه و تنها نماینده مستقل یعنی جاستین آماش از میشیگان بودند که به خیل دموکرات‌ها پیوستند و اظهارات رئیس‌جمهوری را محکوم کردند. جان لوییس، نماینده دموکرات از جرجیا و فرد برجسته در جنبش حقوق مدنی گفت: «من نژادپرستی را وقتی می‌بینم، می‌شناسم. من نژادپرستی را حس می‌کنم. من نژادپرستی را در بالاترین سطح حکومتی می‌بینم اما دیگر جایی برای فاشیسم نیست.» در این میان جمهوری‌خواهان به حمایت از رئیس‌جمهوری آمریکا برخاستند و دان میوزر، نماینده جمهوری‌خواه از پنسیلوانیا گفت: «چیزی که در اینجا رخ داده این است که رئیس‌جمهوری و حامیانش چندین ماه است که اتهامات نژادپرستی را تحمل می‌کنند.» این نماینده افزود: «این تهمت مسخره به ملت ما آسیب وارد می‌کند.» به همین منظور جمهوری‌خواهان مانع از تصویب قاطع این قطعنامه غیرالزام‌آور در مجلس نمایندگان شدند که به موجب آن ترامپ به سخنان نژادپرستانه و ایجاد تنفر در آمریکا متهم شده است. این قطعنامه در واکنش دموکرات‌ها به حمله لفظی دونالد ترامپ به ۴ زن رنگین‌پوست دموکرات در مجلس نمایندگان، یعنی الکساندریا اکاسیو کورتز از نیویورک، ایلهان عمر از مینه‌سوتا، آیانا پرسلی از ماساچوست و رشیده طالب از میشیگان تصویب شد. ترامپ به این زنان گفته بود که اگر آمریکا را دوست ندارند می‌توانند به کشورهای پرجرم و جنایت خود بازگردند و آنجا اصلاحات خود را پیاده کنند. او همچنین روز دوشنبه این ۴ نفر را متهم کرد که دشمن آمریکا هستند و سپس گفت اگر دوست ندارید، می‌توانید آمریکا را ترک کنید.

نانسی پلوسی درباره این قطعنامه تصویب‌شده گفت: « هیچ واکنشی نمی‌تواند یارای مقابله با جملاتی باشد که ادا شده است اما این یک محکومیت قاطع و قوی بود که متحدانه به‌دست آمد.» او ادامه داد: «هر شخصی از این نهاد، دموکرات و جمهوری‌خواه باید به ما بپیوندد و آن اظهارات سخیفی که در توییتر ابراز شده است را محکوم کند.» به محض اینکه جمهوری‌خواهان می‌خواستند در اعتراض به دستور جلسه اعتراض کنند، نانسی پلوسی صدای خود را بالاتر برد و گفت: «هر کاری کمتر از این صورت بگیرد، شوک‌آور است و رد ارزش‌های دموکراتیک ما خواهد بود و عذابی شرم‌آور است که نتوانیم از مردم‌مان دفاع کنیم، درحالی‌که به همین منظور قسم خورده‌ایم.»

داگ کالینز، نماینده جمهوری‌خواه از جرجیا در کمیته قضایی مجلس نمایندگان اولین اعتراض رسمی به دستور جلسه را ثبت و دموکرات‌ها را متهم به نقض قوانین کرد و از نمایندگان خواست که به این قطعنامه رای ندهند. روز سه‌شنبه دونالد ترامپ با رد اتهام نژادپرستی از مجلس نمایندگان خواست که تصویب این قطعنامه را کنار بگذارد. وی دوباره در توییتر خشم خود را خالی کرد و این قطعنامه را «بازی تبهکارانه» خواند و مجددا اتهاماتش را به ۴ زن معروف دموکرات مطرح کرد. ترامپ نوشت: آن توییت‌ها نژادپرستانه نبودند. من ذره‌ای افکار نژادپرستانه در وجودم ندارم، از این‌رو باید بگویم که این یک بازی تبهکارانه از سوی دموکرات‌ها است که دنبال می‌شود. جمهوری‌خواهان نباید ضعف از خود نشان دهند و در تله آنها بیفتند.

اواخر روز سه‌شنبه پس از اینکه ترامپ از میزان آرا مطلع شد از عملکرد جمهوری‌خواهان در این رای‌گیری دفاع کرد و گفت که آنها نشان دادند که چقدر متحد هستند. در رای‌گیری روز سه‌شنبه تنها ۴ نماینده جمهوری‌خواه به این قطعنامه رای دادند: فرد آپتن از میشیگان، سوزان بروکس از ایندیانا، برایان فیتزپاتریک از پنسیلوانیا و ویل هرد، تنها نماینده سیاه جمهوری‌خواه از تگزاس. رویترز در گزارشی با توجه به توییت‌های اخیر ترامپ با همکاری ایپسوس دست به یک نظرسنجی زده و در آن مشخص شده است که پس از این اظهارات میزان حمایت از رئیس‌جمهوری آمریکا به مقدار اندکی افزایش یافته است.

یک نظرسنجی صورت گرفته در سطح ملی نشان می‌دهد که میزان محبوبیت ترامپ در نزد جمهوری‌خواهان ۵ درصد بالاتر رفته و به ۷۲ درصد رسیده است. این نظرسنجی روز دوشنبه و سه‌شنبه‌صورت گرفت، درست یک روز پس از آنکه ترامپ در توییتی نوشت که برخی نمایندگان باید به کشورهای پر جرم خود بازگردند و آنجا را درست کنند.

ترامپ که به‌دنبال انتخاب مجدد است بخشی از آرای خود را در نزد مستقل‌ها و دموکرات‌ها از دست داد. در میان مستقل‌ها، از هر ۱۰ نفر، ۳ نفر عملکرد ترامپ را تایید کرده است که نسبت به نظرسنجی پیشین ریزش آرا داشته است. پیش‌تر از هر ۱۰ مستقل، ۴ تن عملکرد او را تایید می‌کردند. در میان دموکرات‌ها نیز میزان رضایت از عملکرد ترامپ ۲ درصد با کاهش روبه‌رو بوده است. محبوبیت کلی ترامپ در هفته گذشته هم دست نخورده باقی ماند. بنابر نظرسنجی صورت گرفته ۴۱ درصد از مردم عملکرد وی را تایید می‌کنند و ۵۱ درصد نیز نارضایتی خود را از عملکرد ترامپ ابراز کردند.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان همچنان قویا از دونالد ترامپ حمایت می‌کنند و این حمایت تنها محدود به غیرسیاسی‌ها نیست و اعضای مجلس نمایندگان نیز در برابر قطعنامه نمادین دموکرات‌ها، یکپارچگی از خود نشان دادند. واکنش عموم نیز نسبت به وقایع سال ۲۰۱۷ کمی بهبود یافته است. در آن سال در شارلوتزویل پس از اینکه درگیری خونین بین سفیدبرتر پندارها و مردم مخالف آنها به‌وجود آمد، ترامپ در واکنش به آن درگیری‌ها، بدون اینکه فاشیست‌ها را محکوم کند، گفت در هر دو طرف(درگیر)  افراد خوبی وجود داشتند. در سال ۲۰۱۷، محبوبیت ترامپ پس از ابراز آن سخنان ۱۰ درصد کاهش یافته بود. در این خصوص وینسنت هاچینز، استاد علوم سیاسی در دانشگاه میشیگان گفت: «این‌بار، درحالی‌که دموکرات‌ها و مستقل‌ها یک برداشت نژادپرستانه از سخنان دونالد ترامپ استنباط کردند، جمهوری‌خواهان پیام متفاوتی از آن سخنان گرفتند.» او افزود: «برای جمهوری‌خواهان مساله ساده است. آنها می‌گویند که ترامپ گفته است: «هی اگر آمریکا را دوست ندارید، پس آن را ترک کنید.» به اعتقاد آنها این جمله جنجالی به حساب نمی‌آید. اگر از پیش طرفدار ترامپ بوده‌اید، پس آسان است تا جملات ترامپ را اینگونه تفسیر کنند.»