تمرکو در مصاحبه‌هایی که با رسانه‌های انگلیسی داشته به گرمی از روابط دوستانه خود با بوریس جانسون، رهبر کارزار انتخاباتی برگزیت سخن گفته است؛ فردی که هم‌اینک در نظرسنجی‌های داخل حزب از شانس بالایی برای نخست‌وزیری برخوردار است. این ثروتمند روس همچنین در مصاحبه‌های خود عنوان کرده زمانی که جانسون وزیرخارجه انگلیس بود، وی عصرها به دفتر او در پارلمان انگلیس می‌رفت و در بالکن این دفتر با جانسون مشغول خوردن مشروبات الکلی می‌شدند. تمرکو که اعتراف کرده است که طرفدار سرسخت بوریس جانسون است،توصیف می‌کند که چگونه گاهی یکدیگر را «ساشا» صدا می‌زنند. ساشا اسم کوچک‌شده روسی تمرکو و اسم واقعی بوریس جانسون است.  این گزارش رویترز در شرایطی نوشته شده است که کشورهای غربی حساسیت ویژه‌ای درخصوص روسیه داشته و این کشور را متهم به دخالت در انتخابات می‌کنند و این ماجرا می‌تواند حاشیه‌هایی را برای جانسون به‌وجود بیاورد. در این زمینه گفته می‌شود که تمرکو ارتباطات نزدیکی با ولادیمیر پوتین نیز داشته و حالا درگیر شدنش در سیاست‌های بریتانیا را این نگرانی را به‌وجود آورده است که روسیه قصد مداخله در دموکراسی بریتانیا دارد. بن برداشاو، یکی از اعضای حزب اپوزیسیون کارگر که نخستین فردی بود که نسبت به دخالت روسیه در رفراندوم برگزیت هشدار داد، حالا می‌گوید که گزارش رویترز می‌تواند درسرساز باشد. مسکو اما همواره چنین اتهاماتی را رد می‌کند. لی کاین، مشاور مطبوعاتی جانسون درخصوص این گزارش حاضر به پاسخگویی نشد. حزب محافظه‌کار هم می‌گوید نحوه کمک‌های مالی به این حزب شفاف و مطابق قانون بوده است. تمرکو که در دهه ۵۰ عمر خود به‌سر می‌برد، از سال ۲۰۱۱ به این سو که تابعیت بریتانیا را به‌دست آورد، افزون بر یک میلیون پوند به این حزب کمک کرده است که این رقم به مراتب بالاتر از استانداردهای بریتانیایی است. البته جانسون تنها سیاستمداری نیست که از سوی تمرکو کمک مالی دریافت کرده است. این صنعتگر به متحدان کلیدی جانسون در داخل پارلمان، از جمله جیمز وارتون که در کارزار انتخاباتی همراه بوریس جانسون است، کمک مالی کرده است. وارتون به‌عنوان مشاور استخدامی در شرکت انرژی آنکویید خدمت می‌کند؛ جایی که تمرکو مدیر آن است. در ژوئن سال ۲۰۱۳، او پیشقدم طرحی شد که بعدها به برگزیت معروف شد. تمرکو حد فاصل سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در حدود ۲۵ هزار پوند کمک مالی-سیاسی کرده است. وارتون هنوز حاضر نشده است تا به ابهامات پاسخ دهد.

تمرکو پیش‌تر گفته بود که وی در دسامبر سال ۲۰۱۸ به گروهی پیوسته بود که تلاشی ناموفق برای ساقط کردن دولت ترزا می داشتند. یکی از اعضای برجسته حزب محافظه‌کاران در این زمینه به رویترز گفت که تمرکو تلاشی سرسختانه برای اخراج ترزا می داشت. این فرد به‌دلیل حساسیت موضوع حاضر نشد نام خود را فاش کند.

 تمرکو کیست؟

تمرکو پس از فروپاشی شوروی در دهه ۱۹۹۰، در صنایع اسلحه‌سازی روسیه فعالیت می‌کرد. او ارتباط نزدیکی با وزیر دفاع روسیه داشت و خود پیش‌تر به رویترز گفته بود که ژنرال‌های سه ستاره و چهار ستاره زیر دست وی کار می‌کردند. او مدعی است که در آن روزها به‌طور اساسی دست‌نیافتنی بود. موقعیت حساسی که وی در حکومت روسیه داشت وی را جزو ۲۴ نفری قرار داده بود که جلساتش با ریاست پوتین برگزار می‌شد. تمرکو می‌گوید که روابط وی با افراد امنیتی در آن جلسات رسمی بوده است، نه شخصی و هرگونه ارتباط دیگر را تکذیب می‌کند. تمرکو تاکید می‌کند که دیگر او مانند سابق فردی با اهمیت برای روسیه محسوب نمی‌شود و عمر آن دوران تمام شده است.  تمرکو در سال ۲۰۰۵ وارد بریتانیا شد و گفت که دنبال پناهندگی سیاسی به دلیل مسائل شرکت انرژی یوکوس است، جایی که وی در آن عضو برجسته هیات‌مدیره به‌حساب می‌آمد. مسکو او را متهم به کلاهبرداری از شرکت روس‌نفت کرده است اما وی این موضوع را تکذیب می‌کند.