به نظر می‌رسد دیوان‌عالی محافظه‌کار تصمیم گرفته است که در پایان این راه در کنار دولت قرار گیرد و ترامپ نیز توانست دموکرات‌ها را در این جنگ مغلوب کند. در این کارزار حقوقی، ۴ تن از قضات لیبرال مخالفت کردند، اما برتری در این پرونده را محافظه‌کاران دیوان‌عالی رقم زدند. یکی از این قضات به نام استفن جی بایر نوشت که او اجازه داده است دولت به‌دنبال کارهای مقدماتی برود، اما ساخت‌وساز نه. او گفته که متوقف کردن این پروسه سخت است، اگر دولت یک بازنده کامل در این پرونده باشد.  به همین مناسبت دونالد ترامپ پس از اعلام رای از سوی دیوان‌عالی آمریکا که بسیار مورد خوشایندش قرار گرفت، در توییتی نوشت: «یک پیروزی درباره (ساخت) دیوار. دیوان‌عالی، رای دادگاه‌های رده پایین‌تر را رد کرد و اجازه داد تا ساخت دیوار در مرزهای جنوبی تکمیل شود. یک پیروزی بزرگ برای امنیت و حاکمیت قانون.»

در روزی که این رای به سود دونالد ترامپ صادر شد، دولت وی با گواتمالا یک قرارداد جدید امضا کرد که هدف آن کند کردن سیل مهاجران به سوی ایالات‌متحده است. مهاجرانی که قصد دارند به سمت کشورهای شمالی مهاجرت کنند، برای پناهندگی ابتدا باید نام خود را به‌عنوان پناهجو در آن کشور ثبت کنند.رای روز جمعه درحالی به سود ترامپ صادر شده که اجازه داده شده همچنان دعوای قضایی آن ادامه پیدا کند. ساخت دیوار در مرز مکزیک، از وعده‌های مهم انتخاباتی دونالد ترامپ بود. به گفته او دیوار می‌تواند به‌طور مشخصی از جرم و جنایت بکاهد، جلوی مهاجران غیرقانونی را بگیرد و به امنیت آمریکا کمک کند. مخالفان اما می‌گویند برای جلوگیری از تمامی مسائل راه‌های بهتری به جز کشیدن دیوار وجود دارد. حال با مجوز دیوان‌عالی آمریکا، راه دولت برای فرجام دادن به پروژه‌هایی که منابع مالی آنها از بودجه پنتاگون تامین شده بود، هموار شده است. شکایت‌نامه‌ای که جلوی تخصیص بودجه را گرفته بود از سوی «اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا» به دیوان‌عالی ارائه شده بود و یکی از وکلای این اتحادیه گفته نبرد هنوز پایان نیافته ‌است. با این حال برخی می‌گویند رای دیوان‌عالی، پیروزی نهایی گروه‌هایی مانند اتحادیه آزادی‌های مدنی را برای جلوگیری از ساخت دیوار بسیار مشکل خواهد کرد. این درحالی است که دیرور لادیناز وکیل دیگر اتحادیه آزادی‌های مدنی می‌گوید این رای موقت است. او گفت که آنها از دادگاه تجدیدنظر خواهند خواست تا مانع خسارت این دیوارسازی از سوی ترامپ شوند. او افزود: «کشورهای لب مرز، محیط‌زیست و قانون‌اساسی ما هر کدام جداگانه دچار خسارت‌های قابل‌توجه و دائمی خواهند شد، آن هم به‌دلیل بیگانه‌هراسی دونالد ترامپ.»

این تحولات درحالی رقم می‌خورد که کمیته قضایی مجلس نمایندگان روز جمعه از یک قاضی فدرال خواست که با مدارک در دسترس اعضای هیات منصفه عالی که در پرونده رابرت مولر موجود است، از این پرونده استفاده کرده تا مسیر برای استیضاح ترامپ فراهم شود.  در یک مانور قانونی که پیامدهای سیاسی مهمی به همراه دارد، کمیته قضایی به یک قاضی گفت که نیاز دارد تا به مدارکی که توسط مولر جمع‌آوری شده، دسترسی پیدا کند، برای اینکه این تحقیقات می‌تواند مواد قانونی استیضاح ترامپ را برای مجلس نمایندگان فراهم کند.  بریل ای.هاول، یکی از اعضای هیات منصفه عالی رابرت مولر به نیویورک‌تایمز گفت: «سیاست‌های وزارت دادگستری به تنهایی اجازه ندارد که علیه رئیس‌جمهوری اعلام استیضاح کند و تنها مرجعی که می‌تواند در خواست استیضاح رئیس‌جمهوری را مطرح کند، مجلس نمایندگان است.»

این بخش از قانون‌اساسی وظیفه استیضاح و بازخواست کردن از رئیس‌جمهوری را به عهده این نهاد قرار داده است و برای این منظور مجلس نمایندگان باید به تمامی مدارک و مستندات دسترسی داشته باشد.نادلر در یک کنفرانس خبری گفت: «ما کاری را انجام می‌دهیم که پرونده دادگاه به ما می‌گوید و ما قصد داریم از ماده قانونی متناسب برای استیضاح رئیس‌جمهوری استفاده کنیم.» در این راستا برخی از اعضای کمیته قدم‌هایی بیشتر برداشتند. ورونیکا اسکوبار، نماینده دموکرات از تگزاس گفت: ما از مرحله مقدماتی عبور کرده‌ایم و به‌طور رسمی وارد این مرحله شده‌ایم که آیا مواد قانونی استیضاح وجود دارد یا نه؟

درحال‌حاضر در مجلس نمایندگان ۹۹ نفر خواهان استیضاح هستند، ۱۰۳ نفر نیز از استیضاح حمایت نمی‌کنند یا هنوز تصمیم نگرفته‌اند و ۲۳۱ نفر دیگر از نمایندگان نیز گفته‌اند که منتظر بررسی مدارک بازرس مولر مانند. دموکرات‌ها امیدوارند که قاضی‌ هاول با درخواست آنها موافقت کند و محتوای موجود در پرونده را در اختیار آنها قرار دهد تا مسیری که برای عصر نیکسون طی شد، اینجا در عصر ترامپ طی شود. در آن دوران نیز کمیته قضایی توانست به مدارک و مستندات اعضای هیات منصفه عالی دسترسی داشته باشد، اما اینجا یک تفاوت بزرگ وجود دارد. در سال ۱۹۷۴، تمامی اعضای مجلس نمایندگان به استیضاح نیکسون رای مثبت دادند.این پرونده جدید اما دو روز پس از حضور مولر در مجلس نمایندگان مطرح شده است. روز چهارشنبه دموکرات‌ها با احضار مولر خواستار توضیح بیشتر از ۲۲ ماه تحقیق رابرت مولر در باب دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ شدند. اظهارات رابرت مولر در آن جلسه مبنی بر اینکه ترامپ را از دخالت در روند تحقیقات و ممانعت از عدالت تبرئه نکرده است، موجب شد تا طرفداران استیضاح در مجلس نمایندگان دست برتر را پیدا کنند.