موقعیت شکننده کهنه‌کار لیبرال‌ها

بایدن برای جلوگیری از شکست تلاش کرد همچنان از مواضع لیبرالی خود دفاع کند. وی چپ‌ها را متهم کرد که برخی حملات را آنها علیه وی و میراث باراک اوباما صورت می‌دهند. پس از ۱۰ ساعت برنامه تلویزیونی دموکرات‌ها بین نامزدهای جنگجوی این حزب روشن شد که نامزدها به‌شدت از نبود برنامه‌ای مناسب برای مقابله با ترامپ رنج می‌برند و برخی دیگر هم از برنامه‌های تهاجمی مانند برنامه سلامت همگانی حمایت می‌کنند که اختلاف نظر در مورد آن در حزب دموکرات بسیار است. به همین منظور دموکرات‌ها برای انتخابات سال ۲۰۲۰ باید راهی پیدا کنند تا اختلافات بین‌نسلی را با بهترین برنامه و استانداردها و مسائلی از جمله نژاد و جنسیت کاهش دهند. دایان فلدمن، همان کسی که گفته است جو بایدن از مزیت‌های خود به درستی استفاده نکرده است، تصریح می‌کند: «فکر نمی‌کنم تاکنون جو بایدن خود را کم‌ریسک و جذاب نشان داده باشد.» او می‌افزاید: «او هنوز خیلی میانه‌رو است، او هنوز به نسل دیگر تعلق دارد. شاید میانه‌روی برایش برخی امتیازات به همراه داشته باشد اما هنوز وی را به‌عنوان یک گزینه کم‌ریسک جلوه نمی‌دهد.»

بایدن در دو مناظره شکننده ظاهر شده است و با اینکه روز چهارشنبه نسبت به مناظره ماه ژوئن بهتر ظاهر شد اما هنوز مکررا بین سوالات می‌پرد. با این حال او در مناظره روز چهارشنبه و حتی در کارزار انتخاباتی‌اش در دیترویت که روز پنج‌شنبه برگزار شد راهبردی تازه اتخاذ کرده و دودستی از آن محافظت می‌کند: «دفاع مستقیم و صریح از میراث اوباما و حمله به افرادی مانند دی‌بلاسیو، شهردار نیویورک و جولیان کاسترو، وزیر مسکن سابق که به رئیس‌جمهور پیشین و میراث‌اش بیشترین انتقاد را دارند. منتقدان دیدگاه‌های لیبرالی جو بایدن بهترین نقطه برای انتقاد از او را دولتی یافته‌اند که در آن به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهوری خدمت کرده است. بایدن می‌گوید: عجیب است که برخی نامزدها از عملکرد اوباما در مورد برخی مسائل مانند مهاجرت انتقاد می‌کنند. آنها این شیوه را یک تاکتیک موثر می‌دانند تا نظر رای‌دهندگان اولیه را جلب کنند. ترامپ نیز در این زمینه اظهارنظر کرده است و در کارزار انتخاباتی‌اش در اوهایو گفت که نامزدهای دموکرات در مناظرات، بیشتر از وی برای حمله به اوباما زمان اختصاص می‌دهند. مهم‌ترین تنش‌ها روی میراث اوباما به قانون اوباماکر و سلامت همگانی بر می‌گردد و این قانون مورد انتقاد پیشروهای حزب است و خواستار یک تغییر بنیادین در آن هستند.

پس از اینکه چند نامزد در دیترویت عملکرد بایدن با اوباما را روی مسائلی مانند تجارت آزاد یکی دانستند، بایدن نیز به چند مشاور سابق رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا پیوست و نامزدهای انتخابات را متهم به سوءاستفاده سیاسی کرد. بایدن گفت: ما بیشتر زمان مناظره را به جای اینکه به ترامپ و عملکردش اختصاص دهیم به حمله به اوباما اختصاص می‌دهیم و این تنها کمک به یک نفر در این کشور بوده و آن کسی جز دونالد ترامپ نیست.دیوید الکس‌رود، معمار ارتقای موقعیت سیاسی باراک ‌اوباما به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «بایدن راه عاقلانه‌ای در پیش گرفته که خود را در ارتباط با میراث باراک اوباما نشان می‌دهد و به مخالفان اوباما حمله می‌کند.» اما الکس‌رود این مساله را هم گوشزد کرد که بایدن و سایر نامزدهای چپ در این کشور نتوانسته‌اند از خود یک چهره واقعی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ نشان دهند. چهره‌ای که برای رای‌دهندگان عملگرا و جذاب باشد. این مشاور اوباما تصریح کرد که شعار کارزار «بله! ما می‌توانیم» بود و کسی نمی‌تواند با شعار «نخیر! تو نمی‌توانی» پیروز میدان شود.

روند مناظره چگونه بود؟

مناظره روز چهارشنبه شاهد مجادله‌های گاه تند و تیز نامزدها در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و مسائل مرزی بود. در این زمینه سناتور کاملا هریس از کالیفرنیا بار دیگر مثل مناظره قبلی در ماه ژوئن به سابقه بایدن در مورد مسائل نژادی حمله کرد. اما او خود به‌خاطر عملکردش به‌عنوان دادستان سابق کالیفرنیا علیه مجرمان مواد مخدر مورد انتقاد قرار گرفت. تولسی گبرد نماینده کنگره از‌ هاوایی گفت: «او (خانم هریس) بیش از ۱۵۰۰ نفر را در ارتباط با جرائم ماریجوانا راهی زندان کرد، بعد وقتی از او پرسیدند آیا هرگز ماریجوانا کشیده، خندید.» در مناظره چهارشنبه شب همچنین کری بوکر سناتور نیوجرسی، جولیان کاسترو شهردار سابق سن آنتونیو، کرستن گیلیبرند سناتور نیویورک، مایکل بنت سناتور اهل کلرادو، جی اینسلی فرماندار واشنگتن، بیل دی بلاسیو شهردار نیویورک و اندرو یانگ مدیر فناوری سابق شرکت داشتند. با توجه به حمله شدید کاملا هریس به جو بایدن در مناظره اول همه نگاه‌ها به این دو بود. در ابتدای برنامه، زمانی که کاندیداها پیش از قرائت بیانیه خود معرفی می‌شدند، بایدن خطاب به هریس گفت: «جوان به من سخت نگیر.» از بایدن انتقاد شده بود که در مناظره اول در فلوریدا آماده به نظر نمی‌رسید اما این بار او در واکنش نشان دادن به حملات چابک‌تر عمل کرد. برنده این فرآیند ماه ژوئیه سال آینده در گردهمایی ملی حزب دموکرات معرفی خواهد شد. انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ برگزار می‌شود. در مناظره چهارشنبه شب نامزدها در مورد مراقبت‌های بهداشتی به‌خصوص موضوع ارائه بیمه همگانی که سناتور برنی سندرز مطرح کرده بحث کردند. بایدن استدلال کرد که تعمیم «قانون مراقبت‌های ارزان همچون اوباماکر که در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما وضع شده بود بهترین راه حل مشکلات در سیستم بهداشتی این کشور است. کاملا هریس در پاسخ گفت که او سیستم موجود «Medicare» (بیمه بازنشستگان) را همگانی خواهد کرد. نامزدها همچنین در مورد سیاست مهاجرت بحث کردند که شاهد مجادله بایدن با کاسترو بر سر این موضوع بود که باید عبور غیرقانونی از مرز را جرم محسوب کرد یا نه. بایدن گفت چنین اقدامی (غیرمجرمانه بودن عبور بدون مجوز از مرز) برای سایر کسانی که می‌خواهند به آمریکا مهاجرت کنند اما باید در صف بایستند غیرمنصفانه است. مناظره دوم دموکرات‌ها نشان داد که در درون حزب بین میانه‌روها و پیشروها بر سر مسائلی اساسی اختلاف‌نظر وجود دارد و کارشناسان بر این باورند که این شکاف در انتخابات سال ۲۰۲۰ ضعف بزرگی برای دموکرات‌ها به‌حساب خواهد آمد.

رویترز چه گفت؟

به‌عکس روزنامه نیویورک‌تایمز، رویترز در گزارشی گفت که بایدن و الیزابت وارن دو چهره برجسته دو راند مناظره دوم بوده‌اند. اولی روز سه‌شنبه‌ خوش درخشید و دومی روز چهارشنبه. درحالی‌که طرفداران بایدن پس از مناظره اول نسبت به موقعیت شکننده‌اش ابراز نگرانی کرده‌اند حالا به گفته این خبرگزاری موقعیت بایدن مجددا پس از مناظره روز چهارشنبه مستحکم شده است.او این‌ بار جنگجوتر ظاهر شد و کاملا از عقاید میانه‌روانه‌اش رونمایی و از عملکرد اوباما و خودش در دولت پیشین دفاع کرد. بایدن ۷۶ ساله روز چهارشنبه بیشترین جدال را با سناتورها کاملا هریس، کری بوکر، جولیان کاسترو، نماینده سابق مجلس نمایندگان و بیل دی‌بلاسیو، شهردار نیویورک داشت.همچنین در مناظره روز سه‌شنبه الیزابت وارن با درخشش خود توانست در نظرسنجی‌ها موقعیت خود را بهبود بخشد. در بیشتر ایالات آمریکا درگیری برای حضور در رده دوم بین برنی سندرز، کاملا هریس و الیزابت وارن است. جو بایدن تاکنون با اختلاف قابل‌توجهی بالاتر از سایر نفرات ایستاده است.بایدن در مناظره روز چهارشنبه مدام به‌دلیل رویکرد میانه‌روانه خود مورد مواخذه پیشروها از جمله کاملا هریس قرار گرفت. بایدن نیز در مقابل، منتقدان چپ خود را «مشتی بدخواه» خواند. در این دو مناظره موردی که به‌روشنی روی آن تاکید شده این است که برنی سندرز و الیزابت وارن در منتهی‌الیه طیف چپ این حزب قرار گرفته‌اند و بایدن نیز به نماد میانه‌روی در این حزب شهره شده است. بایدن و وارن هر دو هنوز روی یک صحنه مقابل هم قرار نگرفته‌اند اما جنگ آینده حزب، به احتمال زیاد از آن این دو است.