در ابتدا مقامات روسیه گفته بودند که در این حادثه در محل سایت موسوم به «نیونوکسا» دو تن کشته و شش تن زخمی شدند. روس‌اتم به رسانه‌های روسیه اعلام کرده تیم‌های فنی و مهندسی‌اش درحال رسیدگی به آنچه این شرکت «یک منبع قدرت ایزوتوپی» برای سیستم پیشران موشک خوانده  بودند. سایت نیونوکسا تقریبا برای تمامی آزمایش‌های موشک‌های مورد استفاده نیروی دریایی روسیه استفاده می‌شود. مقامات شهر «سورودوینسک» گفتند بعد از این انفجار حدود ۴۰ دقیقه سطح تشعشعات رادیواکتیوی بالاتر از حد معمول رفت اما در ادامه این تشعشعات کاهش یافت. در عین حال گزارش شده مقامات محلی به‌سرعت به‌دنبال خرید قرص‌های ید رفتند و محموله‌های قرص‌های ید نزد داروخانه‌ها در شهرهای سورودوینسک و آرخانجلسک تمام شده‌اند.

رسانه‌ها گزارش دادند که وضعیت شبیه به وضعیت زمان وقوع فاجعه هسته‌ای سال ۱۹۸۶ در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل اوکراین است که متعاقب آن محموله‌های قرص‌های ید برای مردم منطقه‌های اطراف این نیروگاه استفاده شدند. این دومین حادثه رخ‌داده در یک هفته گذشته در ارتباط با انفجار مهمات و موشک‌ها در روسیه است. روز دوشنبه گذشته نیز یک تن در حادثه‌ای که مقامات روسیه آن را انفجار انبار مهمات در سیبری خواندند کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند. در پی این حادثه نیز مقامات اعلام کردند که نزدیک به ۱۱ هزار نفر را از مناطق اطراف تخلیه کرده‌اند و فیلمی تاییدنشده نیز در شبکه‌های اجتماعی از این حادثه منتشر شد که وقوع آن را نیز منتسب به انفجار مواد و مهمات هسته‌ای دانسته بود. خبرگزاری رویترز گزارش داد کارشناسان هسته‌ای آمریکا در پی انفجار روز پنج‌شنبه، آن را ناشی از «یک اشتباه سهوی» در زمان تست یک موشک کروز مجهز به سیستم پیشران هسته‌ای دانسته‌اند که در نتیجه آن افزایش تشعشعات رادیو اکتیو در شمال روسیه ثبت شده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه بعد از این انفجار آن را مرتبط با انفجار یک موشک با سیستم پیشران سوخت مایع دانسته بود و خبر از کشته شدن دو تن و زخمی شدن شش تن دیگر در این رخداد داده بود. با این حال دو کارشناس هسته‌ای در مصاحبه‌هایی جداگانه با رویترز گفتند اگر این انفجار در ارتباط با یک موتور موشکی با سوخت مایع رخ داده بود، این تشعشعات رادیو اکتیوی ثبت نمی‌شد. آنها گفتند مظنون به این هستند که این انفجار و انتشار تشعشعات رادیو اکتیو، مربوط به یک حادثه ناگوار در زمان تست یک موشک کروز با سوخت هسته‌ای در تاسیساتی خارج از روستای نیونوکسا بوده است.