روز جمعه، بولسونارو گفت که قصد دارد از نیروهای نظامی برای مسائل زیست‌محیطی استفاده کند تا به کمک دولت آتشی را که از شنبه گذشته شروع شده است، خاموش کنند. او به خبرنگاران گفت: «هر چه در توان‌مان باشد، انجام خواهیم داد. مشکل ما فقط تامین منبع است.»

بولسونارو اما نگفت که از چه منبعی استفاده و پای نظامی‌ها را به این بحران باز کرده است، اما روز جمعه در برنامه‌ای تلویزیونی برنامه خود را برای مهار آتش در بزرگ‌ترین جنگل دنیا اعلام کرد. او روز جمعه تاکید کرد که دولتش با جرائم زیست‌محیطی به شدت برخورد خواهد کرد. با این حال او این مطالب را هم گوشزد کرد که برای کسانی که زندگی‌شان از طریق آمازون تامین می‌شود، فرصت‌های تازه‌ای فراهم خواهد کرد. او گفت: «من عشق و علاقه و احترام زیادی به آمازون قائلم. محافظت از جنگل حاره‌ای سنگین‌ترین وظیفه من است.» البته رئیس‌جمهوری راست‌گرای برزیل مشخص نکرد که با چه دارایی ارتش قرار است به جنگ با آتش برود که هر روز بیشتر از قبل شعله‌ور می‌شود.

از ماه ژانویه که ناسیونالیست سابق ارتش وارد دفتر ریاست‌جمهوری شد، جنگل‌زدایی در این کشور سرعت بیشتری گرفته است. بولسونارو قول داده بود دسترسی به منابع این جنگل را برای صنایع آسان خواهد کرد. استدلال او این است که از این گنجینه عظیم برای رفاه بیشتر مردم استفاده نشده است. در ۷ ماه اول سال‌جاری آمازون بیش از ۲۱۴۰ کیلومتر از پوشش جنگلی خود را از دست داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد افزایش یافته است. بر اساس تحقیقات ملی فضایی برزیل که آمار جنگل‌زدایی را منتشر می‌کند، امسال ۴۰ هزار و ۳۴۱ مورد آتش‌سوزی گزارش شده است که بیشترین آمار آتش‌سوزی از سال ۲۰۱۰ به این سو است. این رقم نشان می‌دهد که میزان آتش‌سوزی ۳۵ درصد در سال‌جاری افزایش داشته است. گفته می‌شود امسال بیشتر آتش‌سوزی‌ها عامدانه و به منظور کار کشاورزی بوده است و به گفته داگ مورتون، یک دانشمند ناسا که جنگل‌زدایی آمازون را رصد می‌کند، ‌آتش‌هایی که در امتداد جنگل‌های حاره‌ای ایجاد می‌شوند، قوی‌تر هستند، زیرا قابلیت گسترش به هر دو طرف جنگل را دارند. او در یک مصاحبه تاکید کرده است که در برهه زمانی حساسی به سر می‌بریم و گفت که باید توجه بین‌المللی به این مساله جلب شود. این دانشمند از جامعه بین‌المللی خواست ضمن محافظت از مهم‌ترین جنگل دنیا، شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد تا منافع اقتصادی برزیل نیز تامین شود.

حالا با افزایش جنگل‌زدایی در برزیل عصر بولسونارو به خطر افتاده است. خشم جهانی موجب شده است تا برخی تحریم کالاهای برزیلی را مطرح کنند و رهبران اروپایی هم این کشور را تهدید کرده‌اند که قراردادهای تجاری‌شان را با برازیلیا لغو خواهند کرد. درحالی‌که برخی این مبادلات با رهبر برزیل را ناخوشایند تلقی می‌کنند، امانوئل مکرون از این هم پیش‌تر رفت و بولسونارو را متهم کرد که به دروغ می‌گوید برای تغییرات آب و هوایی مبارزه می‌کند. مکرون در توییتی نوشت: «خانه ما می‌سوزد. به معنای واقعی کلمه»