دوئـل دوستـان عکس: AFP

مهم‌ترین مباحث این دوره از اجلاس گروه ۷ متمرکز بر مسائل تجاری است و رهبران کشورهای گروه ۷ روی این مساله تمرکز کرده‌اند اما نزاع قابل‌توجهی میان این رهبران، حتی میان دوستان نیز دیده می‌شود. درحالی‌که درنشست‌هایی از این دست معمولا نمایش‌های دوستانه دیده می‌شود اما این برای گروه ۷ یک شروع ناامید‌کننده بود. حتی در ناهار کاری غیرمترقبه ترامپ و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تلاش کرد تا رئیس‌جمهوری آمریکا را درباره مسائل تجاری و آب و هوایی گوشه رینگ بیندازد. این درحالی است که ترامپ بعد از صرف غذا ادعا کرد این بهترین غذایی بوده که خورده است. با این حال، مقامات آمریکایی گفتند که این جلسه بدون اعلام قبلی‌برگزار شده و گله داشتند که مکرون روی مسائلی دست گذاشت تا عملا ترامپ را از سایر رهبران دنیا جدا کند. براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، دستیاران ارشد دونالد ترامپ با ابراز نارضایتی از نحوه میزبانی امانوئل مکرون از اجلاس سران گروه ۷ در بیاریتز، او را متهم به تلاش برای در تعارض قرار دادن آمریکا و منزوی ساختن رئیس‌جمهور این کشور در این اجلاس با تمرکز بر مسائل مورد اختلاف میان واشنگتن و پاریس نظیر تغییرات آب‌وهوایی کرده‌اند. نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که رئیس‌جمهوری فرانسه در اجلاس گروه ۷ به‌دنبال منزوی کردن رئیس‌جمهوری آمریکا بوده است. این روزنامه نوشت: دونالد ترامپ و امانوئل مکرون همزمان با آغاز اجلاس گروه ۷ در شهر بیاریتز فرانسه، یک ناهار کاری با یکدیگر صرف کردند تا تظاهر کنند دوستی آنها همچنان ادامه دارد. با این حال براساس گزارش‌های متعدد ظاهرا مقام‌ها و دستیاران دولت ترامپ نسبت به این دعوت مکرون از ترامپ برای صرف ناهار خرسند نیستند. ترامپ ساعاتی بعد از اظهاراتش در متهم کردن مکرون به حماقت به سبب تصمیمش در اعمال مالیات بر شرکت‌های فناوری و اینترنتی آمریکا که در فرانسه فعالیت دارند و تهدید به تلافی این اقدام با اعمال تعرفه بر شراب‌های صادراتی فرانسه، در اظهاراتی متناقض گفت که رابطه خیلی خوبی با مکرون دارد. با این حال ناهار کاری میان روسای‌جمهور فرانسه و آمریکا درحالی در هتلی در شهر بیاریتز برگزار شد که ظاهرا دستیاران کاخ سفید از آن اطلاعی نداشتند و این اتفاق باعث بروز اختلاف و مناقشه در تیم اطرافیان ترامپ شده است. مقام‌های ارشد دولت آمریکا متقاعد شدند که امانوئل مکرون به‌دنبال بازی دادن مخاطبان داخلی خود با تاکید بر مسائلی نظیر تغییرات آب‌وهوایی، درآمد و برابری جنسیتی همزمان با ادامه اعتراضات جنبش جلیقه زردها در این کشور است. با این حال طرف آمریکایی انتظار داشت، فرانسه بیشتر تمرکز خود را بر مسائلی نظیر امنیت ملی و رکود اقتصادی بالقوه قرار داده باشد. برخی از دستیاران ترامپ، اظهار نگرانی کردند که ترامپ دارد به اقتصاد آمریکا آسیب وارد می‌کند و درحال وارد کردن ضرر و زیان پایدار به شانس خود برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری است. مقام‌های آمریکایی که نام‌شان را فاش نکردند گفتند، طرف فرانسوی تلاش کرده تا رئیس‌جمهور آمریکا را با تمرکز بر مساله تغییرات آب‌وهوایی شرمسار کند؛‌ مساله‌ای که ترامپ با آن مخالفت کرده و آن را یک حقه خوانده است. یک مقام دولت آمریکا گفت: دیدگاه ما این است که فرانسه تلاش داشته تا مسائل دیگری به دور از موضوعات مربوط به اقتصاد جهانی، امنیت ملی و تجارت را مطرح کند و آنها تلاش می‌کنند در داخل گروه ۷ شکاف به‌وجود بیاورند.

ترامپ صبح همان روز یک صبحانه کاری هم با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا داشت که اساسا برای آمریکا یک متحد ذاتی به‌حساب می‌آید. ترامپ با نشان دادن جانسون به خبرنگاران گفت: «می‌دانید این مرد کیست؟ این همان مردی است که از پله برقی هتل ترامپ پایین آمد. او قصد دارد تا یک نخست‌وزیر فوق‌العاده شود.» پس از صرف صبحانه که سوسیس و تخم‌مرغ بود، ترامپ اعلام کرد که با ساکن جدید خیابان داونینگ بسیار راحت‌تر از ساکن پیشین آن، یعنی ترزا می است. ترامپ تصریح کرد: «جانسون نیازی به نصیحت ندارد. او کاربلد است. این را برای مدت‌طولانی به همه گفته بودم. من با فرد پیشین چندان خوشحال نبودم.» این سخنان ترامپ با واکنش مثبت جانسون همراه شد. جانسون، ترامپ را به‌عنوان یک متحد نزدیک به خود از نظر سیاسی می‌بیند اما ذات آنها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد. صبحانه کاری ترامپ با جانسون برای یافتن فردی بوده است که بتواند در بحبوحه بحران مسائل تجاری و سیاست خارجی به وی کمک کند.

بنابه گفته مقامات آمریکایی رهبران هر دو کشور به کمک یکدیگر نیاز دارند. ترامپ امیدوار به دوستی با نخست‌وزیر بریتانیا و جانسون هم دنبال یک شریک است تا بتواند از موضوع برگزیت جان سالم به در برد. ترامپ و جانسون هر دو مدعی مبارزه با برنامه‌های ذاتا چپ برخی از رهبران اروپایی هستند. ترامپ اما همچنان در میان رهبران اروپایی محبوب نیست. به‌رغم شباهت‌هایی که بین دو رهبر وجود دارد اما رئیس‌جمهوری آمریکا در بریتانیا هم طرفدار چندانی ندارد. مدرک این محبوب نبودن اختلاف‌نظری است که در اظهارات دو رهبر دیده می‌شود. ترامپ پس از برگزاری صبحانه کاری به خبرنگاران گفت، از کسی نشنیده است که از تعرفه‌ها شکایت کند. اما جانسون سریعا سخنان وی را اصلاح کرد. او گفت: «فقط یک نکته ظریف وجود دارد و آن اینکه ما در کل طرفدار صلح تجاری هستیم.» نخست‌وزیر بریتانیا افزود: «ما در کل فکر می‌کنیم که بریتانیا افزون بر ۲۰۰ سال است که از رابطه تجاری آزاد بهره برده است و خواستار ادامه آن هستیم.» جانسون در نهایت تاکید کرد که آنها از تعرفه خوششان نمی‌آید. به گفته کارشناسان حتی در میان این دو رهبر که شباهت‌هایی دیده می‌شود اما با یک سخنرانی اختلافات آن دو نیز نمود پیدا می‌کند. رویترز در گزارشی نوشت: به‌رغم اینکه ترامپ سعی می‌کند تا همه چیز را عالی جلوه بدهد و همه کشورها را متحد با یکدیگر نشان بدهد اما در عمل خلاف این گفته ترامپ پیش آمده است. او گفت: «پیش از اینکه وارد فرانسه شوم، خبرگزاری‌های تقلبی وانمود می‌کردند که بین رهبران کشورهای گروه ۷ اختلاف وجود دارد و این اجلاس دو روزه فاجعه خواهد بود اما ما جلسات خیلی خوبی با رهبران دنیا داشتیم.» با این حال بین مکرون و ترامپ درباره تغییرات آب و هوایی، ایران و اعمال مالیات روی شرکت‌های دیجیتالی آمریکا در فرانسه اختلاف نظر وجود دارد. ترامپ در شرایطی وارد فرانسه شد که جنگ تجاری با چین را شعله‌ور کرده بود. این امر موجب شده است برخی از رهبران این کشورها نگران بازارهای مالی شوند. جانسون گفت: «من از روندی که وجود دارد نگرانم. رشد حمایت‌گرایی با اعمال تعرفه‌ها نگران‌کننده است.» افزون بر این اختلافات، ترامپ، میزبان خود را هم تهدید کرد که بلایی مشابه فرانسه، بر سر شرکت‌های فرانسوی در آمریکا خواهد آورد. این سخن در شرایطی مطرح شد که دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت اگر ترامپ تهدیدات خود را عملی کند، اروپا بیکار نخواهد نشست و اقدامی تلافی‌جویانه اتخاذ خواهد کرد.

 

p04-02