ترامپ در مراسم شام روز شنبه، با مخالفت دیگر شرکت‌کنندگان روبه‌رو شد و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در میان کسانی بودند که به مخالفت با نظر او پرداختند. رهبران حاضر در نشست، با وجود مخالفت ترامپ اذعان داشتند که باید به دموکراتیک بودن کشورهای عضو اهمیت داده شود. این درحالی است که کاخ سفید از اظهارنظر درخصوص این گزارش‌ها امتناع ورزیده است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه گفت که اعضای گروه ۷ درخصوص بازپذیرش روسیه به اجماع آرا نرسیدند؛ در همین حال جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا گفته که روسیه با تعرضات ادامه‌دارش درخصوص اوکراین، شایستگی پیوستن مجدد به گروه ۷ را ندارد. روسیه در سال ۲۰۱۴، به‌دلیل الحاق شبه‌جزیره کریمه به این کشور، از نشست مذکور -که آن زمان گروه ۸ عنوان می‌شد- کنار گذاشته شد. اختلافات در موضوع پیوستن مجدد روسیه، طی روزهای اخیر به یکی از نکات اختلاف‌برانگیز مهم بین شرکت‌کنندگان این نشست تبدیل شده است؛ ترامپ مکررا از وجود هم‌بستگی میان رهبران نشست سخن گفته و رسانه‌ها را جهت عکس جلوه دادن این موضوع، مورد انتقاد قرار داده است.

آمریکا میزبان سال بعد این نشست خواهد بود و ترامپ می‌تواند به‌طور یک‌جانبه، میهمانان موردنظر خود را دعوت کند. وی طی کنفرانس خبری روز دوشنبه، اظهار کرد که قطعا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را دعوت خواهد کرد. او به بیان این موضوع پرداخت که نبودن روسیه در مذاکرات جهانی، بی‌معنا است. ترامپ اضافه کرد: فکر می‌کنم حضور روسیه، از نبودن این کشور بهتر است؛ آیا می‌توانیم در هر دو صورت سر کنیم؟ بله می‌توانیم. آیا گفتن این حرف از نظر افکار عمومی برای من مطلوب است؟ احتمالا نه. او مقابل همه کشورها در اقدامی خلاف اصول دیپلماتیک، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را مورد نقد شدید قرار داد و طی سخنانش بارها مدعی شد که پوتین هنگام تعرض و الحاق کریمه، به اوباما رودست زد. ترامپ همواره عنوان کرده که آمریکا از داشتن رابطه نزدیک با روسیه سود خواهد برد. با این حال به جهت اظهارات اغلب صمیمی‌اش نسبت به پوتین و روسیه، انتقادات دموکرات‌ها نسبت به خود را برمی‌انگیزد؛ به‌خصوص پس از آنکه رابرت مولر، بازرس ویژه سابق تلاش مسکو برای دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا -جهت کمک به ترامپ- را تایید کرده است.

ترامپ در اجلاس گروه ۷ که آخر هفته‌اش را در بیاریتز گذراند، آشکارا و در خفا به بازگشت روسیه به این اجلاس تاکید داشت. مهم‌ترین هنجار آمریکایی که از فرانکلین روزولت تا جورج بوش اول به آن افتخار می‌کنند از بین بردن اقتدارگرایی در اروپا بوده است که بزرگ‌ترین دستاورد آمریکا در قرن بیستم به‌حساب می‌آید. ترامپ اما به این موضوع بی‌توجه است و گفته که سال بعد قصد دارد تا پوتین را به اجلاس گروه ۷ که در دورال برگزار می‌شود، دعوت کند.