ماموریت دیپلماتیک پمپئو در بروکسل

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، نشریه پولیتیکو در گزارشی نوشت: گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه‌اروپا به‌تازگی به نشریه «پولیتیکو» خبر داده است که مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا بنا دارد روابط دونالد ترامپ با بروکسل را بازسازی کند. پمپئو در صدر یک هیات دیپلماتیک از روز دوشنبه به بروکسل سفر کرده است تا به مدت سه روز با مقامات جدید بروکسل نظیر دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا، اورسولا فون‌لاین، رئیس منتخب کمیسیون اروپا، چارلز میشل، رئیس منتخب شورای اروپا و جوزف بوریل، نامزد تصدی کرسی روابط خارجی اروپا دیدار و گفت‌و‌گو کند. با این حال پمپئو قرار نیست با هیچ‌یک از رهبران کشورهای اروپایی دیداری داشته باشد و این یکی از نشانه‌های شکاف عمیق میان واشنگتن و بروکسل پیرامون مسائلی نظیر ایران، جنگ تجاری با چین و تغییرات آب‌و‌هوایی است. ژان کلودیانکر، رئیس کمیسیون اروپا و دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا به ترتیب تا اول نوامبر و اول دسامبر در سمت‌های خود حضور خواهند داشت و بعد از آن باید جای خود را به روسای منتخب بدهند. این دو مقام ارشد بروکسل از منتقدان و مخالفان جدی سیاست‌های ترامپ بوده‌اند و در برابر آن مقاومت می‌کنند.

سفیر آمریکا نیز در مصاحبه‌ای تلفنی با پولیتیکو تاکید کرده است: «اکنون بهترین زمان برای تنظیم مجدد روابط فراآتلانتیکی است و سفر مایک پمپئو نیز در همین راستا انجام شده است.» اروپا و آمریکا اکنون پیرامون برخی از مهم‌ترین موضوعات دیپلماتیک دارای اختلافات گسترده‌ای هستند که مهم‌ترین آنها بحث خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت برتر جهانی و نیز بازگرداندن تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران است. با این حال ساندلند می‌گوید که دولت ترامپ در چند ماه باقی مانده از دوره ریاست تاسک، یانکر و موگرینی در تماس خواهد بود. ساندلند البته این موضوع را که هدف از سفر پمپئو برای دیدار با روسای منتخب، نادیده گرفتن روسای کنونی سازمان‌های بروکسل است رد می‌کند و حضور پمپئو را تنها درجهت آشنایی و راه‌اندازی مجدد روابط فرا‌آتلانتیکی دانسته است. وی در این‌باره تصریح کرد: «ما بنا داریم تا فضای مناسبی را برای یک گذار تدریجی بین مقامات بروکسل انجام دهیم تا از روز نخست که روسای جدید فعالیت خود را آغاز می‌کنند با آنها روابط مناسبی را ایجاد کرده باشیم.»

با این حال نباید این نکته را فراموش کرد خود این موضوع که آمریکا و متحدان اروپایی آن نیاز دارند با مواضع یکدیگر آشنا شوند خود نشان از آن دارد که روابط دو سوی آتلانتیک از زمان ورود ترامپ به کاخ‌سفید دستخوش تنش‌ شده است که درپی اختلاف‌نظرها پیرامون مسائل تجاری و دیپلماتیک ایجاد شده است.در همان ماه‌های ابتدایی، ترامپ واشنگتن را از توافق آب‌و‌هوایی خارج کرد. اندکی بعد نیز از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد. ترامپ همچنین موجب تعلیق برخی از نشست‌های بین‌المللی نظیر نشست گروه هفت ۲۰۱۸ در کبک و یک ماه بعد نشست سران ناتو در بروکسل شد. او در این دیدار تهدید کرده بود اگر دیگر کشورهای عضو ناتو بودجه نظامی خود را برای این ائتلاف افزایش ندهند آمریکا به طریق خودش عمل خواهد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی دیگر دست به اعمال یک‌جانبه تعرفه‌های تجاری بر فولاد و آلومینیوم اروپا زد.

یانکر به سرعت در واشنگتن حضور یافت و توانست ترامپ را برای ایجاد یک آتش‌بس تجاری قانع کند، توافقی که البته از آن زمان بارها توسط ترامپ تهدید شده است که تهدیدهای ترامپ برای اعمال تعرفه بر خودروسازی اروپا نیز در همین راستا بود. اگرچه به‌نظر می‌رسد ترامپ از نشست گروه هفت سال‌جاری که هفته گذشته در بیاریتز فرانسه برگزار شد رضایت دارد؛ نشستی که مکرون پیشنهاد دیدار مستقیم میان او و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را مطرح کرد که مورد استقبال ترامپ نیز واقع شد.در بروکسل اغلب به پمپئو به‌عنوان دیپلمات سوپرمحافظه‌کار نگاه می‌شود چراکه از یک‌سو وفادار دوآتشه به ترامپ است و از طرف دیگر ترامپ یدطولایی در کنار گذاشتن ارشدترین مقامات خود بدون در جریان قرار دادن آنها دارد.

ساندلند می‌گوید که ترامپ خود به پمپئو دستور داده است تا پس از حضور در لهستان، برای دیدار با چهار مقام جدید اروپایی به بروکسل سفر کند. به تعبیر سفیر آمریکا، این دیدارها در راستای نیل به روابط پربارتر انجام خواهد شد.وی در این‌باره به پولیتیکو می‌گوید: «من هم‌اکنون در حال انجام مذاکراتی با این چهار مقام جدید هستم و احساس مثبتی نسبت به آینده روابط واشنگتن-بروکسل دارم البته این بدان معنا نیست که دستیابی به فهم مشترک امر ساده‌ای خواهد بود.»او انتظار دارد که در این دیدار‌ها مسائلی ‌مانند تجارت، ایران، برنامه‌های دفاعی اروپا، چین و فناوری اینترنت همراه نسل پنجم مورد گفت‌و‌گو قرار بگیرند.به‌زعم ساندلند، اکنون زمان آن فرارسیده تا دو سوی آتلانتیک فصل جدیدی را در روابط خود آغاز کنند و به‌سرعت در مورد منافع مشترک به توافق برسند.