او در یک کنفرانس خبری از معترضان خواست تا «معترضان واقعا خشن» را مشروعیت نبخشند، زیرا آنها می‌خواهند جنبش دچار شکاف شود. معترضان هنگ‌کنگی در تدارک برای برگزاری مجدد تظاهرات ضددولتی در راستای تداوم تظاهرات ماه‌های اخیرشان هستند؛ آنها تهدید کرده‌اند این بار مسیرهای منتهی به فرودگاه بین‌المللی این دولت‌شهر را مسدود خواهند کرد. دیروز جمعه مقام‌های فرودگاه هنگ‌کنگ طی بیانیه‌ای در روزنامه چینی «ساوث چاینا مورنینگ پست»، از تظاهرات‌کنندگان خواستند «سفر ده‌ها هزار مسافر که هر روز از این فرودگاه استفاده می‌کنند را مختل نکنند.» معترضان قصد داشتند از بعدازظهر دیروز در مناطق مختلف هنگ‌کنگ دست به اعتراض علیه دولت بزنند؛ ایستگاه‌های مترو و مکان‌های دولتی از جمله کانون‌های تظاهرات آنها عنوان شده‌ است. روز چهارشنبه، کری لم، رئیس اجرایی هنگ‌کنگ، اعلام کرد رسما این لایحه را پس می‌گیرد. این یکی از درخواست‌های پنج‌گانه و اصلی تظاهرات‌کنندگان بود؛ با این حال به باور بسیاری، این اقدام بسیار دیر انجام گرفته و بخش کوچکی از درخواست‌های معترضان را پاسخ گفته است.

سه تقاضای دیگر معترضان، خاتمه دادن به «شورش» خواندن تظاهرات، آزادی تمام بازداشتیان اعتراضات و داشتن حق انتخاب رهبر این دولت‌شهر به‌صورت دموکراتیک است. «کین- یو» در گزارش خود نوشتند شواهدی وجود دارد دال بر اینکه کنار گذاشتن این لایحه موجب آرام‌تر شدن حتی معترضان میانه‌رو شود. از زمانی که تظاهرات در ماه ژوئن آغاز شد، خواسته‌های آنها به اصلاحات سیاسی و تحقیقات مستقل از پلیس هم تسری یافته، زیرا استفاده پلیس از خشونت در پاسخ به تظاهرات باعث خشم مردم شده است. «کارن پون»، ۳۱ ساله که مددکار اجتماعی است و خود را جزو معترضان میانه‌رو می‌شمارد، می‌گوید: «من این را نمی‌پذیرم. هر کسی که مرتکب جرمی شده، صرف‌نظر از شغل و قدرتی که دارد، باید از سوی قانون تحت پیگرد قرار گیرد و مجازات شود تا عدالت به مرحله عمل درآید.» وی افزود: «آنچه همگان از آن دفاع می‌کنند فقط لایحه استرداد نیست بلکه ارزش‌های جهانشمول عشق و عدالت است.»

این گزارشگران می‌افزایند کنار گذاشتن این لایحه آسان‌ترین گام از سوی دولت برای راضی کردن معترضان است. رهبر اجرایی هنگ‌کنگ روز چهارشنبه افزود: اصلاحات دموکراتیک، در صورت مناسب بودن شرایط می‌تواند یک احتمال باشد. او ضمن نادیده گرفتن درخواست‌های دیگر معترضان تصریح کرد قصد دارد یک «برنامه گفت‌وگو» را ترتیب دهد که به مشکلات شهر می‌پردازد. معترضان نیز نه تنها وعده تداوم اعتراضات و بستن مسیرهای منتهی به فرودگاه را دادند، بلکه همچنین اعلام کردند که برنامه‌هایی برای راهپیمایی‌ها و تظاهرات بزرگ‌تر را در سر دارند. بسیاری از معترضان تندرو روز چهارشنبه ضمن انتقاد از خانم «لم» گفتند وعده‌های او «خیلی اندک و خیلی دیر» است. برخی گروه‌های تجارت پیشه هم به جرگه معترضان پیوسته و به انتقاد از «لم» پرداختند. این گروه‌ها می‌گویند بخش گردشگری و اقتصاد خرد آسیب‌های زیادی دیده است. بیانیه مشترکی از ۱۱ اتحادیه دانش‌آموزی در هنگ‌کنگ واکنش «لم» در روز چهارشنبه را «سوء مدیریت مرگبار افکار عمومی» و «توهین به هنگ‌کنگ‌هایی که برای آزادی و حمایت از حقوق اساسی بشر می‌جنگند» توصیف کرد.

تشدید و تداوم ناآرامی‌ها درحالی است که «استیون لی می‌یرز» هم در گزارش دیگری در ۵ سپتامبر برای نیویورک‌تایمز نوشت «جنی لی»، ۲۶ ساله، درحالی پرچم آمریکایی را به اهتزاز درآورده بود که می‌گفت: «ما این را تکان می‌دهیم تا به جهان بگوییم که دموکراسی و آزادی می‌خواهیم.» این گزارشگر می‌نویسد این اقدام از سوی معترضان در پکن به‌عنوان اقدامی درک می‌شود که براساس آن آمریکا درحال رخنه در میان معترضان و به‌دست گرفتن رهبری اعتراضات است. اتهامات اخیر پکن علیه آمریکا- چه در رسانه‌های دولتی و چه در بیانیه‌های مقام‌های چینی- بازتاب این باور عمیق است که حمایت از حقوق دموکرات‌ها در هنگ‌کنگ بخشی از تلاش گسترده‌تر برای تضعیف حزب کمونیست چین است. «ژان‌پی‌یر کابستان»، استاد دانشگاه باپتیست در هنگ‌کنگ و نویسنده کتاب «چین فردا: دموکراسی یا دیکتاتوری؟» می‌گوید: «ارزش‌های دموکراتیک و خود دموکراسی موی دماغ مقام‌های چین است. هدف همانا پاکسازی آنها از هنگ‌کنگ است.»

شواهد ملموس اندکی وجود دارد که بگوییم معترضان دست‌نشانده یا عامل این و آن هستند. معترضان خود را چنین توصیف می‌کنند: «یک گروه عمدتا بدون رهبر یا بی‌سر که از ناامیدی و دست‌اندازی‌های پکن بر امور هنگ‌کنگ مایوس شده است.» اما مقام‌های چینی به الگوی اقدامات آمریکا اشاره می‌کنند و آن را «مداخله خارجی» یا «تبانی» می‌نامند. از حق حاکمیت پکن در این منطقه حفاظت می‌کنند. «چن دائوژیانگ» فرمانده نیروهای ارتش چین که میزبان مراسم ۹۲ سالگی «ارتش آزادی‌بخش خلق» در هنگ‌کنگ بود، برای اولین بار درخصوص ناآرامی‌های این کشور هشدار داد. دائوژیانگ با اشاره به اینکه اعتراضات اخیر هنگ‌کنگ «به‌طور جدی حیات و امنیت» مردم را تهدید می‌کند و نباید مورد اغماض قرار گیرد گفت ارتش چین «مصمم است از حاکمیت، امنیت، ثبات و آسایش ملی در هنگ‌کنگ حفاظت کند.» وی همچنین حمایت خود را از «کری لام» فرماندار هنگ‌کنگ و پلیس که «قاطعانه قانون را اجرا می‌کند» اعلام کرد.

سخنگوی وزارت دفاع چین نیز به معترضان هنگ‌کنگی هشدار داد اگر بخواهند وجهه دولت مرکزی چین را خدشه‌دار کنند با پاسخ قاطع روبه‌رو خواهند شد. او رفتار برخی معترضان در تظاهرات را غیرقابل تحمل عنوان کرد و افزود: «تخریب بخش‌هایی از ساختمان‌ها و شعارنویسی‌ها، صبر پکن را به سر آورده است.» ووچیان با بیان اینکه برخی معترضان قصد زیر سوال بردن اصل«یک کشور دو نظام» را دارند هشدار داد چنین موضوعی خط قرمز پکن محسوب می‌شود. چندی پیش یکی از مقامات وزارت دفاع چین اعلام کرد پکن به‌طور قانونی می‌تواند در امور هنگ‌کنگ دخالت کند و دولت آن باید برای حفظ نظم عمومی درخواست کمک کند.هنگ‌کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بود اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ‌کنگ دارای بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به‌شمار می‌رود. از ۱۹ خرداد، شهروندان هنگ‌کنگی در اعتراض به تصویب لایحه‌ای در پارلمان اعتراض کردند. این لایحه اجازه استرداد مجرمان به چین را میسر ‌می‌کرد؛ اما به‌گفته معترضان موجب به خطر افتادن استقلال هنگ‌کنگ می‌شد.