«بروک- ژو» همچنین نوشتند روز شنبه پلیس همچنین ساک‌های مردمی را که با اتوبوس و قطار به فرودگاه می‌رسیدند، بازرسی می‌کرد. پلیس همچنین به ۱۰۰ جوانی که در اطراف فرودگاه تجمع کرده بودند هشدار داد که آنجا را تخلیه کنند. با این حال، برخی از مردم در حوالی فرودگاه فریاد می‌زدند که برای سوار کردن اعضای خانواده‌شان به فرودگاه آمده‌اند اما به آنها هم گفته شد که متفرق شوند. فردی به نام «دانی» که فقط نام کوچک خود را به ما گفت، افزود: «واقعا مسخره است. ما منتظریم که یکی از اقوام ۸۰ ساله‌مان را سوار کنیم. او چگونه می‌تواند بدون کمک به‌خانه بیاید؟ پلیس به هر چه می‌گوییم بی‌اعتناست. ما آدم‌های معمولی هستیم.»

گزارش‌ها حاکی است که معترضان هنگ‌کنگی با استفاده از شبکه‌های پیام‌رسان برای دیروز شنبه در فرودگاه هنگ‌کنگ هم اعلام تجمع کردند و راه‌های متعددی برای ایجاد اخلال در مسیرهای جاده‌ای و ریلی در نظر گرفتند. پلیس هنگ‌کنگ در واکنش به اطلاعیه‌های معترضان در خطوط ریلی تندرو و فرودگاه مستقر شد. مسوولان فرودگاه هنگ‌کنگ هم با انتشار اطلاعیه‌ای از معترضان خواسته است تا از اخلال بیشتر در تردد مسافران خودداری کنند. مقام‌های فرودگاهی اعلام کردند قطار تندرو در هیچ ایستگاهی توقف نخواهد داشت و تنها مسافرانی که بلیت پرواز در اختیار دارند، می‌توانند از این قطارها استفاده کنند. پلیس هنگ‌کنگ وعده آرام نگه داشتن اوضاع در فرودگاه را داده است. دیوارنویسی هم از دیگر اقدامات معترضان است.

فرودگاه «چک لاپ کوک» در روزهای پایانی قیمومت بریتانیا بر هنگ‌کنگ ساخته شد و دسترسی به آن از طریق مجموعه‌ای از پل‌ها میسر است. صدها معترض، که بسیاری‌شان نقاب بر صورت زده و لباس مشکی به تن داشتند هم جمعه شب به ایستگاه متروی MTR در شبه‌جزیره «کولون» حمله کردند. دلیل حمله آنها انتشار تصاویری از ضرب و شتم یک مسافر از سوی پلیس در مترو در ۳۱ اوت بود. کنشگران معتقدند درهای این ایستگاه بسته شد تا پلیس با مشاهده تصاویر معترضان از طریق دوربین‌های مدار بسته بتواند آنها را ابتدا شناسایی و سپس ضرب و شتم و بازداشت کند. به نوشته گزارشگران رویترز، این تظاهرات بزرگ‌ترین چالش را از سال ۲۰۱۲ (زمان روی کار آمدن شی‌جین‌پینگ) برای رئیس‌جمهور کنونی چین به ارمغان آورده است. «کری لم»، رهبر هنگ‌کنگ، هم چندی پیش اعلام کرده بود که می‌خواهد امتیازاتی به معترضان بدهد اما معترضان می‌گویند نه تنها امتیازاتی به آنها داده شده بلکه اگر هم داده شود «خیلی دیر و خیلی اندک» است.

این وضعیت در حالی است که صدراعظم آلمان به چین سفر کرده است. نخست‌وزیر چین طی دیدار با مرکل اعلام کرد که دولت چین به‌زودی برای خاتمه دادن به ناآرامی‌های هنگ‌کنگ اقدام خواهد کرد. وی گفت که دولت چین به‌زودی در چارچوب قوانین موجود به «هرج‌ومرج» حاکم در هنگ‌کنگ پایان خواهد داد. روشن نیست که منظور «لی» از طرح این موضوع دقیقا چیست. چین نیروهای زیادی را در شهر مرزی شنژن مستقر کرده است. به نوشته «بروک- ژو»، گزارشگران رویترز، لایحه استرداد به هنگ‌کنگ اجازه می‌دهد که متهمان را چین مسترد دارد. سیستم قضایی چین در اختیار حزب کمونیست است اما سیستم قضایی هنگ‌کنگ مستقل است و قدمت آن به دوران حضور بریتانیا باز می‌گردد.

معترضان که تظاهرات خود را در ماه ژوئن شروع کردند به تدریج خواسته‌های خود را بیشتر کردند از جمله خواستار دموکراسی بیشتر شده‌اند و برخی دیگر هم خواستار تداوم مبارزه با نمایندگان دولتی برای به کرسی نشاندن خواسته خود شده‌اند. بسیاری از ساکنان هنگ‌کنگ معتقدند که پکن در نظر دارد تا خودمختاری این دولت شهر را از میان ببرد. هنگ‌کنگ با اولین رکود ظرف یک دهه مواجه است. اعتبار جهانی این دولت شهر براساس معیار «فیچ» هم از AA+ به AA تقلیل یافت. ایالات‌متحده هم نسبت به سفر شهروندان خود به هنگ‌کنگ هشدار داد و گفت شهروندان و مقام‌های این کشور مورد هدف سیستم تبلیغاتی چین هستند زیرا به دروغ ایالات‌متحده را به شکل دادن به ناآرامی‌ها متهم کرده است.»