مراکز اخذ رای روز شنبه در سراسر افغانستان برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید به مدت پنج سال به روی رای‌دهندگان افغانستانی باز شد و قرار است نتایج انتخابات سه هفته دیگر اعلام شود. این درحالی است که انتخابات با انفجارهای متعدد در شهرهای مختلف همراه بود. در این انتخابات ۱۳ نماینده با هم رقابت می‌کنند. هنوز اطلاعات دقیقی از میزان مشارکت مردم در دست نیست، اما خبرنگاران گفتند حضور مردم در انتخابات روز شنبه نسبتا کمرنگ بوده است. انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در میان تدابیر امنیتی شدید برگزار شد و ۷۲ هزار نیروی امنیتی تامین امنیت انتخابات را برعهده داشتند. مراکز اخذ رای راس ساعت هفت صبح به وقت کابل به روی مردم باز شد و رای‌گیری تا ساعت چهار بعدازظهر ادامه داشت. بیش از ۹ میلیون رای‌دهنده برای حضور در انتخابات واجد شرایط رای دادن بودند. در این راستا محمد مولانا، کمیسیونر کمیته انتخابات افغانستان گفت: قبل از انتخابات تمام تدابیر لازم برای ممانعت از وقوع هرگونه تقلب در انتخابات از طریق کمیته‌های فنی لحاظ شده است. وی افزود: می‌توانیم آرای مشکوک را از آرای درست در مرحله غربالگری با تکیه بر این تدابیر مجزا کنیم.

در انتخابات افغانستان رقابت بین دو نفر جریان دارد: ابتدا اشرف غنی، رئیس‌جمهوری فعلی افغانستان و دیگری عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی این دولت. انتقادات و مشکلات انتخاباتی در سال ۲۰۱۴ با یک راهکار نصف و نیمه حل شد و عبدالله عبدالله به‌عنوان رئیس اجرایی این کشور انتخاب شد که برخی در آن زمان، این پست را معادل نخست‌وزیری اعلام کردند. در انتخابات فعلی ۵ هزار صندوق رای وجود دارد که دست‌کم ۲ هزار و ۵۰۰ صندوق رای کمتر از سال ۲۰۱۴ است.

خشونت‌ها نیز در سراسر این کشور گسترده شده است.  عمده نگرانی‌ها درخصوص انتخابات روز شنبه منحصر به امنیت آن انتخابات می‌شد تا جایی که حتی محمد ایوب بیانی، رئیس انتخابات ولایت بلخ که مرکز آن مزار شریف است به نیویورک تایمز گفت که ما از پیش هم نگران انتخابات در این ولایت بوده‌ایم و همین نگرانی شاید موجب شود مردم آن‌گونه که باید در انتخابات حضور پیدا نکنند. البته این نگرانی‌ها هم بیراه نبود و در سه ساعت اولیه انتخابات چند انفجار کوچک در نزدیکی مراکز رای‌گیری صورت گرفت که عمده این حملات در کابل، قندهار و جلال‌آباد بود. بیش از ده‌ها راکت نیز به سوی قندوز شلیک شد و دست‌کم یک کشته و ۲۷ زخمی در پی داشت. نجیب جابرخیل، یک رای‌دهنده اهل کابل به نیویورک‌تایمز گفت مراکز تا حدودی آرام بودند، اما مردم به دلیل ترس از حملات، مشارکت اندکی داشته‌اند. به گفته وی طالبان تهدید کرده بود که اگر قرار است به مراکز صندوق رای بیایند بهتر است با کفن بیایند. البته این تنها مورد مشکل انتخابات روز شنبه نبود. همچنان مشکلات فنی مانند انتخابات سال ۲۰۱۴ در آن دیده می‌شود.

 یکی از مشکلاتی که مکرر بیان شد این بود که رای‌دهندگان نمی‌توانستند نام خود را به‌عنوان رای‌دهنده ثبت کنند. برخی از هم‌اینک آن را نشانه تقلب در انتخابات معرفی کرده‌اند. افزون بر این نگرانی‌های امنیتی یک روز سخت را برای رای‌دهنده‌های افغانستانی فراهم کرد. هفته گذشته در یک حمله انتحاری که توسط طالبان در نزدیکی کارزار انتخاباتی اشرف غنی صورت گرفت ۲۶ نفر جان خود را از دست دادند. در این شرایط اما هر دو رقیب اصلی انتخابات، خود را شانس اصلی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرده‌اند. هر کس در این انتخابات پیروز شود، ممکن است فرد بازنده رقیب خود را متهم به تقلب کند. با این حال کمیسیون انتخابات افغانستان گفته که روند بی‌نقصی را برای اعلام نتایج برگزیده است.


نمای فشرده ازانتخابات

 در این انتخابات 13نامزد باهم رقابت می‌کنند.

  بیش از 9 میلیون نفر برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، بیش از 30 درصد آنان زنان هستند.

 بیش از ۵ هزار مرکز و بیش از ۲۹ هزار محل رای‌دهی در سراسر افغانستان آماده پذیرش رای‌دهندگان است. به گفته کمیسیون انتخابات، احتمال دارد بیش از ۴۰۰ مرکز رای‌دهی به‌دلیل تهدیدهای امنیتی بسته بمانند.

 بیش از ۶۰ نهاد از جمله ۱۰ نهاد بین‌المللی اعتبارنامه نظارت از انتخابات ریاست‌جمهوری را دریافت کرده‌اند.

 تعداد ناظران مربوط به نامزدها ۵۴۰ نفر اعلام شده است.