ماموریت سخت صدراعظم محبوب

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، فروپاشی دولت اتریش پس از انتشار ویدئویی از‌هاینتس کریستیان‌اشتراخه، رهبر حزب آزادی اتریش و معاون صدراعظم این کشور به وقوع پیوست که او در آن ظاهرا وعده اعطای قراردادهای دولتی را در ازای کسب حمایت سیاسی به کسی که ادعا می‌کرد از بستگان نزدیک یک شهروند قدرتمند روسیه است، می‌دهد.  براساس نتایج به‌دست آمده، سباستین کورتز، رهبر حزب محافظه‌کار مردم و صدراعظم پیشین اتریش در انتخابات پیروز شده است، اما برای تشکیل دولت نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب خواهد داشت. گفته می‌شود کورتز دولت ائتلافی را با حزب سبزها تشکیل خواهد داد چرا که تجمیع آرای این دو حزب برای تشکیل دولت کافی است.

درحالی‌که رسوایی صورت گرفته به محبوبیت کورتز آسیب چندانی وارد نکرد اما در میان رای‌دهندگان، میزان حمایت جدی از شرکای ائتلافی صدراعظم پیشین اتریش به‌شدت کاهش یافت. در مقابل میزان حمایت از چپ‌ها در این دوره از انتخابات رشد اندکی داشته است. بر اساس نتایج به‌دست آمده، کورتز با کسب ۳۷ درصد آرا احتمالا دوباره به‌عنوان صدراعظم انتخاب می‌شود و باید دولت تشکیل دهد. این رقم ۶/ ۵ درصد بیش از آرای این حزب در انتخابات پیشین در سال ۲۰۱۷ است. البته این مقدار رای به اندازه‌ای نیست که خود حزب راسا تشکیل دولت بدهد. این نتایج می‌گوید که کورتز از حزب محافظه‌کار خلق، باید یک تصمیم بزرگ برای تشکیل دولت بگیرد و این سوال مطرح است که آیا وی راهنمای گردش به چپ را روشن خواهد کرد یا همچون دولت پیشین، این کشور را در مسیر راست‌گرایی افراطی قرار خواهد داد. مدیر کمپین جناح چپ‌گرای سبزها گفته است، توپ اکنون در زمین کورتز است. صدراعظم پیشین اتریش گفته است در صورت پیروزی با تمامی احزاب مذاکره خواهد کرد. برخی از کارشناسان می‌گویند، به‌رغم اینکه از لحاظ عددی امکان ائتلاف کورتز با سوسیالیست‌ها وجود دارد اما این چیزی نیست که دو طرف تمایلی به آن داشته باشند.

در این راستا کورتز در میان هوادارانش که به‌شدت وی را تشویق می‌کردند، گفت: «در ماه مه، ما از دولت اخراج شدیم و چند ماه سخت را پشت‌سر گذاشتیم اما مردم ما را دوباره به دفتر کارمان بازگرداندند.» البته او در این سخنرانی نگفت که قرار است دولت خود را به کدام سمت بچرخاند. حزب آزادی در این دوره از انتخابات ۱۶ درصد آرای مردم را به‌دست آورد که نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷، ده درصد کمتر است. این نشان می‌دهد کاهش محبوبیت این حزب ممکن است ائتلاف حزب آزادی را با کورتز به‌خطر بیندازد. هفته گذشته هم دادستان وین تحقیقاتی را علیه ‌هاینتس کریستیان‌اشتراخه کلید زد که مربوط به نحوه تامین مالی این حزب است. این تحقیق می‌تواند دردسرهای کورتز را برای ائتلاف با این حزب راست افراطی بیشتر کند.  در راستای تحلیل‌هایی که توسط کارشناسان صورت گرفته تنها یک‌سوم افرادی که به کورتز رای داده‌اند خواهان ائتلاف وی با حزب آزادی هستند. اما این داستان زمانی پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم رای‌دهندگان کمتری به کورتز خواهان همکاری با سبزها هستند. این رقم برای رای‌دهندگان کورتز به یک چهارم می‌رسد.

کورتز خودش خاطرنشان کرده بود که آغوش خود را برای همکاری با حزب آزادی باز گذاشته است، چراکه دیدگاه این دو حزب به یکدیگر نزدیک‌تر است و گزینه قوی‌تری برای تشکیل دولت هستند. پیتر فیلزمایر، استاد علوم سیاسی در دانشگاه دانوب به نیویورک‌تایمز گفت: «بنابر تحقیقات صورت گرفته روی مسائل کلیدی، همبستگی بین ایده‌های حزب خلق و حزب آزادی به ۸۰ درصد می‌رسد، درحالی‌که این رقم برای حزب خلق و سبزها ۲۰ درصد است.» البته این احتمال وجود دارد که وی برای جلب‌توجه رای‌دهندگان جوان خود نگاهی به چپ‌ها هم داشته باشد که در این دوره از انتخابات از سبزها حمایت بیشتری کردند. فیلزمایر جزو کسانی است که از این ایده حمایت می‌کند. او گفت: «پس از مشکلات به‌وجود آمده احتمال شکل‌گیری ائتلاف پیشین کمتر شده و احتمال ائتلاف حزب کورتز با سبزها بیشتر شده است.»

سوسیالیست‌ها که یکی دیگر از گروه‌های احتمالی برای ائتلاف هستند، بدترین نمایش را از سال ۱۹۴۵ به این‌سو داشتند و تنها ۸/ ۲۱ درصد از حمایت مردم را به‌دست آوردند. تحلیلگران گفتند که تصمیم این حزب برای رای عدم اعتماد به دولت پیشین کورتز موجب شده است تا اختلافات بین این دو حزب اجازه شکل‌گیری ائتلاف را ندهد. حزب سبزها حالا با ۱۴ درصد آرا، دو سال پس از دو شقه شدن‌قانون‌گذاران به پارلمان بازگشته است. این افزایش آرای حزب سبزها به این معنی است که آنها از نفوذ کافی برای تشکیل دولت با کورتز برخوردار هستند. اما برای تشکیل این دولت نیاز به چانه‌زنی بیشتر بین همه طرفین است تا اختلافات در مسائل کلیدی به حد‌اقل برسد. مهمترین مسائل کلیدی که نیاز به رایزنی زیاد بین دو طرف دارد به حوزه‌هایی مانند مهاجرت، امنیت داخلی و دولت رفاه بازمی‌گردد. رهبر حزب سبزها هم تاکید کرده است که این حزب برای تحقق وعده‌های انتخاباتی خود روی تغییر سیاست‌های دولت پیشین کار می‌کند. ورنر کوگلر گفت: «لازم است تغییرات اساسی صورت بگیرد.»

مارکوس واگنر، استاد علوم سیاسی در دانشگاه وین می‌گوید: «بسیاری از رای‌دهندگان به سبزها به‌دلیل نفرت از کورتز به این حزب رای داده‌اند، پس باید مذاکرات طولانی و سختی در پیش باشد.» واگنر این را هم اضافه می‌کند که همراهی با سبزها برای کورتز هم ممکن است جذاب باشد، چراکه آنها کلی طرفدار جوان دارند. او تصریح می‌کند: «کار نشدنی نیست. اما الان سخت است پیش‌بینی کنیم که چه اتفاقی می‌افتد.» کورتز دو سال پیش با از نو بسته‌بندی کردن برنامه کاری راست‌گرایانه توانست وارد حکومت شود و در کارزارهای انتخاباتی این دور نیز همان وعده‌ها را تکرار کرد و قول داد که همچنان سیاست‌های مهاجرتی سختگیرانه را ادامه دهد. اما حالا سوالات اساسی برای اروپا این است که آیا به‌رغم مشکلاتی که بر سر راه کورتز با حزب آزادی به‌وجود آمد، وی مجددا با این حزب ائتلاف خواهد کرد؟ آیا این حزب سیاست‌های ضدمهاجرتی‌اش را تشدید می‌کند یا نه؟