مسوولان هنگ‌کنگی روز گذشته به همین منظور جلسه‌ای تشکیل دادند تا اعلام کنند که شرایط اضطراری برقرار خواهد شد یا نه. اواسط هفته گذشته ده‌ها هزار تن از معترضان در سراسر کشور و همزمان با سالگرد تاسیس چین کمونیست روانه خیابان‌ها شدند و این راهپیمایی بلافاصله به خشونت کشیده شد، به‌گونه‌ای که برای نخستین‌بار پلیس از اسلحه استفاده کرد و یک دانش‌آموز ۱۸ ساله را مورد هدف قرار دادو این دانش آموز یک روز پس از این حادثه درگذشت. اما تصمیم کری لم موجب افزایش نگرانی‌ها در باب آزادی‌های مدنی در هنگ‌گنگ شده است؛ درحالی‌‌که ممنوعیت ماسک زدن می‌تواند همچنان معترضان آرام را در خیابان نگه دارد، همزمان موجب خواهد شد درگیری‌ها بین پلیس و بخشی از مردم معترض افزایش پیدا کند. این در حالی است که کری لم بارها در کنفرانس خبری تاکید کرد که از قانون اضطراری که یادگار دوران استعمار انگلیس است، استفاده نخواهد کرد. او گفت: «ما باید از عواملی که هنگ‌کنگ و دانشجویان ما را از آن خود کنند، جلوگیری به‌عمل آوریم.»

در هنگ‌کنگ زدن ماسک ویژگی اساسی معترضان است، چرا که تامین کننده امنیت معترضان است. بسیاری از معترضان به منظور مقابله با گاز اشک‌آور ماسک‌های ضد گاز می‌زنند و معترضان برای کمک به خبرنگاران و حاضران در اعتراض‌ها با این ماسک‌ها به کمک آنها می‌شتابند. برخی اما برای پنهان ماندن هویت خود از این ماسک‌ها استفاده می‌کنند. اما روز جمعه پس از انتشار خبر، ظهر به وقت محلی مردم معترض با زدن ماسک‌ها در خیابان‌ها حضور پیدا کردند. آنها شعارهای ضد دولتی سر دادند و خواستار عدم اجرای این قانون شدند. در ادامه اعتراض‌ها، مردم بیشتری عصر روز جمعه به خیابان آمدند و علیه این قانون شعار دادند.

ویلسون لی، کارآموز وکالت به نیویورک‌تایمز گفت: «این ممنوعیت مضحک است.» او افزود: «این بی‌کفایتی دولت است که حاضر نیست به نگرانی‌های ما گوش دهد. اینها کار را بدتر می‌کنند.» اگر ممنوعیت استفاده از ماسک تصویب شود، این قانون از امروز اعمال می‌شود. رعایت این امر در عرصه عمومی لازم‌الاجرا خواهد شد.  استفاده از قوانین دوران استعماری نشان می‌دهد که نیروی پلیس در این دولت‌شهر نتوانسته است به‌تنهایی نظم را برقرار کند و بدون محدود کردن آزادی‌های مدنی قادر به اجرا نبوده است. نکته اصلی استفاده از قوانین اضطراری در این امر نهفته است که نیازی به تصویب پارلمان محلی ندارد و رئیس اجرایی می‌تواند راسا دستور به اجرای آن بدهد. حکومت چندین هفته است که فکر استفاده از این قانون را در سر دارد و قدم‌هایی نیز برای استفاده از آن برداشته است. اما صدور جواز برای استفاده از این قانون می‌تواند تلاش‌های حکومت را که به‌دنبال متقاعد کردن مردم برای بازگرداندن آنها به خانه‌ها است، با آسیب جدی روبه‌رو کند. جاسپر تی‌سانگ، موسس یک حزب طرفدار چین در مورد استفاده از این قانون گفت: «حکومت در حال سبک و سنگین کردن نظرات موافق و مخالف است». البته برخی منابع می‌گویند در خود دولت نیز برای استفاده از این قانون دو دستگی وجود دارد.