گزارشگر الجزیره معتقد است که این حمله با چراغ سبز ترامپ صورت می‌گیرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری در واشنگتن اظهار کرد: «به رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه گفتم هرگز اجازه ندهد هیچ سرباز آمریکایی آسیبی ببیند وگرنه مشکلی بزرگی رخ خواهد داد.» رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: «واشنگتن بیش از ۳/ ۲ میلیارد دلار در جنگ علیه داعش هزینه کرده و وارد جنگ بین ترکیه و کردها شده و این چیزی است که تمایلی به آن ندارم.» وی اذعان کرد، کشورش اگر نیروهایش را در سوریه نگه دارد هرگز تغییری در وضعیت شمال این کشور ایجاد نخواهد کرد. ترامپ افزود: «ما داعش و خلافت مورد ادعایش را نابود کردیم و زمان آن رسیده نیروهایمان را به خانه بازگردانیم.» کاخ سفید نیز اعلام کرد،‌ آمریکا عملیات نظامی ترکیه در شمال را تایید نمی‌کند و به ترکیه‌ای‌ها تصریح کرده که نباید خون هیچ آمریکایی در هیچ عملیات نظامی بریزد. ترکیه بارها اعلام کرده که خواهان پاکسازی مرزهای کشورش با سوریه از «عناصر تروریستی» است. آمریکا هم اعلام کرد نه در این حمله مداخله‌ای می‌کند و نه حمایتی از آن به عمل می‌آورد «بلکه در مناطق محل درگیری هم حضور نخواهیم داشت.»  

هدف ترکیه چیست؟

ترکیه به دنبال برقراری «منطقه امن» است و خواهان این که این منطقه ۲۰ مایل یا ۳۲ کیلومتر تا منطقه مرزی شمال شرق سوریه امتداد داشته باشد. ترکیه دو هدف را دنبال می‌کند: مجاز دانستن نبرد نیروهای ترک با یگان‌های مدافع خلق (YPG) - (مهم‌ترین جزء تشکیل‌دهنده SDF)- و ایجاد شرایطی برای بازگرداندن آوارگان سوری. ترکیه یگان‌های مدافع خلق را امتداد «حزب کارگران کردستان» (PKK) می‌نگرد و خواهان دور کردن این گروه از مرزهای کشورش است. در همین راستا، علاوه بر حضور نیروهای رزمی ترکیه، یک منبع در شورشیان موسوم به «ارتش ملی» وابسته به «ارتش آزاد سوریه» اعلام کرد، حدود ۸ هزار نیروی مسلح مخالف وارد شهر مرزی جرابلس در حومه شمال شرقی حلب شده و از آنجا به جنوب شهر جرابلس رفتند. مقصد آنها خط جبهه درگیری با نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در اطراف شهر منبج است. این ۸ هزار شورشی سوری در کنار ارتش ترکیه با کردهای سوریه خواهند جنگید.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: «این اولین سری از نیروهای ارتش ماست که با ترکیه علیه نیروهای کرد وارد عملیات مشترک خواهد شد.» به گفته این منبع، بعد از رسیدن این نیروها و تجهیزات نیروهای پشتیبانی به خطوط درگیری در شمال منبج رسیده‌اند و این نیروها «منتظر ساعت صفر» برای حرکت به سمت شهر منبج هستند. همچنین یگان‌هایی از ارتش نیز عصر دوشنبه عازم شهر منبج در حومه شرقی حلب شدند. این نیروها شامل کاروانی از تجهیزات و ساز و برگ جنگی و خودروهای زرهی ارتش ترکیه بود که از سمت شهر جرابلس در شمال سوریه عازم شهر منبج شدند که تحت کنترل ترکیه و گروه‌های هم‌پیمان آن از بین شورشیان «ارتش آزاد سوریه» است. این منطقه در جریان عملیات «سپر فرات» که از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ توسط ترکیه اجرا شد، به تصرف این کشور درآمد.

«دیوید چایلد» در الجزیره همچنین نوشت که PKK چند دهه است برای خودمختاری بیشتر با دولت ترکیه در جنگ است. این گروه از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارد. «ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه به الجزیره گفت: «ما معتقدیم که این به نفع انسجام سرزمینی سوریه و به نفع مردم این کشور و نیز به نفع ترکیه است که منطقه امن برقرار شود زیرا این منطقه طی دو سه سال گذشته به پناهگاهی برای تروریست‌های PKK تبدیل شده است.» هم‌اکنون ۲ میلیون از ۶/ ۳ میلیون آواره سوری در ترکیه اسکان دارند.

ترکیه تا کجا می‌تواند به پیش برود؟

منطقه مرزی شمال شرقی سوریه با ترکیه ۴۸۰ کیلومتر (۳۰۰ مایل) از رود فرات در غرب تا مرز با عراق در شرق امتداد دارد. این منطقه درحال‌حاضر توسط SDF کنترل می‌شود. ترکیه هنوز دامنه و وسعت عملیات خود را اعلام نکرده است. ترکیه پیش‌تر توافق کرده بود که در شرق فرات دست به عملیات نظامی بزند، البته پیش از توافق ماه اوت در مورد منطقه امن با آمریکا؛ که براساس آن نیروهای کرد از مرز ترکیه- سوریه عقب رانده می‌شدند. هم‌اکنون تمرکز آنکارا بر وسعتی ۱۰۰ کیلومتری (۶۰ مایلی) در امتداد مرز میان شهرهای رأس‌العین و تل ابیض همان جایی که نیروهای YPG در اواخر اوت عقب‌نشینی کرده بودند.

ترکیه اعلام کرده به زودی از زمین و هوا به مواضع کردها در شمال شرقی سوریه حمله می‌کند. این باعث شده که هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل بگوید این نهاد برای «بدترین وضعیت» در منطقه آماده می‌شود. پانوس مومتسیس، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل، می‌گوید سازمان ملل یک برنامه احتمالی برای تهیه مواد غذایی و تجهیزات بهداشتی تدارک دیده تا در صورت آوارگی و جابه‌‎جایی گسترده جمعیت آن را به اجرا در آورد. ترکیه اعلام کرده است که هدف عملیات نظامی نیروهایش این است که می‌خواهد یک «منطقه امن» در مناطق جنوبی این کشور در همسایگی با شمال شرق سوریه ایجاد کند. آمریکا و ترکیه دو ماه پیش برای ایجاد یک منطقه حائل در شمال شرقی سوریه به توافق رسیدند ولی دو کشور بر سر عمق این منطقه و نحوه اداره آن اختلاف دارند.«فراح نجار» هم در گزارش دیگری مورخ ۱۶ مهرماه در الجزیره نوشت کردها آماده جنگ «باز» و «تمام عیار» با ترکیه هستند. این گزارشگر می‌نویسد کردها گفته‌اند که «می خواهند یک سپر انسانی برای جلوگیری از پیشروی ترکیه برقرار کنند.» این گزارشگر هم چراغ سبز ترامپ به اردوغان را علت اصلی خارج شدن کردها از دایره متحدان آمریکا می‌داند.