سفر میلیارد دلاری تزار

پوتین در دومین روز سفر خود به حاشیه خلیج‌فارس به امارات سفر کرد. او که روز سه‌شنبه سفری موفقیت‌آمیز به عربستان داشت این‌بار چمدان خود را برای پرواز به سوی امارات‌متحده‌عربی بست و به دیدار شیخ محمد بن‌زاید ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات رفت. به گزارش وبگاه خلیج‌نیوز، به محض ورود پوتین به امارات، شیخ محمد بن‌زاید به دیدارش رفت و برای مدت کوتاهی کنار هم ایستادند تا عکاسان این رویداد را به ثبت برسانند. به گفته این سایت اماراتی پوتین برای تقویت روابط دوجانبه روز گذشته به امارات سفر کرد. رئیس صندوق سرمایه‌گذاری روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد در دیداری که بین پوتین و حاکمان امارات صورت گرفت قراردادی بیش از یک میلیارد دلار منعقد شده است. طی بیش از شش سال همکاری موفق میان صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه و صندوق سرمایه‌گذاری مبادله امارات، بیش از دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بیش از ۴۵ پروژه، اجرا و تصویب شده است.

این مقام روسی ادامه داد: سفر پوتین به حفظ روابط تجاری گسترده در زمینه‌های مختلف همکاری دوجانبه کمک خواهد کرد و دو کشور با موفقیت اقدام به توسعه شراکت در زمینه‌های تجارت، انرژی، صنعت و گردشگری خواهند کرد و حتی در زمینه‌های تخصصی مانند آموزش فضانوردی همکاری می‌کنند. پیش‌تر نیز یوری اوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرده بود: در گفت‌وگوهایی که میان پوتین با مقامات ابوظبی انجام خواهد شد، موضوعات مربوط به توسعه بیشتر همکاری دوجانبه در بخش‌های اقتصادی، تجارت و سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت و طرفین درباره مسائل حیاتی بین‌المللی و منطقه‌ای بحث و تبادل‌نظر می‌کنند. وی افزود: طرفین همچنین موضوع مقابله با تروریسم، حل‌وفصل بحران سوریه، لیبی و یمن و همچنین اوضاع خلیج‌فارس را مورد بررسی قرار خواهند داد اما موضوع اصلی در دستور کار این گفت‌وگوها؛ همکاری تجاری و اقتصادی است.

 همچنین سرگئی کوزنتسوف، سفیر روسیه در امارات‌متحده‌عربی روز دوشنبه گفت که سفر پوتین به این کشور روابط دوجانبه را ارتقا خواهد داد. او گفت: این سفر نشان می‌دهد این دو کشور شرکای راهبردی به‌حساب می‌آیند و قرار است که در زمینه‌های حیاتی روابط دوجانبه را ارتقا دهند.» سفیر روسیه همچنین در مصاحبه با خبرگزاری رسمی امارات‌متحده‌عربی تاکید کرد که ما به روابطی که در حوزه تحقیقات فضایی با امارات در مرکز هوافضای این کشور داریم افتخار می‌کنیم. روسیه یکی از کشورهای فعال در حوزه هوافضای امارات است و این کشور در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده است.

سفر پوتین به امارات درحالی صورت می‌گیرد که خلیج‌تایمز در گزارشی نوشت که پوتین برای پر کردن یک شکاف ۱۲ ساله به این کشور سفر کرده است. دیدار پیشین دو طرف به ۱۲ سال پیش باز می‌گردد. سفر اخیر پوتین به امارات اما درست چند روز پس از اینکه نخستین فضانورد اماراتی به همراه فضانوردان روسی به زمین بازگشت صورت می‌گیرد. روس‌ها و اماراتی‌ها به‌عنوان «دوستان صنعت فضایی» شناخته می‌شوند. این نزدیکی بین دو کشور در این حوزه به‌گونه‌ای است که با قاطعیت می‌توان گفت که صنعت هوافضای امارات، تحت‌تاثیر روسیه است. افزون بر این، خلیج‌تایمز می‌گوید که سفر پوتین به امارات اهداف دیگری هم دارد و رئیس‌جمهوری روسیه قرار است در حوزه انرژی با این کشور کوچک حاشیه خلیج‌فارس همکاری کند. وزیرخارجه امارات به وزیر روسی می‌گوید که روسیه یکی از شرکای مهم این کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است و این کشور قصد دارد در این زمینه از تجارب روسیه سود ببرد. وزیرخارجه امارات همچنین گفت که روابط تجاری دوجانبه بین دو کشور در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است. امارات همچنین به روسیه پیشنهاد سرمایه‌گذاری در حوزه گاز و نفت این کشور را داده است.

 حواشی دیدار پوتین از امارات

دیدار پوتین از امارات با حاشیه‌های جالبی همراه بود. به نوشته سایت «نشنال» که یک سایت اماراتی است، پوتین پس از ورود به قصر الوطن از نظامیان اماراتی سان دید. این دیدار در میان تدابیر امنیتی شدید صورت گرفت. گزارش‌ها حاکی است که در بیرون از قصر صدای ده‌ها هلی‌کوپتر شنیده می‌شد.پوتین برای رسیدن به قصر الوطن از لیموزین مخصوصی استفاده کرد که ضدگلوله و ضدبمب است و تنها با خودروی ترامپ که شهره به «حیوان وحشی» است، برابری می‌کند. خودروی پوتین ساخت یک شرکت روسی به نام «آروس صنعت» است که رقیب شرقی رولزرویس به حساب می‌آید. این خودرو از حملات شیمیایی نیز مصون باقی می‌ماند و می‌تواند در مقابل گلوله تک‌تیراندازان نیز دوام آورد. اما در این خودرو نکات ریز دیگری هم مورد توجه قرار گرفته و آن اینکه درها به‌گونه‌ای طراحی شده است که در زمان خروج پوتین از خودرو، لباس وی کثیف نشود.

 دستان پر پوتین از عربستان

اگر پوتین به محمد بن‌سلمان یک شاهین هدیه داد، در مقابل مرد صورت یخی روس‌ها توانست بار کشورش را در عربستان ببندد. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، رئیس‌جمهوری روسیه و پادشاه عربستان سعودی در جریان سفر ولادیمیر پوتین به ریاض بر سر میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری و مبادلات تجاری بین دو کشور به توافق رسیدند؛ این توافقات از مسائل فرهنگی تا فناوری پیشرفته و فضایی را دربرمی‌گیرد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه، به‌منظور سفر یک روزه وارد ریاض شد و پس از آن نیز روز سه‌شنبه به امارات سفر کرد. سفر پوتین به عربستان در زمانی صورت می‌گیرد که تنش‌ها در منطقه رو به فزونی گذاشته ‌است. در پی استقبال رسمی از پوتین، دو کشور طرح‌های چند میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری و داد و ستد امضا کردند. به گفته وزارت نفت عربستان ولادیمیر پوتین و سران سعودی بر سر تقویت روابط گروه موسوم به «اوپک پلاس» که دربرگیرنده اعضای اوپک و غیر اوپک یعنی به‌طور مشخص روسیه است، به توافق رسیدند. توافقات میان روسیه و عربستان بر سر نحوه تولید نفت و کاهش میزان آن، با هدف کنترل بهای این منبع انرژی انجام می‌شود. این دو کشور در کنار ایالات‌متحده، مهم‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان هستند. پوتین در جریان دیدار خود گفته است که دولت او اهمیت ویژه‌ای برای توسعه روابط دوستانه و منافع و روابط مشترک با عربستان سعودی قائل است. در بیانیه‌ای که وب‌سایت کاخ کرملین منتشر کرده، پوتین در دیدار با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، از پروژه مشترک سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار در روسیه خبر داده ‌است. ملک‌سلمان پادشاه سعودی نیز گفته ریاض در هر موردی که به ثبات، امنیت و صلح کمک کند، با افراطی‌گری و تروریسم مقابله کند و به رشد اقتصادی یاری برساند با مسکو همکاری می‌کند. سفر پوتین به عربستان برای بار دوم است که صورت می‌گیرد. به گفته سایت ایندیپندنت نزدیکی این دو کشور برای گروه اوپک پلاس دارای اهمیت است، چرا که می‌توانند تعادل را در قیمت نفت برقرار کنند.

روز دوشنبه بین روسیه و عربستان سعودی ۳۰ قرارداد امضا شد که مهم‌ترین آنها به بخش انرژی باز می‌گردد. سفر پوتین به عربستان سعودی از این رو اهمیت دارد که وی حالا به‌عنوان متعادل‌کننده خاورمیانه ناآرام شناخته می‌شود. پوتین حالا پس از امضای قرارداد میلیونی به کردها نیز نزدیک شده است. پس از اینکه ترامپ کردها را در برابر حملات ترکیه تنها گذاشت، پوتین خود را به کردها نزدیک کرد و حالا بشار اسد، مهم‌ترین متحد روسیه، قرار است از کردها در برابر ترکیه دفاع کند. درحال‌حاضر سوری‌ها کنترل چندین شهر را به عهده گرفتند که پیش‌تر کنترل آنها در دستان کردها بود. در یک کنفرانس خبری با خبرنگاران دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین از امضای قرارداد همکاری بین بشار اسد و کردها خبر داد، اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. پسکوف مشخص نکرد که آیا در این قرارداد کردها خود را تسلیم دولت بشار اسد کرده‌اند یا اینکه کنترل شهرها در دستان آنها باقی خواهد ماند.سفر پوتین به عربستان در شرایطی صورت می‌گیرد که منطقه تحت‌تاثیر حمله ترکیه به روسیه است. پسکوف درباره پیچیدگی‌های موجود گفت که بین نیروهای دو طرف در روسیه یک خط اضطراری وجود دارد. سفیر روسیه در عربستان گفت که عمده صحبت‌های صورت گرفته بین پوتین و محمد بن‌سلمان هم به سوریه و حمله ترکیه اختصاص داشت.