بوریس جانسون پیش‌تر پارلمان را تعلیق کرده بود اما نقشه وی با رای دادگاه عالی بریتانیا خنثی شد. او در حزب خود پاک‌سازی به راه انداخت و به همین طریق نیز بخشی از آرایش را از دست داد. پس از اینکه خواست تا زور بازوی خود را برای طرح جدیدش نشان دهد اما نمایندگان مجلس عوام بریتانیا بی‌توجه به درخواست وی، طرح دیگری تصویب کردند که به موجب آن خواستار به تعویق افتادن برگزیت شدند. در شرایطی بوریس جانسون ملزم به نوشتن نامه برای تاخیر در برگزیت شد که وی قسم خورده بود این کار را نکند. با این حال، به‌رغم این شکست‌ها، بوریس جانسون، مرد مو آشفته بریتانیایی از شانس بالایی برای پیش بردن طرح خود برخوردار است. جانسون نه تنها هنوز در بازی حضور دارد، بلکه ممکن است پیروز این بازی هم شود. دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا روز یکشنبه پیش‌بینی کرد که این طرح ممکن است رای پارلمان را به‌دست آورد.

وی به این دلیل از شانس خوبی برخوردار شده است که مردم پس از سه سال هرج‌ومرج در برگزیت به شدت عصبانی هستند. افزون بر این، اپوزیسیون بر سر برگزیت دو پاره شده است.  اوضاع رای‌گیری برای طرح توافقی بوریس جانسون با اتحادیه اروپا از نظر ریاضی چندان مشخص نیست اما انتظار پیروز شدن در پارلمان نیز وجود دارد. البته اگر این طرح از سوی پارلمان با ممانعت روبه‌رو شود، بریتانیا در مسیر انتخابات عمومی قرار می‌گیرد و شانس بوریس جانسون برای پیروزی در انتخابات بالا است. آناند منون، استاد مطالعات اروپایی در کالج کینگ لندن به نیویورک‌تایمز گفت که باید این دوره را «چرخش قابل‌توجه» توصیف کرد. بنا به اظهارات منون، جانسون با دو سه تغییر در متن توافق، نسبت به سلف خود ترزا می، بهتر عمل کرده است. طرح ترزا می، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا سه بار از سوی همین پارلمان با پاسخ منفی روبه‌رو شد.

منون افزود: یک حس خستگی قابل لمس در بین مردم نسبت به برگزیت به‌‌وجود آمده است و باید به یک انتخابات عمومی هم فکر کرد اما بخت با جانسون نیز همراه است. تفرقه در اپوزیسیون بریتانیا بر سر برگزیت شانس خوبی برای نخست‌وزیر این کشور فراهم کرده است. حزب اپوزیسیون پس از اینکه با رای مردم در رفراندوم سال ۲۰۱۶ مواجه شد، سرگیجه گرفته است. حزب کارگر در بریتانیا همواره خواستار ارتباطات اقتصادی نزدیک با اتحادیه اروپا بوده است. اما روز دوشنبه رهبر این حزب گفت که وی طرح جانسون با اتحادیه اروپا را ناکام خواهد گذاشت. این درحالی است که این طرح ارتباطات اقتصادی بریتانیا با اتحادیه اروپا را حفظ می‌کند. طرح وی موجب می‌شود تا حدی احتمال برجسته شدن رفراندوم دوم در بریتانیا خنثی شود. منون می‌گوید: مردم حالا جرمی کوربین را فاجعه اصلی این کشور می‌پندارند.

البته در این بین کسانی هستند که به‌دنبال منافع خود نیز باشند. حزب ملی اسکاتلند برای برگزاری یک انتخابات زودهنگام دولت را تحت فشار قرار داده است. این درحالی است که تاکتیک‌های بوریس جانسون ممکن است همچون بمبی عمل کند که در صورتش منفجر می‌شود. چراکه حتی اگر نمایندگان در این هفته به طرح وی رای بدهند، تازه کار اصلی بریتانیا شروع می‌شود و در داخل باید روی جزئیات آن کار کرد و این بر پیچیدگی کار می‌افزاید. به همین دلیل هنوز احتمال برگزاری رفراندوم دوم وجود دارد و از بین گزینه‌های روی میز حذف نشده است. افزون بر این حزب اتحادیه رای دموکراتیک از ایرلندشمالی که عمدتا در زمین دولت بازی می‌کردند، از توافق جدید بوریس جانسون خشنود نیستند و می‌گویند که خطر جدایی ایرلندشمالی از بریتانیا قوت گرفته است. آنها نیز به‌نوبه خود نگران ملی‌گراهای ایرلندی هستند که خواستار جدایی این کشور از انگلستان هستند.