بنابه گزارش نیویورک‌تایمز که متعاقب گزارش سی‌ان‌ان منتشر شد، برخی از جزئیات مهم پیاده‌سازی متن حذف شده است. سه منبع آگاه از شهادت ویندمن به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته‌اند، او به بازرسان کنگره گفته است جملات و عبارات کلیدی در متن منتشرشده از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و زلنسکی حذف شده‌اند. به گفته این منابع آگاه، یکی از این بخش‌های حذف‌شده این است که ترامپ ادعا کرده است فایل‌های ضبط‌شده‌ای از جو بایدن وجود دارد که در آن درباره فساد اوکراین صحبت می‌کند و زلنسکی نیز به شرکت بوریسما اشاره کرده است. طبق گزارش نیویورک‌تایمز، ویندمن اظهار کرده که به‌دنبال تغییر متن این گفت‌وگو بوده تا بخش‌های حذف شده را به آن اضافه کند. درحالی‌که او در اصلاح بخش‌هایی از این متن موفق بوده، تصحیح دو بخش یاد شده را از قلم انداخته است.

ویندمن با هشدار درباره محتوای این گفت‌وگوی تلفنی اظهار کرد، دو بار درباره تعاملات ترامپ با اوکراین به مافوق خود اعتراض کرده است. در این راستا واشنگتن پست هم در گزارشی نوشت ویندمن از جمله معدود افرادی بوده که شاهد تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی بوده است. ویندمن گفته است: «به‌نظر من اصلا پسندیده نیست که ما از یک دولت خارجی بخواهیم از منظر قضایی علیه یکی از شهروندان آمریکایی اقدام کند. من نگران پیامدهای چنین رویکردی بر حمایت دولت آمریکا از اوکراین بودم.»

نمایندگان دموکرات بر آنند که ظرف روزهای آینده درباره تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ رای‌گیری کنند. این موضوع از سوی سخنگوی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان اعلام شده است. گفته می‌شود نانسی پلوسی به‌طور کتبی از نمایندگان خواسته است تا در این رای‌گیری شرکت کنند. این رای‌گیری می‌تواند مانع از آن شود که دونالد ترامپ به خودداری از همکاری با کنگره درباره تحقیقات مربوط به پرونده اوکراین ادامه دهد. ترامپ و شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه این تحقیقات را بی‌اساس و غیرعادلانه خوانده و از همکاری با قوه مقننه خودداری کرده‌اند. ویندمن که زاده اوکراین (در دوران زمامداری شوروی) است در سال ۱۹۷۹ در سه سالگی وارد ایالات‌متحده شد، ۲۰ سال پیشینه نظامی دارد و از سال ۲۰۰۸ به این‌سو نیز به‌عنوان یک نظامی متخصص در امور اوراسیا مشغول خدمت بوده ‌است. سرهنگ الکساندر ویندمن در سال ۲۰۱۸ به خدمت شورای امنیت ملی کاخ سفید درآمد. تام مالینوسکی، نماینده دموکرات، می‌گوید: داستان این است؛ این‌طور نیست که بشود یک تیتر خبری جدید از همه اظهارات ویندمن در آورد. تمام شاهدان، از ‌نظر مقام و موقعیت خود، حقایق اساسی واقعه‌ای را که ما پیش‌تر شنیده بودیم تایید کرده‌اند.» دنی هک، دیگر نماینده دموکرات نیز تصریح کرد که هر فردی تصویر بهتری از وقایع می‌دهد. در واکنش به این اظهارات اما دونالد ترامپ در حساب کاربری خود در توییتر روند تحقیقات را «قلابی» توصیف کرد و در پستی گفت: ویندمن یک ضد ترامپ بوده است.

فریاد جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها

یک هفته پس از اینکه جمهوری‌خواهان به جلسه مربوط به تصمیم‌گیری دموکرات‌ها برای استیضاح هجوم آوردند، روز سه‌شنبه نیز دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر یکدیگر فریاد کشیدند. دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان را متهم می‌کردند که سعی دارند با طرح سوالات خود، هویت فرد افشاگر را رو کنند. همزمان ترامپ و جمهوری‌خواهان نیز تلاش دارند اظهارات ویندمن را کم‌ارزش جلوه دهند. جمهوری‌خواهان می‌گویند فرآیند شهادت وی، همانند فرآیندهایی بوده که در شوروی جریان داشته است. جمهوری‌خواهان این قیاس را به این دلیل می‌آورند که ویندمن زاده شوروی است. با این حال ویندمن یکی از شهود کلیدی فرآیند استیضاح ترامپ به‌حساب می‌آید. اهمیت شهادت وی به این دلیل بوده که اولین کسی است که سخنان ترامپ را شنیده است. او پس از اینکه این سخنان را شنیده، بلافاصله پرچم قرمز را برافراشته است.

حالا نیویورک‌تایمز به ویندمن لقب «پناهجوی قهرمان» را داده است. خانواده وی جزو پناهجویان شوروی به آمریکا به حساب می‌آیند. او با لباس فرم وارد کاپیتول هیل می‌شود که روی لباسش، پر از مدال‌هایی بوده که به دلیل خدماتش به آمریکا دریافت کرده است. او سخنان خود را با نحوه پناهجویی‌اش به آمریکا آغاز کرد و گفت که چگونه به یک آمریکایی تمام‌عیار تبدیل شده است. او گفت این مساله را در جنگ با عراق ثابت کرده است. یک منبع نزدیک به ویندمن گفت: «بدون آنکه وی گله و شکایتی داشته باشد، زخم‌هایی هم از این دوران به یادگار دارد.»

ویندمن نزد نمایندگان مجلس نمایندگان گفت: «من یک میهن‌پرستم و این وظیفه ذاتی من است که محافظت از کشورم را بدون خاستگاه‌های حزبی افزایش دهم.» او در این جلسه تاکید کرد هرگز با خود ترامپ در ارتباط نبوده و این مطلب را هم گوشزد کرد که وی آن فرد افشاکننده نبوده است. با این حال جمهوری‌خواهان هم بیکار ننشسته و پس از شهادت ویندمن، حملات را علیه وی و دموکرات‌ها افزایش داده‌اند. ترامپ و متحدان محافظه‌کارش از جمله شان دافی، نماینده سابق جمهوری‌خواهان از ویسکانسین به این افسر ارتش و شورای امنیت ملی حمله کرد و گفت ویندمن زاده اوکراین است و او به آمریکا و ترامپ وفادار نیست. به گفته وی، ویندمن مشخصا ضدترامپ هم است. این در حالی است که برخی از جمهوری‌خواهان این نوع حملات را غیرمنصفانه خواندند. لیز چنی، نماینده وایومینگ، گفت این‌گونه سخن گفتن مناسب نیست. او تصریح کرد: ما باید نشان دهیم که یک ملت هستیم و به میهن‌پرستانی که به ما خدمت کردند و جانشان را به خطر انداختند احترام می‌گذاریم.

به‌رغم تمام این درگیری‌ها، دموکرات‌ها قصد دارند امروز، در مورد آغاز تحقیقات استیضاح رای‌گیری کنند.