با این حال لولا داسیلوا هنوز نمی‌تواند برای انتخابات ریاست‌جمهوری حضور پیدا کند، مگر اینکه اتهامات از وی سلب شود. در این شرایط آزادی رئیس‌جمهور سابق چپ‌گرای برزیل می‌تواند برای خاویر بولسونارو، رئیس‌جمهور راست‌گرای افراطی این کشور شرایط تنش‌زایی به‌وجود آورد که با سیاست‌هایش به دوقطبی شدن این جامعه کمک کرده است.  داسیلوای ۷۴ ساله با شخصیت کاریزماتیکش به‌عنوان «لولا» در سطح بین‌المللی شناخته می‌شود. انتظار می‌رود او به‌دلیل محبوبیت دیرینه‌اش، دوباره به میادین سیاسی بازگردد. لولا به‌عنوان یک رئیس‌جمهور برنامه‌هایی را اجرا کرد که میلیون‌ها نفر در برزیل را از فقر خارج و دسترسی مردم را برای سطوح بالاتر تحصیلات فراهم کرد. او همچنین برابری نژادی را در این کشور ارتقا داد.  روز جمعه، لولا داسیلوا از ساختمان پلیس در شهر جنوبی کوریتیبا بعد از ساعت ۵ و نیم عصر بیرون آمد و مورد استقبال طرفدارانش قرار گرفت که با شعار و چرخاندن پرچم‌های قرمز که نشان حزبش است، از وی حمایت کردند. او هم پیش از سخنرانی‌اش کودکان را ‌بوسید و طرفداران خود را به آغوش کشید. سخنان او با مداخله همراه شد. عمده سخنان وی در نقد پرونده خود و دادستان‌های این کشور و همچنین علیه سیاست‌های بولسونارو بود. او گفت: «آنها می‌خواستند چپ‌ها را مجرم نشان دهند. آنها یک نفر را زندان نکردند. آنها یک عقیده را به بند کشیدند. اما یک عقیده هیچ‌گاه نابود نمی‌شود.»  هنوز رئیس‌جمهور راست‌گرای این کشور نسبت به آزادی لولا داسیلوا اظهارنظری نکرده است. کسی که سال پیش در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سخنان آتشینی علیه فساد و خشونت در این کشور به زبان آورد.

او همچنین سخنان تندی علیه حزب داسیلوا گفت و قول داد که اجازه ندهد این حزب دوباره به حلقه قدرت بازگردد. در مقابل رهبران چپ‌گرا بولسونارو را یک رئیس‌جمهور اقتدارگرای خطرناک می‌خوانند که مظنون به ارتکاب جرم است و با سیاست‌های زیست‌محیطی‌اش، درحال جنگل‌زدایی است. به گفته آنها رئیس‌جمهور فعلی برزیل با کاهش هزینه‌های دولت امنیت را از فقرا سلب و آنها را به‌حال خود رها کرده است. آزادی داسیلوا به اپوزیسیون که در عصر بولسونارو متلاشی شده این فرصت را می‌دهد تا از او به‌عنوان چهره‌ای برجسته استفاده کنند و به مقابله با وی برخیزند. داسیلوا روز جمعه مسائلی را مطرح کرد که او را می‌تواند تا حد یک قهرمان مجددا بالا ببرد. او از رشد افراد گرسنه و بیکار در دوره بولسنارو سخن گفت که با خصوصی‌سازی در عصر بولسونارو رشد چشمگیری داشته و اقدامات رئیس‌جمهور فعلی برزیل به سود صاحبان کسب‌وکار تمام شده است. رئیس‌جمهوری سابق برزیل همچنین خواستار برگزاری تجمع اتحادیه کارگران فلزکاری در حومه سائوپائولو در روز شنبه شد. وی همچنین گفته است به سراسر کشور سفر خواهد کرد.  با آزادی لوییز ایناسیو لولا داسیلوا فضای سیاسی برزیل بیش از هر زمانی به سوی دوقطبی شدن می‌رود و بازار و گروه‌های مختلف به آزادی رئیس‌جمهوری پیشین این کشور واکنش نشان دادند. به‌رغم اینکه قانون صراحت دارد، لوییز ایناسیو لولا داسیلوا نمی‌تواند به عرصه سیاسی این کشور بازگردد اما آزادی او باعث ناخشنودی سرمایه‌گذاران شده است.  لوییز ایناسیو لولا داسیلوا مشخص نیست طی ماه‌های آینده چه شرایطی خواهد داشت و چگونه برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اقدام خواهد کرد، چراکه وی برای حضور فعال به‌عنوان رهبر اپوزیسیون در انتخابات ریاست‌جمهوری نیاز دارد تا از اتهامات تبرئه شود. دادستان‌های برزیلی در سال ۲۰۱۴ میلادی تحقیقاتی را درباره فساد در شرکت نفت دولتی «پتروبراس» آغاز کردند. این تحقیقات از فساد گسترده در پتروبراس پرده برداشت. در این پرونده، بسیاری از سیاستمداران از احزاب و جناح‌های مختلف متهم به فساد شده‌اند. لولا داسیلوا متهم شده که در ازای دریافت یک آپارتمان ساحلی از شرکت مهندسی «او ای اس»، قرارداد این شرکت با پتروبراس را تسهیل کرده است. این درحالی است که وکلای مدافع لولا می‌گویند، این اتهامات براساس گفته‌های رئیس سابق شرکت مهندسی «او‌ای‌اس» تنظیم شده که خود متهم به فساد است.  با این حال طرفداران لولا داسیلوا تصمیم به آزادی‌اش را ستایش می‌کنند و زندانی شدن وی را نتیجه یک توطئه می‌پندارند. از زمانی که لولا داسیلوا دوره محکومیت ۱۲ساله خود را از آوریل سال گذشته میلادی آغاز کرد، طرفداران وی کارزارهای مبارزاتی در داخل و خارج از کشور برگزار کردند تا شرایط برای آزادی وی فراهم شود، به همین دلیل طرفداران لولا داسیلوا، او را زندانی سیاسی می‌دانستند نه کسی که به‌خاطر فساد روانه زندان شده است. 

ماریو دو رزاریو نونز، یکی از اعضای کنگره از حزب کارگر داسیلوا گفت: «این بازگشت امید به مردم است.» او با ستایش از آزادی رئیس‌جمهور سابق این کشور گفت که حتی این ایده در دوران بولسونارو که چپ‌ها قصد دارند عقاید نامنعطف خود را به کشور تحمیل کنند، دیگر خریدار ندارد.  آرای چند قاضی روز پنج‌شنبه به آزاد شدن تعدادی از زندانیان از جمله چند فرد برجسته که متهم به فساد مالی‌اند، منجر شد. این آزادی‌ها همچنین ممکن است شرایط را برای ریشه‌کن کردن فساد بومی در این کشور پیچیده کند. این در حالی است که در سال‌های اخیر چند سیاستمدار مشهور در پرونده‌های فساد رسوا و در بند شده‌اند. در روند رسیدگی به پرونده این سیاسیون مشخص شده است که بسیاری از آنها در طرح‌های تامین مالی کمپین‌ها خلاف‌های گسترده‌ای کرده‌اند. دادستان‌ها می‌گویند تصمیم دادگاه عالی برزیل نتیجه تصمیمات آنها در سال ۲۰۱۸ را معکوس کرده است. دادستان‌ها حالا ممکن است اهرم ارزشمندی را که در پرونده‌های فساد به دست آورده بودند، از دست بدهند. در شرایط پیشین، دادستان‌ها بهتر می‌توانستند متهمان را ترغیب به همکاری کنند.  حکم روز پنج‌شنبه اما در پی دادخواهی دو حزب و کانون وکلای دادگستری برزیل صادر شد. در قانون مصوب سال ۱۹۸۸ گفته می‌شود هیچ‌کس نباید مجرم شناخته شود، مگر آنکه ادله علیه وی کافی باشد. این قانون به آنها اجازه می‌دهد تا زمان برگزاری روند دادگاه بیرون از زندان باشند.  اتهامات سال ۲۰۱۷ که به زندانی شدن لولا داسیلوا منجر شد، اجازه نداد وی بتواند برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود. لولا داسیلوا سوای متهم بودن به دریافت رشوه، متهم به پولشویی نیز شده است. با این حال بسیاری بر این باورند که اتهامات مطرح شده علیه لولا داسیلوا سیاسی است. این باور از زمانی قوت گرفت که بولسونارو قاضی سرخیو مورو را به‌عنوان وزیر دادگستری خود انتخاب کرد. این درحالی است که اوایل سال‌جاری پیام موبایلی دست به دست چرخید که در آن نشان می‌داد قاضی مورو یکی از مشاوران دادستان‌ها در پرونده لولا داسیلوا بوده و به همین دلیل به شائبه سیاسی بودن حکم رئیس‌جمهوری سابق برزیل دامن زده است. با این حال مورو روز جمعه آرزو کرد که کنگره دست به تغییر قانون بزند و اجازه ندهد متهمان این پرونده در دوران فرجام‌خواهی بیرون از زندان باشند. دادستان‌های پرونده لولا داسیلوا نیز با ابراز ناامیدی نسبت به رای دادگاه عالی برزیل گفتند که به عکس حکم صادر شده آنها به مبارزه علیه فساد ادامه خواهند داد؛ چراکه اولویت  مردم است.