زنگ خطر برای ترامپ

ترامپ در دو هفته منتهی به انتخابات دو بار کارزار انتخاباتی برای ریسپون برگزار کرد و به رای‌دهندگان هشدار داد که عدم رای‌دهی خسران زیادی برای ریاست‌جمهوری‌اش خواهد داشت. او چنین اظهاراتی را اوایل ماه جاری در کنتاکی نیز ابراز کرده بود. او در کنتاکی سعی داشت که در انتخابات فرمانداری به مت بِوین که با رای فاحشی انتخابات را واگذار کرد، کمک کند. از میان سه حوزه انتخاباتی فرمانداری در ایالت‌های شدیدا جمهوری‌خواه، تنها یک جمهوری‌خواه توانست پیروز میدان باشد. این در حالی است که جمهوری‌خواهان کنترل هر دو مجلس قانون‌گذاری ایالتی ویرجینیا را هم از دست دادند. این باخت در شرایطی به ضرر جمهوری‌خواهان رقم خورد که نامزدهای دموکرات بی‌پروا سیاست‌های ترامپ را در این ایالت جمهوری‌خواه به باد انتقاد گرفته بودند. این پیروزی یک پیروزی شخصی برای ادواردز که یک دموکرات محافظه‌کار است به حساب می‌آید؛ چرا که حزب دموکرات اغلب در این ایالت جایگاه مناسبی نداشته است. او شخصا کارزار انتخاباتی خود را برگزار کرد و از برنامه‌های خود مانند تعادل در بودجه، افزایش هزینه‌های آموزشی و گستردن بیمه‌های تامین اجتماعی دفاع کرد. البته او رگه‌های محافظه‌کارانه‌ای هم از خود در این انتخابات نشان داد و مخالفتش را با سقط جنین و تحدید استفاده از اسلحه اعلام کرد تا نشان دهد وی یک فارغ‌التحصیل اصیل از وست‌پوینت و فرزند یک کلانتر است. همین موارد باعث شد افراد با نگاه راست‌گرایانه به رای دادن به وی تمایل پیدا کنند.

 در سخنرانی پیروزی خود هم گفت: «عشق ما به لوئیزیانا همواره به نگاه حزبی‌مان چربش داشته است، نگاهی که گاهی اوقات بین ما فاصله می‌انداخت.» او سپس از یک جمله طعنه‌آمیز مخصوص جنوبی‌ها استفاده کرد و گفت خداوند رئیس‌جمهور ما را بیامرزد. این اصطلاح اما در مناطق جنوبی آمریکا برای کسانی به کار برده می‌شود که کار نادرستی انجام می‌دهند. ادواردز به این منظور از این اصطلاح استفاده کرده است تا نشان دهد حمایت‌های رئیس‌جمهوری از رقیب وی کار عبثی بوده است.

پیش از انتخابات، ریسپون، یک غول ساخت‌وساز از باتن روژ، هرگز برای هیچ منصب دولتی وارد رقابت انتخاباتی نشده بود. او پس از آن تصمیم گرفت وارد گود رقابتی شود که چندین جمهوری‌خواه برجسته از وی خواستند، زیر چتر حمایتی ترامپ وارد رقابت با ادواردز شود. با این حال این نتیجه خاطر نشان کرده که بسیاری از رای‌دهندگان از وضعیت فعلی راضی بوده‌اند.

در شبی که توجه بسیاری از اهالی لوئیزیانا بین انتخابات و بازی فوتبال (آمریکایی) سرگردان بود و چشم‌ها خیره به نتیجه انتخابات فرمانداری و فوتبال بین لوئیزیانا و می‌سی‌سی‌پی بود، ادواردز در کمپین انتخاباتی خود توضیح می‌داد که چرا مردم این ایالت باید مجددا به وی رای بدهند. او گفت: «وقتی پیروزی در فرمانداری و میدان مسابقه همزمان رقم بخورد، مردم حس و حال خوبی خواهند داشت». ادواردز در میدان مسابقه اما توانست با ۵۱ درصد رای پیروز میدان شود. او با ۴۰ هزار رای بیشتر گوی رقابت را از ریسپون ربود و به همین دلیل گفت: «من صادقانه بگویم. کمی ناامید شدم». او افزود: «ما از چیزی نباید شرمنده باشیم. ما با ۷۰۰ هزار نفری طرف هستیم که چیزی بهتر و متفاوت می‌خواستند». اشاره او به کسانی است که به وی رای داده‌اند و پیروزی‌اش را رقم زده‌اند.

طرفداران ادواردز که در لابی یک هتل در باتن‌روژ گرد هم آمده بودند نیز یکصدا شعار می‌دادند: «چهار سال دیگر! چهار سال دیگر!» پس از این شعار نیز یک کشیش کاتولیک به سمت جایگاه رفت و ادواردز را مورد ستایش قرار داد. او گفت: «خدا فرماندار ما را حفظ کند». ادواردز نیز رو به جمعیت کرد و گفت: «از این شیرین‌تر هم مگر می‌شود؟ شما تنها به من رای ندادید. شما دوباره چهار سال دیگر اولویت زندگی خود را وقف لوئیزیانا خواهید کرد.»

 او سپس ادامه داد: «این جمله را یکی، دو بار دیگر هم از من شنیده‌اید که خدا به ما دستور می‌دهد. خدا هم به شما دستور داد و شما نیز به پای صندوق‌های رای رفتید». این در حالی است که بین جمهوری‌خواهان برای معرفی نامزد شکافی افتاده بود، اما جمهوری‌خواهان در نهایت ریسپون را معرفی کردند و میلیون‌ها دلار نیز روانه کارزار انتخاباتی‌اش شد و شکافی که در ابتدا بر سر معرفی نامزد به‌وجود آمده بود با معرفی ریسپون از بین رفت. همزمان حمایت‌های دونالد ترامپ از نامزد جمهوری‌خواهان آنها را برای پیروزی بر یک رقیب دموکرات محافظه‌کار امیدوار کرده بود. حمایت مایک پنس موجب شده بود تا جمهوری‌خواهان کلاسیک نیز به پیروزی ریسپون بر ادواردز دل ببندند. ترامپ در کارزار انتخاباتی لوئیزیانا نیز از مردم قول گرفت که باید به وی یک پیروزی بزرگ هدیه کنند. ترامپ به‌دنبال جبران کردن شکست خود در کنتاکی بود، جایی که نامزد محبوب وی شکست بزرگی خورده بود.

ترامپ در لوئیزیانا با اختلاف رای ۲۰ درصدی توانسته بود در انتخابات سال ۲۰۱۶ پیروز شود و امید داشت که این ایالت قرمز را مجددا به دست یک جمهوری‌خواه بسپارد. ماری ری، مشاور سیاسی که برای جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها کار کرده است به نیویورک‌تایمز گفت: «برای ترامپ، ادواردز چهره‌ای بود که باید هر چه زودتر اتاق فرمانداری را ترک کند و جایش یک جمهوری‌خواه بنشیند.» نتیجه انتخابات در فرمانداری لوئیزیانا می‌تواند تبعات ملی برای ترامپ پیدا کند و آن را ساکن کاخ سفید باید به‌عنوان یک هشدار تلقی کند.

ادواردز که جزو معدود دموکرات‌های ساکن فرمانداری در ایالات جنوبی آمریکا است، رای محافظه‌کاران را هم پشت سر خود دارد. مخالفت ادواردز با سقط جنین برای وی در این ایالت جنوبی طرفدارانی را از محافظه‌کاران فراهم کرده است. البته اظهارات ریسپون در زمینه طرح‌های مالیاتی موجب شد که بخشی از مردم لوئیزیانا به سمت ادواردز گرایش پیدا کنند. طرح کاهش مالیاتی وی موجب می‌شد که لوئیزیانا دوباره به جایگاه پیشین خود بازگردد.

برخی دیگر اما می‌گویند باخت ریسپون شاید به‌دلیل حمایت ترامپ رخ داده باشد. به گفته این دسته همان‌قدر که حمایت ترامپ می‌تواند طرفداران خود را به سود کسی به پای صندوق‌های رای بفرستد، همزمان حمایت رئیس‌جمهوری می‌تواند موجب حضور جدی‌تر مخالفانش هم به پای صندوق‌های رای شود. ریو جانسون، یک کشیش آمریکایی-آفریقایی به نیویورک‌تایمز گفت: «این قدرت رای است و مردم در این ایالت کنار یکدیگر ایستادند و به کسی که محق بود رای دادند. این رای، رایی نیست که به خواست یک رئیس‌جمهوری صورت بگیرد».