کشف مهره کلیدی اوکراین گیت

شوکین به دلیل فشار رهبران غربی در سال ۲۰۱۶ از سمت خود برکنار شد. بایدن نیز جزو کسانی بود که به تغییر دادستان سابق اوکراین مّصر بود. به اعتقاد رهبران غربی شوکین در برخورد با فساد در اوکراین جدیت ندارد. نونز یکی از متحدان اصلی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنگره و منتقد اصلی استیضاح ترامپ است و حتی او به این استیضاح برچسب «سیرک» زد. نونز تاکنون درخصوص این اظهارات حاضر به پاسخگویی نشده است. باندی به سی‌ان‌ان گفت که موکل وی و نونز با یکدیگر ارتباطات خود را حول و حوش سفر به وین آغاز کردند. بنا به اظهارات باندی، پارناس گفته که او عامل اتصال نونز به اوکراینی‌ها بوده تا وی بتواند یک مورد کثیف علیه دموکرات‌ها و بایدن در قضیه مبارزه با فساد در اوکراین پیدا کند.

این اطلاعات با توجه به همپوشانی‌اش با تحقیقات مجلس نمایندگان، به شدت مورد توجه دموکرات‌ها قرار گرفته است و می‌تواند نونز را در یک شرایط سخت و دشوار قرار دهد. باندی به سی‌ان‌ان گفت که موکلش تمایل دارد در صورت دریافت احضاریه از سوی کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان در کنگره حضور پیدا کند و در این زمینه شهادت بدهد و مدارک مورد نیاز آن را در اختیار بازرسان کنگره قرار دهد. او قصد دارد با همکاری بتواند از بند قانونی استفاده کند که به موجب آن، از تخفیف یا بخشش در مجازات برخوردار شود. باندی البته در یک توییت تصریح کرد که وی پیش‌تر در کمیته اطلاعات صحبت کرده است اما کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان در این‌باره اظهارنظری نکرد. جولیانی پیش‌تر به سی‌ان‌ان درباره گفت‌وگوهایش با پارناس و شوکین گفته بود اما تاکید کرده بود که اقدامات وی قانونی بوده و به منظور پیشبرد کار موکلش، دونالد ترامپ بوده است. اظهارات پارناس از این رو اهمیت دارد که برای نخستین بار پای یک عضو کنگره را هم به میان می‌کشد و به صراحت نیز بیان می‌کند ترامپ و برخی جمهوری‌خواهان به‌دنبال پیدا کردن یک مورد کثیف از جو بایدن بوده‌اند. ادعای پارناس که نونز با شوکین دیدار داشته، پیش‌تر گزارش نشده بود اما در گزارش دیلی بیست بدون آنکه نامی آورده شود، گفته شده بود که او مقدمات دیدار جمهوری‌خواهان را با مقامات اوکراین در اروپا میسر کرده است. این افشاگری‌ها اما پس از آن رخ داد که اریک اسوالول گزارش دیلی‌بیست را در جریان جلسه استماع علنی در کمتیه اطلاعات مجلس نمایندگان خواند.

پارناس که ماه گذشته به اتهامات مالی در امور کارزار انتخاباتی متهم شده بود، با شوکین و جولیانی همکاری کرده بود تا بتواند اوکراینی‌ها را برای ادعاهای ثابت نشده و فاقد مدارک تحت فشار بگذارد. ادعا شده است که اوکراینی‌ها سعی داشته‌اند به سود دموکرات‌ها در انتخابات سال ۲۰۱۶ دخالت کنند و پسر جو بایدن نیز در یک شرکت انرژی اوکراینی به نام بوریسما فساد داشته و جو بایدن در راست و ریس کردن رفع سوءظن از پسرش نقش داشته است. بنا به گفته باندی، پارناس مدعی است که نونز تلاش داشته است اتهامات مشابهی را به دموکرات‌ها در جریان تحقیقات فساد در اوکراین وارد سازد. باندی به سی‌ان‌ان گفت: «نونز به شوکین گفته بود که یک تحقیق فوری درخصوص شرکت بوریسما، جو و هانتر بایدن شروع کند و بگوید که اوکراین در انتخابات سال ۲۰۱۶ مداخله داشته است.» این در حالی است که هنوز مدارکی در این زمینه که بایدن نقشی در فساد داشته باشد، به‌دست نیامده است. همچنین مدارک محکمی وجود ندارد که نشان دهد اوکراین در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ به سود دموکرات‌ها دخالت کرده است. این در شرایطی است که این ادعاها، دفاع ترامپ و نونز در زمان شروع تحقیقات استیضاح بوده و جمهوری‌خواهان به کرات از این ادعاها در جهت دفاع از خود استفاده کرده‌اند. پارناس در حال حاضر در فلوریدا در بازداشت خانگی به سر می‌‌برد اما هنوز به اتهام خود مبنی بر فساد مالی در دوران کارزار انتخاباتی‌اش اعتراف نکرده است.

در دو هفته گذشته سی‌ان‌ان درخصوص دو موضوع خواستار صحبت با نونز بوده اما وی حاضر به اظهارنظر نشده است. ۱۴ نوامبر سی‌ان‌ان در کپیتول هیل آغاز به شروع تحقیق درخصوص موضوع وین کرد و نونز به خبرنگار سی‌ان‌ان گفت که نه در زندگی فعلی و نه در زندگی بعدی‌ام با شما گفت‌وگو نخواهم کرد. او تاکید کرد که در هیچ موضوعی در هیچ زمانی با سی‌ان‌ان گفت‌وگو نخواهد کرد. دوباره روز پنج‌شنبه سی‌ان‌ان همین سوال را پرسید و نونز دوباره پاسخ مشابهی داد. او گفت: «هیچ اطلاعاتی نه در این زندگی نه در زندگی بعدی‌ام نخواهم داد. هیچ پاسخی به سوالات شما نخواهم داد.» سی‌ان‌ان همچنین تلاش داشته با شوکین ارتباط برقرار کند اما در این زمینه موفق نبوده است.

مدارک کنگره نشان می‌دهد که دوین نونز، با سه تن از دستیاران خود از ۳۰ نوامبر تا ۳ دسامبر سال ۲۰۱۸ به اروپا رفته اما در این مدارک اشاره نشده بود که وی به اتریش و وین سفر کرده است. نونز نیز از ارائه جزئیات سفر خود به کنگره خودداری کرده بود. این نماینده مجلس نمایندگان کالیفرنیا که از حامیان سرسخت دونالد ترامپ بوده به همراه درک هاروی سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا که از حامیان سرسخت ترامپ بوده و حالا نیز برای نونز کار می‌کند به این سفر رفته است. درک هاروی نیز تاکنون پاسخگوی سوالات سی‌ان‌ان نبوده است. باندی به سی‌ان‌ان گفت نونز پس از اینکه جمهوری‌خواهان اکثریت را در مجلس نمایندگان در تاریخ ۶ نوامبر سال ۲۰۱۸ از دست دادند به اتریش سفر کرد. این سفر در حد فاصل زمانی صورت گرفته است که مجلس نمایندگان هنوز دوره جدید خود را شروع نکرده بود و او نیز از ارائه جزئیات خودداری کرد. در زمانی که نونز به این سفر رفت مسوولیت ریاست کمیته اطلاعات با وی بوده است. او در دوره پیشین مجلس نمایندگان که جمهوری‌خواهان اکثریت را داشتند، رئیس کمیته اطلاعات بود. در ژانویه اما با تغییر اکثریت در مجلس نمایندگان آدام شف از دموکرات‌ها ریاست را از وی گرفت و او نیز ادامه‌دهنده تحقیقات استیضاح است.اندی به نقل از پارناس می‌گوید در قضیه اوکراین نونز با هاروی همکاری می‌کرده است. پارناس می‌گوید که مدت کوتاهی پس از سفر وین، او و هاروی در هتل ترامپ در واشنگتن با یکدیگر دیدار داشته‌اند. این دو در آنجا درباره بایدن و اتهاماتی که می‌توان متوجه معاون سابق ریاست‌جمهوری آمریکا کرد، صحبت کرده‌اند. پارناس گفت که نونز مدعی بود در این قضه با خبرنگاری به نام جان سولومون همکاری می‌کند که چند گزارش درباره فساد بایدن‌ها در اوکراین نوشته است. باندی تصریح کرد که پارناس ابراز تمایل کرده است تا جزئیات بیشتری از دیدارهایش را به اعضای کنگره بگوید.