در بیانیه‌ کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان گفته شده است شواهد و مدارک به‌روشنی نشان می‌دهند که ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده از قدرت دفتر خود سوءاستفاده کرده و بر اوکراین، جهت اعلام تحقیقات در مورد رقیب سیاسی‌اش، (یعنی) جو بایدن، معاون پیشین رئیس‌جمهوری، و نیز طرح این تئوری توطئه بی‌اعتبار، که نه روسیه، بلکه اوکراین در انتخابات ۲۰۱۶ دخالت کرده بود، فشار آورده است.» در ادامه این بیانیه آمده است: «هدف از این تحقیقات هم سود رساندن به کارزار انتخاباتی او (یعنی: دونالد ترامپ) در سال ۲۰۲۰ بود.» انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ انجام می‌شود. جو بایدن از رقبای اصلی دونالد ترامپ در رقابت‌های درونی حزب دموکرات است و شانس بالایی برای معرفی نامزد نهایی در این انتخابات دارد. کمیته اطلاعاتی پس از رای‌گیری در مورد این گزارش، آن را روانه کمیته قضایی مجلس نمایندگان کرد. قرار است این کمیته این گزارش را ظرف روزهای آینده مورد بررسی قرار دهد.

در اطلاعیه کمیته اطلاعاتی آمده است که ترامپ دموکراسی آمریکا و منافع ملی این کشور را به‌خطر انداخته است،‌ بعد نیز اقداماتی انجام داده تا ردپای خود را در ماجرای اوکراین پاک کند. این کمیته کار استیضاح را به کمیته قضایی  سپرده است تا تصمیم بگیرد آیا ترامپ باید استیضاح شود یا نه، اما نوع گزارش تهیه شده قابلیت طرح اتهام علیه رئیس‌جمهوری دارد. کمیته قضایی این گزارش را به تصویب می‌رساند. اگر داستان اتهامات ترامپ به تصویب برسد، ترامپ باید در مجلس سنا حاضر شود. در صورت وقوع چنین رخدادی، ترامپ سومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است که استیضاح می‌شود. گفته می‌شود هر دو حزب خود را برای یک بحث و جدل سخت در مورد اینکه آیا اتهامات ترامپ قابل تبدیل به جرم و اعلام استیضاح است، آماده کرده‌اند. این احتمال وجود دارد که رای‌گیری در مورد استیضاح ترامپ پیش از کریسمس صورت بگیرد.

گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای که تهیه شده است از جزئیات تازه‌ای از تماس‌های مکرر رودی جولیانی با کاخ سفید خبر می‌دهد. اما بیشتر گزارش در مورد دیپلمات‌هایی است که شهادت داده‌اند ترامپ کمک ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین را منوط به اقدامات کی‌یف کرده است تا تحقیقاتی را از خانواده جو بایدن در این کشور کلید بزند. در این گزارش آمده است: «تحقیقات استیضاح چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده از تلاش وی برای سوءاستفاده از قدرت پرده برمی‌دارد.» در این گزارش جزئیاتی منتشر شده است که چگونه برخی مقامات بلندپایه از جمله مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، مایک پمپئو، وزیر خارجه، ریک پری، وزیر انرژی (که از سمت خود استعفا داد) و میک مولیوانی رئیس موقت کارکنان کاخ سفید از تلاش‌های رئیس‌جمهوری در این زمینه آگاه یا خود عمیقا درگیر بوده‌اند.

با تشکیل یک پرونده فوری علیه رئیس‌جمهوری آمریکا، دموکرات‌ها سعی کردند رفتارهای خطای ترامپ را به فراتر از خطاهای دوران انتخابات سال ۲۰۱۶ گسترش دهند. در مورد خطاهای ترامپ و احتمال دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نیز از اوایل ریاست‌جمهوری ترامپ یک پرونده تشکیل شد که بازرس مولر سرپرست محققان آن را تحویل مجلس نمایندگان داد. دموکرات‌ها ابتدا استدلال کردند که ترامپ فقط از یک کشور خارجی (روسیه) برای پیروزی در انتخابات کمک دریافت کرده است اما با پیشروی در این ماجرا حالا پای اوکراین نیز به میان آمده است. آدام شیف، نماینده دموکرات از مجلس نمایندگان و رئیس کمیته اطلاعاتی این مجلس گفت: «ما قصد نداریم رسیدگی به این پرونده را آن هم زمانی که یکپارچگی کشور ما در خطر است، به تاخیر بیندازیم.»

به‌دلیل حضور ترامپ در اجلاس سران ناتو در لندن استفانی گریشام به این گزارش واکنش نشان داد و آن را یک گزارش جعلی یک‌طرفه خواند. گریشام گفت: «شیف و سایر دموکرات‌ها از ارائه یک سند محکمه‌پسند که نشان دهد رئیس‌جمهوری خطا کرده است، عاجز بودند.»