پلوسی در یک برنامه تصریح کرد: «وی (ترامپ) با رفتارهای اشتباه به قلب قانون اساسی حمله می‌کند.» او ادامه داد: «دموکراسی ما در خطر است. ترامپ چاره‌ای برای ما باقی نگذاشت، چرا که او تلاش می‌کند مجددا با ایجاد فضای آلوده، در انتخابات سال ۲۰۲۰ پیروز شود». این در حالی است که برخی مدعی‌اند روند تحقیقات استیضاح مبتنی‌بر تنفر دموکرات‌ها از دونالد ترامپ است. به نوشته روزنامه گاردین، خبرنگاری در برنامه کنفرانس خبری نانسی پلوسی از وی به صراحت پرسید که آیا شما از رئیس‌جمهوری متنفر هستید؟ رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا نیز بلافاصله رو به خبرنگار کرد و با عصبانیت گفت که وی از رئیس‌جمهوری تنفر ندارد. او گفت: «من از هیچ‌کس متنفر نیستم.» او با اشاره به اینکه کاتولیک است، تصریح کرد: «من هنوز برای رئیس‌جمهوری دعا می‌کنم». این در شرایطی است که پلوسی پیش‌تر بارها ترامپ را به شیوه خود رئیس‌جمهور، با الفاظ مختلف و تحقیرکننده یاد کرده بود. برای مثال وی درخصوص مساله قانون اسلحه، ترامپ را «بزدل» و در باب موضوع مهاجرت «ظالم» خوانده بود. با این حال پلوسی روز پنج‌شنبه با اعلام اینکه رای لازم برای استیضاح ترامپ وجود دارد، یک گام اساسی فرآیند استیضاح را پیش برد.     

 این تحول یک روز پس از آن اتفاق افتاد که سه متخصص قانون اساسی آمریکا روز چهارشنبه (۴ دسامبر) در برابر کمیته قضایی مجلس آمریکا تصریح کردند که اقدامات دونالد ترامپ او را مستوجب برکناری از ریاست جمهوری می‌کند. این سه استاد دانشگاه گفته‌اند تلاش رئیس‌جمهوری آمریکا برای کمک گرفتن از اوکراین برای امتیازگیری سیاسی جرم است. آنها همچنین دونالد ترامپ را به اخلال در برقراری عدالت نیز متهم کردند. سخنان نانسی پلوسی نیز پس از آن ابراز شد که کمیته قضایی گفت لازم است گام‌های بعدی برای استیضاح ترامپ برداشته شود. این کمیته گفت که روز دوشنبه تشکیل جلسه خواهد داد تا وکلای مربوطه و کسانی که کمیته اطلاعات به آنها اجازه می‌دهد تا رسما مدارکی ارائه دهند، در این جلسه حضور داشته باشند و مدارک‌شان را تحویل کمیته دهند. جلسه دادرسی ممکن است دموکرات‌ها را که بر سر برخی مسائل جزئی با یکدیگر اختلاف دارند به حداکثر اتحاد برساند. دموکرات‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا استیضاح را محدود به داستان اوکراین کنند یا اینکه تحقیقات مولر درخصوص دخالت روسیه در انتخابات آمریکا در سال ۲۰۱۶ به سود ترامپ را هم به آن اضافه کنند.در این شرایط روز پنج‌شنبه نانسی پلوسی که از ماه سپتامبر خبر آغاز تحقیقات را داده بود، آشکارا اعلام کرد که دموکرات‌ها از آرای لازم برای استیضاح دونالد ترامپ برخوردار هستند. اما این روند که کمتر از یک سال قبل از انتخابات سال ۲۰۲۰صورت می‌گیرد، در میان اختلافات عمیق حزبی پیش خواهد رفت و برای هر دو حزب به یک اندازه خطرات سیاسی همراه خواهد داشت.دموکرات‌هایی که با موضوع آشنا هستند بر این باورند که کمیته قضایی مجلس نمایندگان، به‌رغم مخالفت یکپارچه جمهوری‌خواهان، بحث و جدل عمومی و رای‌گیری برای استیضاح را احتمالا اواخر این هفته آغاز خواهد کرد. این امر رای‌گیری را برای استیضاح احتمالی رئیس‌جمهوری تا ۲۰ دسامبر، روز آخری که کنگره قرار است جلسه داشته باشد، فراهم می‌کند. با این حال جدول دقیق زمانی ماجرای استیضاح در لیست کارهای نامشخص دموکرات‌ها باقی خواهد ماند. برای مثال هنوز مشخص نیست که کاخ سفید آیا قصد دارد فرآیند دفاع را آغاز کند یا از کمیته قضایی مجلس نمایندگان درخواست خواهد کرد تا شهود جدیدی دعوت کند. اگر کاخ سفید درخواست شهود جدید داشته باشد، باید به تعداد روزهای فرآیند تحقیقات استیضاح افزود.

  واکنش ترامپ به فرآیند استیضاح

رئیس‌جمهوری آمریکا در پی اعلام پیشبرد طرح استیضاحش از سوی نانسی پلوسی در توییتی تاکید کرد که او در مناقشه استیضاح پیروز خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ در توییتی پس از آنکه نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور خواستار تدوین طرح مربوط به اجرا گذاشتن بندهای استیضاح وی شد در توییتی نوشت: «اتفاق خوب در حال حاضر این است که جمهوری‌خواهان هرگز این‌قدر اتحاد نداشته‌اند، ما پیروز خواهیم شد.» در حالی که انتظار می‌رود استیضاح ترامپ به دلیل تسلط دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان تصویب شود اما احتمالا در مجلس سنا که در کنترل جمهوری خواهان است بلوکه خواهد شد. ترامپ در توییتی همچنین نوشت: «چپ‌های رادیکال دموکرات اعلام کرده‌اند که خواستار پیگیری استیضاح من آن هم بر سر هیچ و پوچ هستند.» با این حال ترامپ روز پنج‌شنبه بیکار ننشست و توییت‌های دیگری هم علیه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا داشت. ترامپ در توییت‌های دیگری به پلوسی حمله کرده و مساله تحقیقات برای استیضاحش را یک حقه بزرگ توصیف کرد. وی در توییتی نوشت: نانسی پلوسی وضعیت عصبی داشت و او از دستاوردهای وی در دوران دولتش متنفر است. ترامپ گفت: «پلوسی متنفر است از اینکه ما به زودی ۱۸۲ قاضی جدید بزرگ و خیلی چیزهای دیگرخواهیم داشت و اینکه رکوردهای بازار بورس و اشتغال شکسته خواهد شد.» رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به گفته‌های نانسی پلوسی که گفته ترامپ را دعا می‌کند، خاطر نشان کرد: «پلوسی می‌گوید که برای رئیس‌جمهوری آمریکا دعا خواهد کرد، من حرف او را باور نمی‌کنم حتی لحظه‌ای. پلوسی برو به بی‌خانمان‌ها در حوزه خودت کمک کن. توافق تجاری آمریکا و کانادا چه شد؟!»