آغاز مذاکره قطر و عربستان

رئیس دستگاه دپیلماسی قطر اشاره کرد: هیچ صحبتی درباره درخواست‌های ۱۳ گانه برای بازگشت به روابط با دوحه مطرح نشده و مذاکرات کنونی دور از این مسائل انجام می‌شود. برخی از آن شرایط ۱۳ گانه عبارت بود از تعطیلی شبکه الجزیره، تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه و کاهش روابط با ایران. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین همراه با مصر تحریم‌هایی زمینی، دریایی و هوایی علیه قطر در ژوئن ۲۰۱۷ اعمال کردند و روابط خود را با دوحه گسستند. آنها دوحه را به حمایت از تروریسم متهم کرده بودند. با این حال، وزیر قطری ادامه داد: «ما از اسلام سیاسی حمایت می‌کنیم نه از اخوان‌المسلمین. همچنین حمایت ما از ملت‌هاست نه از احزاب سیاسی.» وی با تاکید بر اینکه اخوان‌المسلمین هیچ حضور رسمی در قطر ندارد، گفت: «حمایت از مصر بعد از کودتا علیه محمد مرسی رئیس‌جمهوری منتخب این کشور قطع نشد.» وزیر خارجه قطر درباره روابط با ایران نیز تاکید کرد: کشورش متعهد به حسن همجواری با تهران است و هرگز فراموش نخواهد کرد که این کشور بعد از محاصره حریم هوایی خود را به روی قطر باز کرد.

محمد بن عبدالرحمان درباره آزادی‌ها در قطر نیز تصریح کرد: «تصور می‌کنم هیچ مثالی شبیه میزان آزادی‌هایی که در قطر وجود دارند، نتوان یافت. قطر مشکلات زیادی ندارد و با وجود این شبکه الجزیره بر تمام مشکلات قطر تمرکز کرده است و به آنها می‌پردازد.» وی اظهار کرد: امور داخلی قطر هرگز با هیچ طرفی قابل مذاکره نخواهد بود و ما سیاست مستقل خود را داریم.» وزیر قطری خاطرنشان کرد که «امیدواریم این مذاکرات به برون رفت از بحران فعلی بینجامد و موجب بهبود در روابط شود.» او گفت دیدارهای مختلفی میان مقام‌های دو کشور در جاهای مختلف برگزار شده اما گزارش‌ها در مورد دیدار اخیر خود از ریاض را تکذیب کرد. اظهارات وزیر خارجه قطر در پی گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال است که اخیرا نوشته بود، وزیر خارجه قطر ماه گذشته میلادی در سفری اعلام نشده به ریاض سفر کرد تا با مقامات ارشد سعودی دیدار کند. این دیدار در جهت پایان دادن به بحران قطر انجام گرفت. به نوشته الجزیره، این بالاترین سطح دیدار میان مقام‌های سعودی و قطری از ماه می به این سو است؛ یعنی زمانی که نخست‌وزیر قطر در اجلاس سران عرب در مکه حضور یافت.

این روزنامه به نقل از یک منبع عربی که آن را مطلع توصیف کرد، آورده بود، مسوول قطری پیشنهاد غافلگیرکننده‌ای برای پایان بحران در حین حضورش در ریاض داد؛ به‌طوری‌که برای قطع ارتباط با اخوان‌المسلمین که عربستان آن را سازمانی تروریستی می‌داند، اعلام آمادگی کرد. ملک سلمان اخیرا در «پیامی مکتوب» از امیر قطر برای نشست سالانه رهبران حاشیه خلیج فارس دعوت به عمل آورد. محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر گفت این مذاکرات ممکن است به مناقشه موجود که از دو سال پیش باعث تحریم قطر از سوی عربستان و متحدانش شده، پایان دهد. چهلمین نشست ۶ کشور شورای همکاری قرار است ۱۰ دسامبر برگزار شود. در جدیدترین نشانه که حاکی از بهبود تدریجی در روابط اعراب با قطر است تیم‌های عربستان، امارات و بحرین در لحظه آخر وارد دوحه شدند و در بیست‌وچهارمین جام خلیج فارس شرکت کردند. همین مساله موجب اظهارنظراتی شد مبنی بر اینکه روابط این کشورها در مسیر بهبود قرار گرفته است، زیرا سیگنال‌های مثبتی از دوحه و طرف‌های منطقه‌ای دیده می‌شود.