بنا بر آنچه بازرس کل، مایکل هورویتز، اظهار کرده است: اف‌بی‌آی، پلیس فدرال ایالات متحده، مجاز به تصمیم‌گیری در مورد تحقیقات بوده و استفاده از خبررسانان محرمانه نیز با قوانین و ضوابط این نهاد سازگار بوده است. از سوی دیگر اما هورویتز و تیم او به این نتیجه رسیده‌اند که درخواست‌نامه‌های جاسوسی از مشاور دونالد ترامپ «به‌طور قابل‌توجهی فاقد دقت و با فروگذاری» ارائه شده‌اند. پلیس فدرال آمریکا تحقیقات خود را در مورد رابطه احتمالی بین ستاد انتخاباتی ترامپ و مقام‌های دولتی روسیه در سال ۲۰۱۶، در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، آغاز کرد. روند تحقیقات در نهایت به رابرت مولر، مستشار و سربازرس برگزیده وزارت دادگستری، سپرده شد.

رابرت مولر در گزارش نهایی خود اظهار کرد مدارک کافی که نشان دهد ستاد ترامپ برای تاثیرگذاری بر روند انتخابات، با دولت روسیه تبانی کرده، موجود نیست. مایکل هورویتز برای نخستین بار در مارس ۲۰۱۸ تحقیقات وزارت دادگستری را اعلام کرد. هدف گزارش او ارزیابی مبنای جاسوسی اف‌بی‌آی از کارتر پیج بود؛ مشاور پیشین ستاد ترامپ، که زمانی ساکن و مشغول به کار در روسیه بود. با این حال گزارش اخیر به‌گونه‌ای تهیه شده است که هر دو طرف خود را محق اعلام کنند. جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی تاکید کرد، گزارش اخیر بازرس کل وزارت دادگستری این کشور درباره تحقیقات این دفتر در سال ۲۰۱۶ از کمپین ریاست جمهوری ترامپ تمامی اتهام‌زنی‌های ترامپ از جمله وجود دسیسه در پشت این تحقیقات یا استراق سمع شدن خودش و فرستادن خبرچین به داخل کمپین او از سوی اف‌بی‌آی را مردود دانسته است.

جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی با نوشتن مطلبی درباره گزارش اخیر بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا در مورد تحقیقات اف‌بی‌آی در سال ۲۰۱۶ از کمپین ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، تاکید کرد: هر چند دو سال از زمان آغاز این تحقیق و بررسی گذشته، سرانجام حقیقت مشخص شد. بر خلاف آنچه ترامپ و دادستان کل فعلی‌اش در اتهام‌زنی‌های خود گفتند، این گزارش نشان می‌دهد که هیچ‌گونه جاسوسی، اعزام خبرچین و استراق سمعی از سوی اف‌بی‌آی علیه ترامپ و کمپین او صورت نگرفته است. کومی در ادامه این مطلب خود با اشاره به این نتیجه‌گیری بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر اینکه درخواست اف‌بی‌آی در زمان تحقیقاتش برای کسب مجوز از دادگاه تجسس اطلاعات خارجی (اف.آی.اس.ای) برای زیر نظر گرفتن کارتر پیج، مشاور سابق کمپین انتخاباتی ترامپ، دارای ۱۷ مورد «جاافتادگی و بی‌دقتی قابل توجه» بود، خاطرنشان کرد: «پرونده تحقیقات درباره ارتباط کمپین ترامپ با روسیه دارای پیچیدگی‌هایی بود و این جای تعجب ندارد. بازرس کل ۱۷ مورد اشتباه را یافته که البته اف‌بی‌آی باید در این موارد جور دیگری عمل می‌کرد. چنین اشتباهاتی همواره تاسف‌برانگیز هستند اما انسان ممکن است اشتباه کند.

گزارش بازرس کل وزارت دادگستری ارزشمند است زیرا فرصتی برای درس گرفتن به دست می‌دهد.» او در ادامه نوشته است: «مهم‌ترین چیز این است که مایکل هورویتز، بازرس کل وزارت دادگستری در این گزارش خود دریافته که تحقیقات اف‌بی‌آی مطابق با قانون آغاز و اجرا شد و هیچ شواهدی نیز مبنی بر وجود اغراض سیاسی و انگیزه‌های نادرست در چگونگی آغاز و اجرای تحقیقات به دست نیامده است. کسانی در میان ما که از حقیقت باخبر بودند، باید در مواجهه با موج افتراها و دروغ‌ها از جانب کاخ سفید و برخی روسای کمیته‌های کنگره و دادستان کل و شخصیت‌های شبکه فاکس نیوز سکوت اختیار می‌کردند. این تلاش‌های اف‌بی‌آی به‌عنوان تهدیدی علیه رئیس‌جمهور تلقی شد و بسیاری از جمهوری‌خواهان ظاهرا اعتقاد دارند که باید همه تهدیدها علیه ترامپ بدون اهمیت دادن به اینکه چه هزینه‌ای بر ملت آمریکا تحمیل شود، از بین بروند.» جیمز کومی خاطرنشان کرد: «بخش دردناک قضیه اینجاست که میلیون‌ها نفر از مردم خوب آمریکا چیزهایی را که علیه ما گفته شد باور کردند. مادر ۸۹ ساله من با تماشای شبکه فاکس نیوز به این نتیجه رسیده بود که آنها می‌خواهند من را به زندان بیندازند. من بارها به او اطمینان دادم که احتمال چنین اتفاقی صفر است. من به او گفتم همه صحبت‌های آنها ساختگی است. اما این حرف‌ها را من نمی‌توانستم به عموم مردم هم بگویم چون تحقیقات هنوز خاتمه نیافته بود. من هم همچون دیگر افرادی که از سوی رئیس‌جمهور متهم به خیانت شدند به روند پرونده احترام گذاشتم و با بازرس کل همکاری کردم.» وی افزود:«با این حال انتظار پایان یافت و حالا آنهایی که اف‌بی‌آی را بدنام کردند باید منتظر پاسخگو بودن باشند. به ویژه شخص ویلیام بار، دادستان کل دولت ترامپ به نهاد تحت امرش و مردم آمریکا یک اعتراف بدهکار هستند.»

 این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی در جریان یک میزگرد در محل اتاق کابینه در کاخ سفید با ابراز اینکه این گزارش نشان داد برخی از مقامات به‌دنبال سرنگونی وی بوده‌اند، اظهار کرد: «هدف آنها از این کار (تحقیقات اف‌بی‌آی از کمپین ریاست‌جمهوری) تلاش برای سرنگونی دولت بود و افراد زیادی در آن دخیل بوده‌اند که مچ‌شان را در حین ارتکاب جرم گرفته‌اند.» ترامپ در ادامه تصریح کرد: «من فکر می‌کنم این اتفاق به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهایی که داشته‌ایم ثبت می‌شود. با توجه به چیزهایی که ما یافتیم و دیدیم این اتفاق هرگز نباید دوباره در کشور ما رخ دهد.»