پرخاش بی‌سابقه یک رئیس‌جمهـور عکس: AFP

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در یک عصر تاریخی، دموکرات‌ها با قاطعیت از استیضاح دونالد ترامپ حمایت کردند، اما این موضوع با واکنش تند ترامپ مواجه شد و وی در یک نامه ۶ صفحه‌ای، از نانسی پلوسی و دموکرات‌ها انتقاد کرده است. این نامه درحالی منتشر شده است که اعضای مجلس نمایندگان مشغول رایزنی‌ در مورد قوانین مربوط به رای‌گیری لایحه استیضاح، یعنی اتهام‌های رسمی مطرح‌شده علیه دونالد ترامپ شده‌اند. ترامپ در این نامه خود را قربانی خوانده و گفته است که دموکرات‌ها با اتهامات دروغین در تلاش برای برکناری وی هستند. این در حالی است که لایحه استیضاح رئیس‌جمهوری، او را متهم به «سوءاستفاده از قدرت» و «ممانعت از تحقیقات کنگره» کرده است. در مجموع اتهام‌ها به این مساله مربوط می‌شود که دونالد ترامپ اعطای کمک نظامی ۳۹۱ میلیون دلاری به ‌اوکراین را منوط به تحقیقات در مورد رقبای سیاسی‌اش، در میان آنها جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین کرده بود. دونالد ترامپ در نامه انتقادآمیز خود، با اشاره به انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰، نوشته «این اقدامات چیزی نیست جز تلاش حزبی و غیرقانونی برای انجام کودتا، ریشه‌دار در تمایلات و احساساتی که در صندوق‌های رای به‌سختی شکست خورده‌است.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در نامه خود آورده است: «شما با ادامه روند بی‌ارزش استیضاح، وظایف قانونی تعیین‌شده در نهاد خود را زیر پا گذاشته، تعهدات خود به قانون اساسی را نقض کرده و علیه دموکراسی در آمریکا جنگ علنی اعلام کرده‌اید.» اندکی پس از انتشار این نامه، دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران نیز گفت: «این‌ مسائل از همان اول کار چیزی جز ریاکاری نبود.» همزمان در روز سه‌شنبه کمیته‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا آغاز به رایزنی بر سر چارچوب رای‌گیری استیضاح، از جمله تعیین مدت زمان بیان اظهارات و نظرات کرد. بسته به رایزنی‌ها، انتظار می‌رود رای‌گیری در صحن علنی مجلس نمایندگان در تاریخی بین ۱۸ تا ۱۹ دسامبر انجام گیرد. سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا، روز سه‌شنبه، پیشنهاد دموکرات‌ها برای احضار چهار شاهد به مجلس سنا را رد کرد. رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای ایالات‌متحده، روز یکشنبه، خواستار آن شده بود که جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ، میک مولوانی، سرپرست کارکنان کاخ سفید، دستیار او رابرت بلیر و مایکل دافی، مسوول بودجه این نهاد، احضار شوند. چاک شومر، سناتور ارشد حزب دموکرات، خواستار محاکمه‌ای «عادلانه و صادقانه» در سنا شده‌ بود و بر لزوم شنیدن اظهارات افرادی که «اطلاعات مستقیم» از مساله اوکراین دارند تاکید کرده بود. در صورتی‌که اکثریت نمایندگان در مجلس نمایندگان کنگره به استیضاح ترامپ رای دهند، روند استیضاح که ‌مانند روند یک دادگاه است، در مجلس صد نفره سنا آغاز خواهد شد. با این حال ترامپ در نامه خود گفته است که وی متهم به مواردی شده است که مستند نیست. وی این اتهامات را نشات گرفته از استنادات اف‌بی‌آی می‌داند و او این نهاد اطلاعاتی را بی‌کفایت و فاسد خوانده است. در این نامه ترامپ اشاره‌ای به مدارک گسترده علیه خود نکرده است؛ مدارکی که کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان طی چند ماه به دست آورده است. این مدارک عمدتا توسط کسانی ارائه شده است که خود در دولت ترامپ حضور داشته‌اند. در واقع این خود نمایندگان دولت بودند که تعلیق حدود ۴۰۰ میلیون دلار کمک آمریکا به اوکراین را فاش کردند. به همین منظور دموکرات‌ها می‌گویند که ترامپ از قدرت در جهت منافع شخصی سوءاستفاده کرده و در روند تحقیقات مجلس نمایندگان نیز اختلال ایجاد کرده است. انتظار می‌رود اکثریت سنا که در دست جمهوری‌خواهان است ترامپ را تبرئه کند. سناتور مک‌کانل نیز اظهاراتی را مطرح کرده که حاکی ا‌ست روند دادرسی و محاکمه استیضاح به سرعت انجام خواهد گرفت.

روسای‌جمهوری آمریکا که پیش‌تر در این فرآیند شرکت کرده، به مقصر بودن خود اعتراف کرده بودند. بیل کلینتون در سال ۱۹۹۸ به دلیل ارتباط نامشروعی که با مونیکا لوینسکی داشت از مردم این کشور عذر خواست. ریچارد نیکسون هم در سال ۱۹۷۴، پیش از اینکه در معرض رای‌گیری قرار گیرد، از سمت خود استعفا داد. اما ترامپ جسورانه و قاطع در برابر دموکرات‌ها ایستاده است. او پلوسی و حزبش را به دروغ‌افکنی متهم کرد و گفت دموکرات‌ها به تب استیضاح دچار شده‌اند و قسم خورد که وی و هم‌حزبی‌هایش در دادگاه سنا ظاهر خواهند شد. وی در نامه خود نوشت: «این شما هستید که در انتخابات آمریکا دخالت می‌کنید. این شما هستید که دموکراسی آمریکایی را زیرپا می‌گذارید. این شما هستید که عدالت را قربانی می‌کنید. این شما هستید که بنا به دلایل حزبی، سیاسی و شخصی درد و رنج را به جمهوریت ما وارد می‌سازید.» به نظر می‌رسد این نامه ترامپ، شکایت پر آه و ناله او از فرآیند کارزار انتخاباتی‌اش برای سال ۲۰۲۰ باشد، کارزاری که برای انتخاب مجدد ترامپ تلاش می‌کند.

ترامپ در نامه خود گفته است که می‌داند این نامه چیزی را عوض نمی‌کند اما آن را برای ثبت در تاریخ نوشته است تا نشان دهد دیدگاهش نسبت به این استیضاح چیست. در مقابل نانسی پلوسی بدون اینکه اشاره‌ای به نامه دونالد ترامپ داشته باشد، در پیامی خطاب به قانون‌گذاران مجلس نمایندگان گفت که به روشی شایسته سوگندی را که برای حفاظت از قانون‌اساسی خورده‌‌اند، ادا خواهند کرد. وی گفت که نمایندگان آماده دفاع از قانون‌اساسی و ایالات‌متحده هستند.

ترامپ و پلوسی تقریبا نامه‌های خود را همزمان با آماده کردن پیش‌نویس لایحه استیضاح از سوی مجلس نمایندگان آغاز کردند. جیمی راسکین، نماینده دموکرات از مریلند و عضو کمیته قضایی گفت: «طرح (رئیس‌جمهوری) برای فساد در انتخابات ریاست‌جمهوری، یکپارچگی دموکراتیک ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و وی به‌دنبال منافع شخصی خود است.» به گفته وی، رئیس‌جمهوری منافع و امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته است. در مقابل جمهوری‌خواهان تمام‌قد از رئیس‌جمهوری آمریکا دفاع کرده و می‌گویند که وی هیچ کار خطایی انجام نداده است و دموکرات‌ها را متهم می‌کنند که ارکستر آنها بر مبنای یک فرآیند غیرقانونی و غیرمنصفانه درحال اجرا است. تام کول، نماینده ارشد جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان از اوکلاهاما در کمیته مقررات این مجلس به نیویورک‌تایمز گفت: «مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد یا تحقیقات به کجا می‌رسد. آنها (دموکرات‌ها) فقط دنبال این هستند که ترامپ را به پای میز محاکمه بکشانند.» داگ کالینز، نماینده جمهوری‌خواه از جرجیا نیز اعتقادی مشابه هم‌حزبی خود دارد و دموکرات‌ها را متهم می‌کند که بنا به دلایل حزبی، قانون‌اساسی را نادیده می‌گیرند تا ترامپ را استیضاح کنند.

 

04-01