آمریکا در تعلیق

او در یک کنفرانس خبری گفت: «ما آماده‌ایم تا ببینیم آنها می‌خواهند چه کنند؟» بنا به گفته دستیاران پلوسی وی قرار نیست درخواست محاکمه ترامپ را تا پس از بازگشت نمایندگان از تعطیلات به سنا تحویل دهد. این در حالی است که دونالد ترامپ پس از اینکه متوجه شد نانسی پلوسی درخواست محاکمه وی را به تاخیر انداخته است، روز پنج‌شنبه گفت که وی خواهان برگزاری سریع‌تر محاکمه در سنا است. ترامپ در این زمینه توییت کرد: «پس از اینکه مشخص شد هیچ سند و مدرک معتبری وجود ندارد، حالا دموکرات‌ها می‌خواهند به سنا نحوه محاکمه مرا تحمیل کنند». او سپس نوشت: «من یک محاکمه فوری می‌خواهم». رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا به رای‌گیری دموکرات‌های مجلس نمایندگان در تصویب بندهای مربوط به استیضاح ترامپ واکنش نشان داده و فرآیند آنها برای این استیضاح را شتاب‌زده‌ترین، بی‌دقت‌ترین و غیرمنصفانه‌ترین در نوع خود در تاریخ آمریکا خواند. سناتور میچ مک‌کانل در این انتقادهایش گفت: «خشم جناحی دموکرات‌های مجلس نمایندگان رویه‌ای زهرآگین برای آینده به وجود آورده است.» این در حالی است که دموکرات‌ها می‌گویند، خواستار اطمینان از این هستند که جمهوری‌خواهان در سنا روندی منصفانه را به اجرا در آورند.

به گفته دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان قصد دارند در سنا بدون احضار شهود، حکم تبرئه ترامپ را بدهند. گزارش شده، سناتور میچ مک‌کانل با سناتور چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات سنا، در خصوص فرآیند محاکمه سنا دیدار و گفت‌وگویی بی‌نتیجه داشته است. انتظار می‌رود گفت‌وگوهای دو طرف برای نحوه برگزاری جلسه محاکمه ترامپ در سنا به سال میلادی آتی کشیده شود. در این شرایط روز پنج‌شنبه جف وان دِرو، از نمایندگان دموکرات سابق ایالت نیوجرسی که با استیضاح مخالف و به آن رای منفی داده بود رسما از دموکرات‌ها جدا شده و به حزب جمهوری‌خواه پیوست. به گفته برخی از منتقدان، روند تحقیقات ترامپ و کش دادن ارسال پرونده ترامپ به سنا، شائبه سیاسی بودن استیضاح را تقویت کرده است. کاخ سفید اما در بیانیه‌ای رای مجلس نمایندگان را به عنوان نقطه اوج یکی از شرم‌آورترین برهه‌های سیاسی در تاریخ کشور در مجلس نمایندگان محکوم و تاکید کرد: «مطمئن است که ترامپ به طور کامل در جریان محاکمه سنا تبرئه خواهد شد.»

ترامپ به احتمال زیاد باید منتظر محاکمه خود در سنا در سال جدید باشد. اعضای مجلس نمایندگان به مدت دو هفته به تعطیلات رفتند، بدون اینکه به ارسال پرونده به سنا رای بدهند. دموکرات‌ها قصد دارند میچ مک‌کانل را برای یک محاکمه دموکراتیک تحت فشار بگذارند. برخی می‌گویند راهبرد نانسی پلوسی یک قمار بزرگ است. این شیوه پلوسی را متهم به سیاسی کاری می‌کند.

این نزاع پس از آن شدت گرفت که ترامپ متهم است همتای اوکراینی خود را برای پیشبرد مقاصد شخصی، که همان تحقیق از خانواده بایدن در آن کشور بوده، تحت فشار قرار داده است. به همین منظور ترامپ متهم به سوءاستفاده از قدرت شده است. همچنین رئیس‌جمهوری آمریکا متهم است که در تحقیقات کنگره خلل وارد کرده است. قدم بعدی آنگونه که قانون اساسی می‌گوید، محاکمه ترامپ در سنا است اما این مرحله به دستان نانسی پلوسی متوقف شده است. در حال حاضر هر دو حزب برای پروسه محاکمه وارد روندی آهسته و لاک‌پشت‌‌وار شده‌اند. موضع‌گیری مک‌کانل، دموکرات‌ها را عصبانی کرده و حالا روند محاکمه پیچیده شده است، در حالی که به نظر می‌رسد مک‌کانل هر کاری انجام خواهد داد تا رئیس‌جمهوری آمریکا تبرئه شود، دموکرات‌ها تاکید می‌کنند که این قضاوت بی‌طرفانه نیست. با این حال مک‌کانل برای برقراری توازن با مشکل روبه‌رو است. وی با اکثریت نسبی روبه‌رو است و ممکن است با جمهوری‌خواهان میانه‌رویی دست و پنجه نرم کند که خواهان حضور شهود در دادگاه ترامپ هستند یا دست‌کم اینکه می‌خواهند شاهد یک محاکمه عادلانه باشند.

پیچیدگی محاکمه ترامپ در سنا زمانی مشخص می‌شود که بدانیم هنوز شومر، رهبر اقلیت‌های دموکرات‌ها و میچ مک‌کانل سر پارامترهای محاکمه به نتیجه نرسیده‌اند. به همین مناسبت مک‌کانل در سخنان خود گفت که آنها در خصوص محاکمه به بن‌بست رسیده‌اند.با وجود موارد اندکی در استیضاح روسای جمهوری آمریکا -ترامپ سومین آنها است- باید گفت که روند محاکمه یکی از قابل انعطاف‌ترین قوانین آمریکا به حساب می‌آید و قابل مذاکره است.بن‌بست به‌وجود آمده در سنا به نظر می‌رسد از درگیری‌های دو حزبی در مجلس نمایندگان سوزاننده‌تر و آتشین‌تر باشد. شواهدی هم از کاخ سفید به دست آمده است که ترامپ به شدت از نانسی پلوسی عصبانی است. می‌گویند رئیس‌جمهوری پس از اینکه با یکی از مشاوران خود درباره نیت پلوسی صحبت کرده، رئیس مجلس نمایندگان را به باد استهزا گرفته است. او پس از آن نیز چنین رویکرد مشابهی را در گفت‌وگو با یکی از متحدان خود در داخل سنا، یعنی لیندسی گراهام اتخاذ و از نانسی پلوسی به شدت انتقاد کرده است.  گراهام پس از آن با رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کرد و در این زمینه گفت: «من تازه با رئیس‌جمهوری دیدار داشتم و وی خواهان محاکمه سریع است». رئیس‌جمهوری آمریکا سپس خشم خود را در قالب کلمات در توییتر نسبت به دموکرات‌ها نشان داد. او دموکرات‌ها را متهم کرد که روند منصفانه‌ای در پیش نگرفته‌اند. این در حالی است که مجلس نمایندگان از ترامپ و وکلایش خواسته بود در صورت تمایل در روند تحقیقات حضور پیدا کنند که با امتناع آنها روبه‌رو شد. اما این هزینه‌ها تنها یک طرفه نیست. خطر تعویق محاکمه برای پلوسی و دموکرات‌ها نیز بالا است. در ایالاتی که نمایندگان دموکرات حضور دارند اما در انتخابات سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای  داده‌اند، ممکن است این تعویق به ضرر دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای در سال ۲۰۲۰ تمام شود و قیمت این تعویق از دست دادن اکثریت مجلس نمایندگان باشد.