کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا سه بار از ژوئن ۲۰۱۸ با یکدیگر دیدار داشته‌اند اما هیچ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در مذاکرات به دست نیامده و در عین حال کره‌شمالی درخواست داده است تا تحریم‌های بین‌المللی مخرب علیه این کشور در وهله نخست لغو شوند. مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در پی دیدار با لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در شهر چنگدو، واقع در جنوب‌غربی چین اعلام کرد که سه کشور توافق کردند تا ارتباطات نزدیکی را در راستای ترغیب مذاکرات بین آمریکا و کره‌شمالی داشته باشند. وی در یک نشست خبری مشترک گفت: «سئول، پکن و توکیو سه کشوری هستند که توافق کردند تا ارتباطات و همکاری‌های نزدیکی را در راستای خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره و صلح پایدار در منطقه داشته باشند.» رئیس‌جمهوری کره‌‌جنوبی ادامه داد: «ما دیدگاه‌های خود را به اشتراک گذاشتیم که صلح در شبه‌جزیره کره یک منفعت مشترک بین سه کشور است و تصمیم گرفتیم تا با یکدیگر با هدف تضمین تداوم صلح و خلع سلاح اتمی از طریق مذاکرات بین آمریکا و کره‌شمالی همکاری داشته باشیم.» در همین حال نخست‌وزیر چین گفت، رهبران سه کشور چین، ژاپن و کره‌جنوبی بار دیگر بر ضرورت یافتن راه‌حلی درباره مساله کره‌شمالی از طریق گفت‌وگو و همکاری در این راستا تاکید کردند. استیون بیگان، فرستاده ویژه آمریکا در امور کره‌شمالی نیز در جریان سفر دو روزه اخیر خود به پکن، با دو تن از مقام‌های ارشد چینی گفت‌وگو داشته و درباره کره‌شمالی با آنها دیدار کرد.

چین مهم‌ترین حامی اقتصادی کره‌شمالی به حساب می‌آید، اگرچه پکن بارها نسبت به آزمایش موشکی این کشور ابزار خشم کرده است. با این حال پکن و روسیه هفته گذشته در شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد دادند که برخی تحریم‌های کره‌شمالی برداشته شود تا به آنچه بن‌بست در روند فعلی مذاکرات خوانده می‌شود، پایان داده شود. اما مشخص نیست که پکن بتواند سئول و توکیو را متقاعد کند تا به واشنگتن بگویند که این قطعنامه را وتو نکند؛ امری که بعید است از سوی آمریکا انجام شود.

به نظر می‌رسد حالا با به بن‌بست رسیدن مذاکرات بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ، شرقی‌ها خود دست به کار شده‌اند تا این مشکل به‌وجود آمده را حل کنند. به گزارش الجزیره، دیدار بین شینزو آبه و رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی پس از ۱۵ ماه صورت می‌گیرد. در چند سال اخیر رابطه این دو کشور به شدت به سردی گراییده بود. اتفاقات تلخ گذشته همچون اشغال کره از سوی ژاپن بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵، رابطه دو کشور را هیچ وقت به حالت عادی بازنگرداند. اما حالا معضل پیونگ‌یانگ موجب شده است تا این دو کشور با همکاری یکدیگر به‌دنبال راه‌حلی باشند.

در این راستا نخست‌وزیر چین هم تاکید کرد که باید سه کشور بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شوند. هاروکو ساتو کارشناس مسائل چین از دانشگاه اوزاکا به الجزیره گفت: «به‌عنوان یک قدرت اصلی منطقه‌ای، چین امیدوار است که حضور دیپلماتیک خود را در عرصه جهانی نشان دهد. اولین قدم جمع کردن دو کشور دیگر، یعنی کره‌جنوبی و ژاپن زیر یک سقف به منظور دیداری سه‌جانبه است.» ساتو افزود: «پکن با نقش فعالی که ایفا می‌کند، تمایل دارد تا نظرها را از مشکلات داخلی که دارد، منحرف کند و خود را یک فعال عرصه دیپلماسی نشان دهد.»

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی هم از نقش چین در این‌باره تشکر کرد و گفت که پکن نقش مهمی در هسته‌ای‌زدایی در منطقه دارد. آبه هم در دیدار جداگانه‌ای که با شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین داشت گفت که دو کشور مسوولیت مهمی برای برقراری صلح و آرامش و رفاه در منطقه دارند.