رونمایی کره‌شمالی از یک سلاح استراتژیک در آینده نزدیک

کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی اعلام کرد که کشورش به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد. او همچنین وعده داد که به زودی دستیابی به یک سلاح استراتژیک جدید را اعلام کند و به گفته برخی کارشناسان این همان هدیه کریسمسی است که پیش‌تر «اون» وعده آن را به آمریکایی‌ها داده بود. کیم‌جونگ‌اون روز گذشته گفت: «دنیا در آینده نزدیک شاهد آن خواهد بود که کره‌شمالی به یک سلاح استراتژیک جدید دست می‌یابد.» رهبر کره‌شمالی همچنین با رد درخواست‌های گانگستری آمریکا گفت «دامنه و عمق» قدرت بازدارندگی هسته‌ای کره‌شمالی به نگرش و نحوه برخورد آمریکا بستگی خواهد داشت. رهبر کره‌شمالی اعلام کرد: دیگر هیچ دلیلی وجود ندارد که این کشور آزمایش‌های نظامی هسته‌ای خود را از سر نگیرد. خبرگزاری دولتی کره‌شمالی در این زمینه گزارش داد که کیم‌جونگ‌اون این سخنان را روز سه‌شنبه در کنفرانس حزب حاکم «کارگران» کره بیان کرد. رهبر کره‌شمالی تاکید کرده است پیونگ‌یانگ هرگز در رویارویی با خصومت فزاینده آمریکا و تهدیدات هسته‌ای از امنیت خود در برابر منافع اقتصادی صرف‌نظر نخواهد کرد. کیم‌جونگ‌اون تهدید کرد که کشورش در صورت ادامه سیاست خصمانه کره‌شمالی به تولید سلاح‌های مورد نیاز برای تامین امنیت خود ادامه خواهد داد. کره‌شمالی تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی به آمریکا فرصت داده بود که با تجدیدنظر در مواضع خود به مذاکرات دوجانبه بر سر برنامه هسته‌ای برگردد. پیونگ‌یانگ هشدار داده بود در غیر این صورت، آمریکا می‌تواند منتظر یک هدیه کریسمس و خط‌مشی جدید باشد.

مقامات نظامی آمریکا می‌گویند احتمال دارد کره‌شمالی آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای خود را که در سال ۲۰۱۷ میلادی آن را متوقف کرد دوباره شروع کند یا دست به آزمایش‌های هسته‌ای تازه بزند. رهبر کره‌شمالی روز شنبه گذشته به‌طور غیرمنتظره یک نشست چهار روزه با اعضای ارشد حزب حاکم را آغاز کرد و خواهان ارائه راهکارهای مثبت و تهاجمی برای حفظ حاکمیت و امنیت کشورش شد. با این حال رهبر کره‌شمالی اشاره روشنی به خروج کشورش از مذاکرات با آمریکا در مورد خلع سلاح هسته‌ای نداشت اما خبرگزاری رسمی جمهوری دموکراتیک خلق گزارش کرد که کیم‌جونگ‌اون عملا توقف آزمایش‌های هسته‌ای را کنار گذاشته است. برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که کره‌شمالی طی ماه‌های آینده با توجه به به جریان افتادن استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده و در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر در این کشور از مذاکره جدی با واشنگتن خودداری خواهد کرد. رهبر کره‌شمالی تاکنون سه بار با دونالد ترامپ دیدار کرده است. روابط رهبران دو کشور پس از دیدار ترامپ از کره‌شمالی بهبود پیدا نکرد و عمدتا پیونگ‌یانگ از اینکه آمریکا تحریم‌ها را علیه این کشور لغو نمی‌کند، گله‌‌مند بود. رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به آن اظهارات گفت: «در صورت انجام هرگونه آزمایش سلاح از سوی کره‌شمالی، ایالات‌متحده ابزارهای مختلفی را برای پاسخ در اختیار دارد.»

ترامپ البته همچنان اصرار دارد که گفت‌وگوهایش با کره‌شمالی دارای دستاوردهای خوبی بوده است. او روز سه‌شنبه گذشته در استراحتگاه خود در مارا لاگو به خبرنگاران گفت رابطه بسیار خوبی با کیم‌جونگ‌اون دارد.

ضرب‌الاجل کره‌شمالی به آمریکا تا ۳۱ دسامبر این ترس را به‌وجود آورده بود که پیونگ‌یانگ تا قبل از آن دست به یک آزمایش هسته‌ای بزند تا مصمم بودن کشورش را نشان دهد. اما وی در جلسه حزب تاکید کرد آمریکا به زودی شاهد تغییر رویه کره‌شمالی خواهد بود. با این حال زمان دقیق آزمایش کره‌شمالی مشخص نیست. این امکان وجود دارد که کیم‌جونگ‌اون به این طریق قصد داشته ترامپ را تهدید کند تا پیش از اینکه وارد کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ شود، تحریم‌های پیونگ‌یانگ را لغو کند.

سخنان کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی توسط رسانه‌های این کشور به‌شدت پیگیری و برجسته شدند. روزنامه اصلی کره‌شمالی به نام «رودونگ سینون» در نسخه جدید خود در اولین روز سال نوی میلادی، سخنان رهبر کره‌شمالی را در صفحه اول به شکل برجسته‌ای کار و از میان سخنان «اون» تیتر «خنثی کردن اثرات تحریم بر مردم» را انتخاب کرد. رهبر کره‌شمالی انتظار داشت بتواند با تمرکز بر رفع تحریم‌ها از پیونگ‌یانگ، اقتصاد کشورش را نجات دهد اما پس از اینکه آمریکا تحریم‌ها را از بین نبرد، وی نیز به‌شدت خسته و عصبانی شده است. به همین منظور وی گفت که کره‌شمالی باید با توان زیاد توسعه سلاح‌های استراتژیک را در دستور کار قرار دهد.

گفت‌وگوها بین دو کشور به‌طور غیرمنتظره، از دو سال پیش آغاز شد. ابتدا درحالی‌که تنش‌ها افزایش یافته بود، هر دو کشور ناگهان اعلام کردند برای گفت‌وگو با یکدیگر برای حل مشکلات آماده هستند. به همین منظور رهبران دو کشور در ژوئن سال ۲۰۱۸ در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند اما آن جلسه به نتیجه نرسید. پس از آن نیز دو دیدار کوتاه صورت گرفت ولی آنها نیز به همین شکل تمام شد. نتیجه این شد که حتی مذاکرات نیز نتوانست شکاف بین دو کشور را کاهش دهد. رئیس‌جمهوری آمریکا اما هنوز به این قضیه خوش‌بین است و وقتی که خبرنگاران از هدیه کریسمس رهبر کره‌شمالی گفتند، وی گفت شاید این یک گلدان زیبا باشد.