اندازه و ماهیت استقرار نیروهای نظامی ترکیه هنوز مشخص نیست اما این اقدام ترکیه درست چند ماه پس از اشغال بخشی از خاک سوریه صورت می‌گیرد و به گفته تحلیلگران ترکیه به‌دنبال آن است که ردپای نظامی خود را در مناطق شکننده بر جا بگذارد تا شواهدی برای ظهور و رشد یک قدرت منطقه‌ای فراهم آورد. برای دولت درمانده لیبی، اردوغان به یک حامی اساسی تبدیل شده است. این در حالی است که وی از پیش مشاوران نظامی و پهپادهای خود را برای حمایت از طرابلس به این کشور فرستاده تا آنها را در برابر حملات نیروهای ژنرال خلیفه حفتر که از حمایت عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر برخوردار است، محافظت کند.

بنا به گفته سوری‌ها، ترکیه از پیش برخی از سوری‌ها را به این جنگ نیابتی فرستاده و در حال حاضر بخش بیشتری از نیروها در کمپ‌های آموزشی ترکیه در حال آموزش هستند. این در شرایطی است که ژنرال حفتر در ماه‌های اخیر در جنگ دست بالا را داشته‌است. با ورود مزدوران روسی که حمایت کرملین را دارند و همچنین اعزام سلاح‌های پیشرفته از جمله پهپاد، حالا نیروهای حفتر حلقه محاصره را بر دولت مستقر در طرابلس تنگ‌تر کرده‌اند. عماد بادی، دانش‌‌آموخته لیبیایی در مرکز تحقیقات دانشگاهی موسسه فلورانس در ایتالیا به نیویورک‌تایمز گفت: «در چند روز اخیر اوضاع بر وفق مراد دولت مستقر در طرابلس نبوده است». او افزود: «آنها شاید تنها یک هفته دوام بیاورند اما بعید می‌دانم که ترکیه اجازه چنین رخدادی را بدهد». البته «بادی» تاکید می‌کند که این امر بستگی به آن دارد که ترکیه تا چد حد قصد مداخله نظامی داشته باشد و چقدر سریع نیروهای خود را در آن منطقه اسکان دهد. ترکیه می‌تواند یک ناو جنگی در منطقه ساحلی مصراته ساکن کند. این شهری است که در کنترل نیروهای دولتی طرابلس قرار دارد یا اینکه جنگنده‌های خود را برای مبارزه هوایی با پهپادهای خلیفه حفتر به آن منطقه اعزام کند. بادی تصریح می‌کند که چنین مانورهایی ممکن است تاثیر موقت بر توقف جنگ داشته باشد، اما قطعی و طولانی مدت نخواهد بود. به گفته این کارشناس ترکیه در حد معقول منابع خود را در این راه هزینه خواهد کرد نه بیشتر.

ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز پنج‌شنبه با اردوغان صحبت کرد و کاخ سفید به نقل از ترامپ گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا به همتای ترکیه‌ای خود گفته است که دخالت نیروهای خارجی اوضاع را در این منطقه پیچیده‌تر خواهد کرد. اردوغان مدت زمان طولانی است که رویای احیای امپراتوری عثمانی را در سر دارد. این در حالی است که مداخله در لیبی ممکن است اختلافات ترکیه با امارات را که حامی ژنرال حفتر است، بیش از پیش کند. اما این اختلافات تنها محدود به کشورهای حاشیه خلیج فارس نخواهد بود. در حالی که روسیه و ترکیه در سوریه شریک یکدیگر هستند، در لیبی با یکدیگر تضاد منافع پیدا خواهند کرد. اما در داخل ترکیه، آرزوهای ژئوپلیتیک اردوغان از شهرت خوبی برخوردار است. عملیات در لیبی که سابقا بخشی از امپراتوری عثمانی بود، کاملا وی را در مسیر احیای این امپراتوری قرار می‌دهد. این نوع سیاست خارجی که با تم ناسیونالیستی همراه است، می‌تواند میزان حمایت از وی را بالا ببرد. این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری، استانبول را از دست داد و حالا به گفته برخی تحلیل‌گران، اردوغان هم‌اینک سخت مشغول تفکر روی برگزاری انتخابات عمومی در سال ۲۰۲۰ است.