فتح آخرین سنگر در کاراکاس

براساس گزارش‌ها لوییز پارا با حمایت بلوک موسوم به سرزمین مادری در این مجلس و برخی قانون‌گذاران اپوزیسیون به‌عنوان جانشین خوآن گوایدو تعیین شده و فرانکلین دوارته و خوزه گرگوریو نوریگا به‌عنوان معاون‌های اول و دوم رئیس مجلس ملی ونزوئلا تعیین شده‌اند. گزارش شده که خوآن گوایدو، پلیس ونزوئلا را متهم به تلاش برای جلوگیری از ورود او به ساختمان مجلس ملی این کشور کرده و همچنین یکسری نماینده‌های اپوزیسیون نیز در آستانه رای‌گیری این مجلس را ترک کرده و جلوی ورود آنها به مجلس گرفته شد. گوایدو و هم‌پیمانانش که مخالف نیکولاس مادورو هستند، انتخاب پارا را نامشروع دانسته و گفته‌اند: «نشست برای رای‌گیری که منجر به انتخاب او شد بدون حضور حداقل تعداد لازم از قانون‌گذاران تشکیل شده است.» طبق گزارش‌ها، گوایدو در بیرون از ساختمان مجلس ونزوئلا مشاجره تندی با افسران امنیتی داشته و گفته که این اقدام آنها در سد کردن راهش برای ورود به این مجلس بی‌سابقه و یک کودتای پارلمانی است. گوایدوی ۳۶ ساله ماه ژانویه گذشته خود را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت خودخوانده به جای مادورو اعلام کرد. این اتفاق کمی بعد از آن افتاد که مادورو برای دومین دور ریاست‌جمهوری خود سوگند یاد کرده بود.

با تحولات روز یکشنبه هرج و مرج سیاسی در ونزوئلا بیشتر از قبل شد. کشور از پیش دو مدعی ریاست‌جمهوری داشت و هر دو نیز مدعی بودند که حق دارند تا خود را رئیس‌جمهور این کشور بدانند. اما حالا یکی از آنها توسط رقیب خود کنار گذاشته شده است. مادورو توانست با هواخواهان خود در داخل مجمع ملی نمایندگان فرد مورد نظرش را به ریاست آن بنشاند. این هرج و مرج سیاسی در شرایطی رقم می‌خورد که اقتصاد ونزوئلا از هم پاشیده است. گرسنگی در حال گسترش است و میلیون‌ها نفر مجبور به خروج از کشور شده‌اند. با این حال مادورو توانست با تصرف مجمع ملی نمایندگان قدرت را در این کشور یکدست کند. اما پس از این اقدام، اپوزیسیون این کشور این عمل را کودتا معرفی کرد؛ آن هم یک کودتای پارلمانی. این اقدام از سوی کشورهای خارجی نیز با انتقاد روبه‌رو شد. در این شرایط گوایدو و کسانی که محروم از حضور در جلسه مجمع ملی نمایندگان شده بودند، به دفتر یک روزنامه مخالف دولت رفتند و در آنجا جلسه مجمع ملی را برگزار کردند و رای به انتخاب مجدد گوایدو دادند. این اقدام از سوی مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات‌متحده آمریکا به شدت محکوم شد اما وی به گوایدو بابت انتخاب مجددش به‌عنوان رئیس مجمع ملی ونزوئلا تبریک گفت و اعلام کرد: «واشنگتن به حمایتش از گوایدو، مجمع ملی و انتخابات آزاد و عادلانه ادامه می‌دهد.» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه خود آورده است: «من به گوایدو بابت انتخاب مجددش به‌عنوان رئیس مجمع ملی ونزوئلا تبریک می‌گویم و تلاش‌های ناکام مادورو را برای نفی و خنثی کردن خواسته مجمع ملی منتخب ونزوئلا محکوم می‌کنم.» قانون‌گذاران اپوزیسیون ونزوئلا بلافاصله مجددا گوایدو را که از سوی ده‌ها کشور از جمله آمریکا به‌عنوان رئیس‌جمهوری مشروع ونزوئلا به رسمیت شناخته شده، برای ریاست مجمع ملی انتخاب کردند. پمپئو ادامه داد: «مادورو به روند خود که همان بی‌اعتنایی به قانون اساسی و خواسته مردم ونزوئلا است، ادامه می‌دهد. هیچ سلول زندان، هیچ رشوه یا تهدیدی نمی‌تواند خواسته مردم ونزوئلا را منحرف کند.» این در حالی است که وزارت خارجه مکزیک نیز روز یکشنبه به دولت ونزوئلا تاکید کرده بود تا اجازه دهد رهبری مجمع ملی این کشور به‌صورت دموکراتیک و بر اساس قانون اساسی ونزوئلا انتخاب شود. مایکل شیفتر، رئیس موسسه گفت‌وگوی اینتر آمریکن، گفت: «مادورو این فرصت را بهترین زمان برای یکدست کردن قدرت دید». او افزود: «جامعه بین‌الملل در این شرایط مجمع ملی نمایندگان را به رسمیت نخواهد شناخت. » یک سال پیش گوایدو خود را کفیل رئیس‌جمهوری ونزوئلا معرفی کرد و گفت که انتخاب مادورو به‌عنوان رئیس‌جمهور غیر قانونی است. او با اعلام این مطلب و استناد به ماده قانونی که در صورت نبود رئیس‌جمهوری، رئیس مجمع ملی ونزوئلا، کفیل رئیس‌جمهوری می‌شود، خود را اداره‌‌کننده اصلی این کشور خواند. اما برای اینکه بتواند مجددا خود را کفیل ریاست‌جمهوری بداند، او نیاز داشت که دوباره بتواند به این سمت انتخاب شود. با ممانعت وی برای حضور در جلسه مجمع از سوی نیروهای پلیس، حالا مادورو می‌گوید که وی دیگر رئیس مجمع ملی نمایندگان نیست. تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد که گوایدو قصد داشته است از در مجمع بالا برود تا خود را به جلسه برساند اما نیروهای پلیس از ورود وی ممانعت به عمل می‌آورند.

با رای به پارا، وی که سابقا جزو اپوزیسیون بود اما ناگهان علیه گوایدو شد، به‌عنوان رئیس مجمع ملی نمایندگان انتخاب شد. او در نخستین اظهارات خود گفته که به دنبال آشتی ملی است. او گفت که پارلمان را از دست کسانی که خواهان نابودی آن بودند، نجات داده است.

پس از این اظهارات نیز، مادورو در برنامه‌ای از تلویزیون دولتی این کشور از پارا حمایت کرد و او را یک شورشی از درون مجمع ملی نمایندگان خواند و گفت که کشور دیگر گوایدو را پس زده است. مایکل کوزاک، دستیار معاون وزیر امور خارجه دفتر امور نیمکره غربی وزارت امور خارجه آمریکا به نیویورک‌تایمز گفت: «همچنان طبق قانون اساسی گوایدو، نخست‌وزیر موقت این کشور باقی خواهد ماند.» وی افزود: «انتخاب رئیس مجمع ملی، در شرایطی که جلسه به حد نصاب نرسیده، فاقد وجاهت قانونی است».

در هفته‌های اخیر اپوزیسیون و ایالات‌متحده، مادورو را متهم کردند که سعی دارد تا از انتخاب مجدد گوایدو جلوگیری به عمل آورد. در ماه دسامبر، الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا مادورو را متهم کرد که قصد دارد ۵۰۰ هزار دلار به نمایندگان بدهد تا از انتخاب مجدد گوایدو ممانعت به عمل آورد. چند روز پس از کریسمس هم گوایدوی ۳۶ ساله در یک مصاحبه گفت که رای کافی برای انتخاب مجدد را دارد اما وی هشدار داد که رفتار مادورو غیرقابل پیش‌بینی است و ممکن است هر اتفاقی بیفتد.