ترامپ ترسیده است

دموکرات‌ها می‌گویند سنا باید اظهارات سه شهود از کاخ سفید، به اضافه جان بولتون را که به‌تازگی ابراز تمایل کرده است که به‌عنوان شاهد سخن بگوید، بشنود. از دید دموکرات‌ها، ترامپ متهم است که به رئیس‌جمهوری اوکراین فشار آورده است تا از بایدن‌ها در اوکراین تحقیق کند و برای اینکه به مقصود برسد، کمک مالی را به این کشور که ۳۹۱ میلیون دلار بوده، متوقف کرده است. با این حال مک‌کانل تاکنون در برابر این ایده که باید شهود جدیدی به سنا فراخوانده شوند، مقاومت کرده است. همزمان لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا اظهار کرد: روز سه‌شنبه و در جریان یک نشست فراکسیون جمهوری‌خواهان مجلس سنا در پشت درهای بسته طرح را توزیع کرده و امیدوار به حمایت اکثریت اعضای این فراکسیون از این طرح است. گراهام بعد از صرف ناهار با اعضای فراکسیون جمهوری‌خواهان به خبرنگاران گفت: من یک طرح ارائه کرده‌ام و در آن از نانسی پلوسی خواستم لایحه بندهای استیضاح را به سنا بفرستد؛ کاری که او دارد انجام می‌دهد بی‌سابقه بوده و توهین به سنا است. به جریان انداختن محاکمه برای استیضاح در حیطه وظایف پلوسی نیست. وی افزود: اینکه از پلوسی بخواهیم بندهای استیضاح را ارجاع دهد با حمایت گسترده جمهوری‌خواهان مواجه شده و البته امیدواریم که مجبور به انجام این کار نشویم. سخنگوی لیندسی گراهام به درخواست برای اظهارنظر درباره این طرح پاسخ نداد. پلوسی تاکنون مشخص نکرده که چه زمان این بندهای مربوط به استیضاح را به سنا خواهد فرستاد و علت این تعلل خود را مطمئن نبودن از رعایت عدالت از سوی سناتورهای جمهوری‌خواه در فرآیند محاکمه اعلام کرده است. میچ مک‌کانل هم با اشاره به عملکرد پلوسی اظهار کرد: «این چقدر نامناسب و شرم‌آور است که شما با رویکرد حزب‌گرایی برای تصویب استیضاح شتاب کنید و بعد رفتار عاقلانه در پیش بگیرید... شما جوری عمل کرده‌اید که انگار اسباب‌بازی سیاسی هستید. این کار چقدر برای مردم آمریکا توهین‌آمیز است.» با این حال جمهوری‌خواهان سنا بر سر اینکه باید اظهارات شهود بیشتری را بشنوند اختلاف دارند اما مک‌کانل می‌گوید عمده جمهوری‌خواهان، خواستار عبور سریع‌تر از این مرحله هستند. سناتور لیندسی گراهام می‌گوید که دست‌کم ۵۱ سناتور از ۵۳  تن از افراد جمهوری‌خواه، طرفدار و حامی طرح وی هستند. در سال ۱۹۹۹ نیز یک بن‌بست بر سر اینکه شهود جدید به سنا معرفی شود هم به‌‌وجود آمده بود. نیویورک‌تایمز هم در گزارشی نوشت: میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا قصد دارد تا یک رای‌گیری ‌حزبی برای محاکمه ترامپ برگزار کند تا این دو دستگی از بین برود.

معطلی موجود بر سر محاکمه ترامپ به‌دلیل درخواست نانسی پلوسی است که خواستار یک پروسه عادلانه است. هرچند که او گفته است که به‌زودی دو ماده قانونی را به سنا خواهد فرستاد اما ابتدا خواستار حضور شاهدان بیشتر در محاکمه شده است. در این شرایط میچ مک‌کانل نیز با برگزاری ناهار کاری با هم‌حزبی‌های خود خواستار برطرف شدن اختلافات شد. مک‌کانل می‌گوید که ما رای لازم را داریم و نحوه محاکمه وی همان روندی است که برای بیل کلینتون در سال ۱۹۹۹ طی شد. او تصریح می‌کند: «آنچه برای بیل کلینتون کافی و متقاعد‌کننده بوده برای رئیس‌جمهوری ما نیز کفایت‌کننده است.» اما کارشناسان می‌گویند که استناد به محاکمه ۲۰ سال پیش نمی‌تواند مورد قبول باشد، چراکه جنس اتهامات از اساس با یکدیگر فرق دارد.

بیل کلینتون ۲۰ سال پیش به‌دلیل ارتباط جنسی نامشروع با کارآموز کاخ سفید به پای محاکمه رفت اما ترامپ متهم است که منافع ملی آمریکا را برای کسب منفعت شخصی به خطر انداخته است.

این درگیری‌ها برای حضور شهود جدید در شرایطی رقم می‌خورد که جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا گفته که حاضر است در صورت احضار سنا، به‌عنوان شاهد سخن بگوید. وکلای وی گفته‌اند که وی سخنان جدیدتری نسبت به شهود قبلی دارد. نیویورک‌تایمز در گزارش روز ششم ژانویه حضور بولتون در سنا را بسیار تعیین‌کننده و لحظه‌ای تعیین‌کننده برای روند محاکمه دانست. نیل کتیال، نویسنده کتاب استیضاح نیز روز چهارشنبه در یادداشتی در نیویورک‌تایمز نوشت: اهمیت پیشنهاد بولتون برای حضور در محاکمه ترامپ را نباید دست‌کم گرفت. حضور او می‌تواند میزان شفافیت سیاسی را بالاتر ببرد. به گفته وی سنا باید پیشنهاد بولتون را بپذیرد و همزمان پیشنهاد داد که علاوه بر بولتون سایر افراد کاخ سفید نیز باید در دادگاه حضور پیدا کنند. با این حال مک‌کانل به‌رغم اینکه هنوز توافقی با دموکرات‌ها نداشته است، راسا روند دادگاه را مشخص کرده و با حضور شهود جدید مخالفت کرده است. سنا اما هنوز وقت دارد تا حضور شهود جدید را اعلام کند. این نویسنده می‌افزاید: هرکس- جمهوری‌خواه، دموکرات و مستقل- باید از حضور شهود کلیدی در این پرونده استقبال کند. اصل اساسی قانون‌اساسی بر این مبنا است که نباید در نگرش خود تحت‌تاثیر دیدگاه‌های حزبی باشیم.

به‌نظر می‌رسد که ترامپ از اظهارات شهود جدید ترسیده و نگران است که افراد کاخ سفید به‌عنوان شهود در دادگاه حضور پیدا کنند. وقتی روند تحقیقات در مجلس نمایندگان در جریان بود، رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه حضور به میک مولوانی، رئیس موقت کارکنان کاخ سفید و ریک پری، وزیر انرژی را نداد. به گفته کتیال اگر قبلا رئیس‌جمهوری آمریکا دلیل خود را برای عدم حضور امثال مولوانی رقابت‌های حزبی می‌دانست و حاضر نبود کارکنانش در مجلس نمایندگانی که در دست دموکرات‌ها است، حضور پیدا کند، دیگر برای حضور آنها نمی‌تواند برای سنا از این عذر و بهانه استفاده کند؛ چراکه اکثریت سنا با جمهوری‌خواهان است. به همین دلیل برای عدم حضور شهود جدید تنها می‌توان یک توجیه پیدا کرد؛ ترامپ ترسیده است. غیر از این نباید دلیلی برای مخالفت با حضور شهود جدید داشته باشد.

کتیال می‌گوید: قضیه وقتی بدتر می‌شود که بدانیم مک‌کانل یک وکیل است و می‌داند که برای رسیدن به حقیقت تنها یک‌طرفه نمی‌شود به قضیه نگاه کرد. این درحالی است که یکی دیگر از متحدان ترامپ یعنی لیندسی گراهام گفته است که اگر در اظهارات جانبدارانه صحبت شده است، وی دوست دارد در مورد شهود قبلی نیز تحقیق شود. مارکو روبیو نیز اظهاراتی مشابه مک‌کانل و گراهام داشته و گفته است که بولتون نباید شهادت بدهد. به اعتقاد وی روند محاکمه باید براساس اظهارات همان شهود قبلی باشد و نباید دیگر شهود جدید در روند دادگاه حضور پیدا کنند. به‌نظر می‌رسد که جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ از اظهارات شهود جدید می‌ترسند و حاضر به حضور افرادی مثل بولتون نیستند.