تقابل تراژیک در کنگره آمریکا

قانون‌گذاران و دستیاران گفتند مجلس نمایندگان می‌تواند پیش از تعطیلات، هفته آینده دست به یک رای‌گیری بزند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نمایندگان مجلس نمایندگان خواستار اظهارنظر پلوسی شدند؛ چراکه سناتورها در حال تعیین آخرین مراحل آماده‌سازی محاکمه ترامپ هستند. ترامپ سومین رئیس‌جمهوری آمریکا است که با استیضاح روبه‌رو شده است. با این حال به‌رغم فشارهایی که سناتور میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنا از جمهوری‌خواهان کنتاکی و برخی دموکرات‌ها برای محاکمه فوری ترامپ اعمال کرده‌اند، نانسی پلوسی نگفت که چه در سر دارد و چه تاریخی این دو ماده قانونی را خواهد فرستاد. نانسی پلوسی گفت: «وقتی آماده شدم، حتما آنها را ارسال خواهم کرد.» اما وی این مساله را هم گوشزد کرد که این مواد قانونی را به زودی به سنا خواهد فرستاد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مکررا به مک‌کانل گفته جزئیات محاکمه سنا را بیان کند تا او بتواند یک تیم از مجلس نمایندگان را که مناسب مسائل حقوقی برای استیضاح هستند، انتخاب کند. ترامپ متهم به سوء‌استفاده از قدرت و دخالت در مسیر تحقیقات کنگره است. نانسی پلوسی در پاسخ به خبرنگاران که پرسیدند چه زمانی دو ماده قانونی را به سنا ارسال خواهد کرد، گفت: «من همان پاسخ را به شما هم می‌توانم بدهم.» او افزود: «ما باید از نحوه محاکمه اطلاع پیدا کنیم. این خیلی زیاد است؟» روز پنج‌شنبه اما مک‌کانل به این سوال پاسخ قاطعانه داد. او پیش از اینکه کپیتول هیل را ترک کند، به خبرنگاران گفت: نه، ما هرگز چنین کاری نخواهیم کرد. پیش از این، وی به نیروهای خود هشدار داد که برای روزهای آینده، جریان محاکمه را که هنوز ناشناخته است، کلید بزنند. در پی سیگنال دادن به نانسی پلوسی مبنی بر اتمام زمان، مک‌کانل قطعنامه‌ای ارائه کرد که توسط سناتور جاش هاولی، جمهوری‌خواهی از میسوری ارائه شد که به سنا اجازه می‌دهد قوانین را اصلاح و مواد استیضاح را مردود اعلام کند. در پی این اصلاحیه اگر مجلس نمایندگان تا ۲۵ روز مواد قانونی را برای استیضاح ارسال نکند، موضوع محاکمه خود به خود منتفی است.

اظهارات دو رهبر حاکی از آن است که تقابل تلخی بین رهبران جمهوری‌خواه و دموکرات بر سر نحوه محاکمه دونالد ترامپ در جریان است و به این زودی نیز به نظر نمی‌رسد آتش آن فروکش کند. مجلس نمایندگان ترامپ را چند روز پیش از ایام کریسمس استیضاح کرد. اما مجلس نمایندگانی که به رهبری نانسی پلوسی در دست اکثریت دموکرات است، ترجیح داد دو ماده قانونی استیضاح را برای محاکمه ترامپ به سرعت به سنا ارسال نکند. دموکرات‌ها قصد دارند با تحت فشار قرار دادن سنا، آنها را مجبور کنند تا چند شاهد جدید را برای محاکمه ترامپ فرابخوانند، چراکه ترامپ مسیر تحقیقات مجلس نمایندگان را مسدود کرده بود و اجازه نداد شهودی از کاخ سفید در این تحقیقات حضور پیدا کنند. دموکرات‌ها می‌گویند بدون طی شدن این فرآیند (احضار شهود جدید)، روند طی شده همانی خواهد بود که ترامپ از ابتدا به دنبال آن بوده است. نانسی پلوسی در مورد سنای جمهوری‌خواه گفت: «شهود جدید، حقیقت و واقعیت اینها چیزهایی هستند که جمهوری‌خواهان مستقر در سنا را می‌ترساند.»

این اظهارنظر نانسی پلوسی پس از آن صورت گرفت که درخواست‌ها برای دریافت دو ماده قانونی از سوی سنا از سوی هر دو حزب افزایش یافته است. اوایل روز پنج‌شنبه، پیش از اینکه نانسی پلوسی با خبرنگاران صحبت کند، یکی از دموکرات‌های ارشد مجلس نمایندگان از واشنگتن گفت وقت آن است که رئیس مجلس نمایندگان دو ماده قانونی را تحویل سنا بدهد.

آدام اسمیت که کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان را رهبری می‌کند به سی‌ان‌ان گفت: «من فکر می‌کنم وقتش شده استیضاح را به سنا بفرستیم و اجازه دهیم که میچ مک‌کانل خود برای منصفانه بودن روند محاکمه مسوولیت بپذیرد.» اما پس از اینکه مشخص شد، نانسی پلوسی روی موضع خود سرسختانه ایستاده است، در یک توییت عقب‌نشینی کرد و نوشت که او اشتباه کرده و خواهان برگزاری یک محاکمه عادلانه در سنا است. شماری از سناتورهای دموکرات نیز چنین اظهارنظرهایی داشتند، اما آنها نیز بلافاصله دست به اصلاح سخنان خود زدند. این در حالی است که میچ مک‌کانل در هفته‌ای که گذشت گفت که به اندازه کافی از رای سناتورها برای برگزاری محاکمه با شروط خودش برخوردار است. شرایطی که مد نظر رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا است، به قرار برگزاری محاکمه بدون دعوت شهود جدید است. پیش‌تر نیز برخی جمهوری‌خواهان گفته بودند برگزاری محاکمه باید شبیه به استیضاح بیل کلینتون باشد که بدون احضار شهود خاتمه پذیرفت. برخی از کارشناسان اما می‌گویند نوع اتهامات دو رئیس‌جمهوری متفاوت است. در مورد بیل کلینتون که مربوط به رسوایی اخلاقی است خود معترف به خطا بود؛ اما دونالد ترامپ گفته هیچ خطایی نکرده اما دموکرات‌ها می‌گویند ترامپ مسیر تحقیقات مجلس نمایندگان را مسدود کرده و نیاز به شهود جدید است. داستان اما زمانی جالب‌تر می‌شود که جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا گفته که حاضر است در سنا شهادت بدهد و به گفته وکیل وی، اظهارات بولتون در صورت استماع، نکات تازه‌ای خواهد داشت.