به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از رویترز، دونالد ترامپ در سخنانی که طیف وسیعی از موضوعات را شامل می‌شد، دستاوردهای دولتش را بار دیگر برشمرد. او به علاوه به موضوعاتی پرداخت که دو سال پیش و در نخستین حضورش در داووس آنها را مطرح کرده بود. او از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایالات‌متحده تشکر و تاکید کرد که کشورش از آنچه او در ابتدای کار تصور می‌کرد، وضع اقتصادی بهتری یافته است. او گفت: «زمان برای شک و تردید به پایان رسیده است. خطاب به هر کسب و کاری که به دنبال موفقیت است باید بگویم که هیچ جایی را بهتر از ایالات‌ متحده پیدا نمی‌کنید.»

ترامپ همچنین مدعی شد که وعده کاهش نرخ مالیات موجب تشویق کسب ‌و‌ کارهای بیشتر جهانی به تولید در خاک ایالات‌ متحده شده است و آمریکایی‌‌های بیشتری اشتغال پیدا کردند. او همچنین از رهبران جهان خواست تا شهروندان خود را از وزن سنگین بوروکراسی نجات دهند و این‌گونه کشور خود را آن‌طور که می‌خواهند اداره کنند. اما نکته جالب ماجرا آن است در نشستی که بحث اصلی آن قرار است تغییرات آب و هوایی باشد و گرتا تونبرگ، فعال محیط‌ زیست سوئدی میهمان افتخاری است، ترامپ از اهمیت اقتصادی نفت و گاز سخن گفت. تونبرگ در تمامی زمان سخنرانی ترامپ در جمع حضار سالن حضور داشت و زمانی که از نشست خارج شد نیز با خبرنگاران گفت‌وگو نکرد.

ترامپ اگرچه اعلام کرد که به طرح مجمع جهانی اقتصاد برای اجرای کمپین «یک تریلیون درخت» می‌پیوندد اما فعالان محیط زیست را نیز «وارثان پیشگویان نادان گذشته» خواند. او افزود: «من یکی از بزرگ‌ترین معتقدان به محیط زیست هستم و پاک‌ترین آب و هوا را می‌خواهم.» جوزف استیگلیتز، نوبلیست اقتصادی می‌گوید که مهم‌‌ترین موضوع درباره سخنرانی ترامپ آن است که بین نشست‌های مربوط به آب و هوا برگزار شد.

افراد دیگری نیز که اغلب دغدغه‌های زیست ‌محیطی دارند در نخستین روز نشست داووس سخنرانی کردند. در این میان، افرادی نظیر چند استاد دانشگاه و فعال محیط زیست به ایراد سخنرانی پرداختند که شاید سرشناس‌ترین آنها گرتا تونبرگ، دختر نوجوان سوئدی باشد. او کاشت درختان را ناکافی دانست و متذکر شد که از نشست قبلی داووس در ۲۰۱۸ تا کنون تحولات بسیار اندکی در حوزه محافظت از محیط زیست رخ داده است.