در خلاصه مطلب ۱۱۰ صفحه‌ای که برای آغاز محاکمه ترامپ به سنا فرستاده شده است، وکلای ترامپ استدلال‌های حقوقی خود را یک روز پیش از محاکمه ارائه دادند و ادعا کردند این دو اتهام بیشتر به‌دلیل درگیری‌های جناحی و حزبی مطرح شده است. به گفته آنها این نقض قانون اساسی است و می‌تواند پایه‌گذار رویه خطرناکی باشد.  وکلای ترامپ اقامه هر دو اتهام را رد کردند- سوءاستفاده از قدرت و اخلال در روند تحقیقات کنگره- و گفتند که اصلا مجلس نمایندگان به‌طور مشخص نگفته چگونه این قانون‌شکنی از سوی رئیس‌جمهوری رخ داده است و به همین جهت خواستار رد کردن اتهامات شدند. در حالی که خود وکلا حقایق مطرح شده در این پرونده را به چالش نمی‌کشند، اما معتقدند اتهامات مطروحه از سوی دموکرات‌ها علیه دونالد ترامپ به‌منظور تنبیه رئیس‌جمهوری در باب سیاست خارجی است و تلاش می‌کنند امتیازات خود را در امور اجرایی حفظ کنند.  در خلاصه گفته‌های وکلا آمده است: «آنها نمی‌توانند بدون متوسل شدن به قانون اساسی دست به برکناری یک رئیس‌جمهوری بزنند.» تیم حقوقی ترامپ سعی دارد پیش از محاکمه کامل ترامپ افکار عمومی را قانع کند که این اتهامات فقط سیاسی هستند.

اگر تیم وکلای ترامپ و خود او در طول جلسات استیضاح بتوانند افکار عمومی را همراه با گفتمان خود کنند که مدعی تحریف خطرناک قانون‌اساسی از سوی دموکرات‌ها است، آن وقت ممکن است، جمهوری‌خواهان با قدرتی مضاعف خود را برای دور دوم ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، برتری بیشتر در سنا و تسریع انتصاب قضات محافظه‌کار آماده کنند که این آخری اثربخشی بسیار پایدارتر از دو دستاورد اول خواهد داشت و می‌تواند زمینه تغییر قوانینی چون حقوق مدنی همجنس‌گرایان یا آزادی سقط جنین را از بین ببرد. قرار است مجلس سنا روزانه ۶ ساعت و هر هفته ۶ روز به شکوائیه طرح‌کنندگان استیضاح و دفاعیه وکلای رئیس‌جمهوری گوش کند. پس از استماع شکوائیه و دفاعیات، ۱۰۰ سناتور کنگره به رای خواهند نشست. چنانچه ۶۷ نفر از آنها (دوسوم) ترامپ را گناهکار تشخیص دهند، او عزل خواهد شد. اتفاقی که با توجه به اکثریت ۵۳ نفری جمهوری‌خواهان در مجلس سنا بسیار دور از انتظار است. شاید هم به همین علت ترامپ حتی سفر خود به اجلاس اقتصادی داووس در سوئیس را هم لغو نکرده و قرار است به زودی و در میانه اخبار داغ روزانه مربوط به استیضاحش از کشور خارج شود. به گفته ناظران، احتمال عزل دونالد ترامپ به قدری کم است که احتمالا از همین حالا رهبران شرکت‌کننده در اجلاس داووس چند شوخی و کنایه را برای لحظه رویارویی با رئیس‌جمهور آمریکا در سوئیس آماده کرده‌اند. با این حال دموکرات‌ها هم امیدوارند از پوشش گسترده اخبار مربوط به جلسات استیضاح دست کم در دو حوزه بهره‌برداری کنند: اول، با زیر ذره‌بین بردن رفتار ترامپ در پرونده اوکراین، حامیان حزب دموکرات و دیگر مخالفان رئیس‌جمهوری را برای حضور در پای صندوق رای تشویق و شاید خشمگین کنند و به‌عبارتی انتخابات پاییز امسال را به رفراندومی برای «نه به ترامپ» تبدیل کنند. دوم اینکه با عصبانی‌کردن رای‌دهندگان از سوگیری سناتورهای جمهوری‌خواه و به‌ویژه میچ مک‌کانل، رئیس سنا، در جریان برگزاری جلسات استیضاح، رای‌دهندگان را در سطح ایالتی بشورانند تا در جریان انتخابات میان‌دوره‌ای سنا که همزمان با رای‌گیری ریاست‌جمهوری در نوامبر امسال برگزار خواهد شد علیه جمهوری‌خواهان رای دهند و به این ترتیب شانس دموکرات‌ها برای کسب اکثریت سنا را بالا ببرند.

در این شرایط روز دوشنبه کاخ سفید اعلام کرد که تیمی متشکل از ۸ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان را برای خدمت حقوقی به رئیس‌جمهور به کار گرفته‌است که از آنها می‌توان به چند تن از حامیان سرسخت ترامپ، مانند جیم جردن از اوهایو، مارک میدوز از کارولینای شمالی و جان راتکلیف از تگزاس اشاره کرد. این در حالی است که از هم‌اکنون قوانین مک‌کانل عصبانیت دموکرات‌ها و همراهی و حمایت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان را در پی داشته است. مک‌کانل ارائه استدلال‌های حقوقی از دو طرف را به ۲۴ ساعت در دو روز محدود کرده است و این امر به کاخ سفید کمک شایانی خواهد بود. سناتور چاک شومر، رهبر اقلیت‌های سنا از نیویورک در این زمینه گفت: «با این برنامه‌ای که میچ مک‌کانل برای محاکمه ترامپ ترتیب داده است، او نمی‌خواهد اصلا اظهارات یا مدارک جدیدی را بشنود و ببیند.» او افزود: «این تنها پوشاندن حقیقت است و بالاخره مردم اصل ماجرا را خواهند فهمید.»