هیلاری کلینتون به‌عنوان یک زن دیده است که چگونه توانمندی زنان در مبارزه با ترامپ مورد سوال واقع شده است؛ چرا که خود نیز با آن دست و پنجه نرم کرده است. او نحوه خیزش برنی سندرز را از سال ۲۰۱۶ که در آن سال رقیبش بود تا سال ۲۰۲۰ مشاهده کرد و دم بر نیاورد تا اینکه مصاحبه وی با ‌هالیوود ریپورتر منتشر شد و وی به شدت از رقیب سابق خود انتقاد کرد. او درباره برنی سندرز گفت: هیچ‌کس او را دوست ندارد. هیچ‌کس حاضر نیست با وی کار کند.» سخنان وی روز سه‌شنبه در حزب دموکرات طغیانی ایجاد کرد و این تهدید را به‌وجود آورد که مجددا زخم‌های تقریبا بهبود یافته سال ۲۰۱۶ سر باز کند و حکایت‌ها از نو تکرار شود که در آن سال حزب دموکرات چگونه بر سر حضور یک زن دچار چالش شد و همزمان حزب از شکاف ایدئولوژیک هم رنج می‌برد.  درحال‌حاضر نیز بر سر اینکه حزب دموکرات چه مسیری باید برود، دچار اختلاف شده و درگیری اصلی بین برنامه‌های تمام چپ برنی سندرز با میانه‌روها است. در عین حال درگیری اخیر برنی سندرز با متحد لیبرال خود یعنی الیزابت وارن موجب شده است تا او شاهد بیشترین هجمه‌ها باشد. وارن اخیرا ادعا کرده است که در یک جلسه خصوصی در سال ۲۰۱۸ برنی سندرز به وی گفته است که در آمریکا هیچ زنی نمی‌تواند رئیس‌جمهور شود.  برنی سندرز چنین ادعایی را رد کرده است اما هیلاری کلینتون به نوبه خود چنین ادعایی را تایید کرد و گفت که این بخشی از یک الگو است و در سال ۲۰۱۶ نیز به وی انگ «نالایق» بودن برای تصدی پست ریاست‌جمهوری زده شده بود.

اظهارات اخیر هیلاری کلینتون موجب شده است برخی از دموکرات‌ها اظهار نگرانی کنند و بگویند که این سخنان به سوخت جدیدی برای برافروخته شدن اختلافات در درون حزب تبدیل شود. درحالی‌که دموکرات‌ها امیدوارند که با ایجاد وحدت در درون حزب تنها یک هدف داشته باشند و آن نیز شکست دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ باشد.  گیلبرتو هینوجوسا، رئیس حزب دموکرات‌ها در تگزاس به نیویورک‌تایمز گفت: «فکر نمی‌کنم جایز باشد یک دموکرات علیه دموکرات دیگر چنین موضعی بگیرد و این چنین حملات شخصی ترتیب دهد.» او افزود: «می‌دانم در این بین تلخی‌هایی هم وجود دارد اما باید همه آنها را پشت‌سر بگذاریم.» با این حال هیلاری کلینتون در تازه‌ترین توییت خود کمی عقب‌نشینی کرده است. به گزارش رویترز، وزیر امورخارجه سابق آمریکا پس از یک انتقاد تند از برنی سندرز تاکید کرد، از هر فردی که به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ انتخاب شود، حمایت می‌کند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا سه‌شنبه شب در توییتی نوشت: فکر می‌کنم که همگان می‌خواهند نظر صریح و قاطع مرا بدانند. به‌طور جدی اولویت اول کشور ما و جهان بازنشسته کردن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا است و من مثل همیشه هر کار بتوانم برای حمایت از نامزد حزب دموکرات انجام خواهم داد. کلینتون در مصاحبه‌اش با‌هالیوود رپیورتر گفت: «سندرز سال‌ها در کنگره بود.

تنها یک سناتور بود که از او حمایت می‌کرد. او هیچ‌کاری انجام نداده است. این مساله که سندرز یک سیاستمدار حرفه‌ای بوده کاملا چرند و مزخرف است و من احساس خیلی بدی دارم که مردم درگیر این موضوع شده‌اند.» کلینتون همچنین کمپین سندرز را به حملات بی‌رحمانه علیه رقبایش به‌ویژه زنان متهم کرد. وی گفت: «من می‌گویم تنها سندرز این‌طور نیست. این فرهنگی است که پیرامون او وجود دارد. این مساله در تیم رهبری‌اش است. این مساله در بین حامیان برجسته‌اش وجود دارد. این مساله در تبلیغات آنلاین او و حملات بی‌رحمشان به رقبای سندرز به‌ویژه زنان موج می‌زند.» کلینتون افزود: «من امیدوارم مردم به این مساله توجه کنند؛ چراکه بسیار نگران‌کننده است که سندرز اجازه وجود چنین فرهنگی را می‌دهد. او نه‌تنها اجازه وجود این فرهنگ را می‌دهد بلکه به‌شدت از آن حمایت می‌کند.» با این حال در حاضر بیشترین نگرانی از بین رفتن وحدت بین دموکرات‌ها است. ترس از این وجود دارد که دامنه این درگیری‌ها به کارزار انتخاباتی جو بایدن هم کشیده شود، آن هم در شرایطی که دو هفته دیگر اولین انتخابات درون گروهی قرار است در آیووا برگزار شود. تیم سندرز اخیرا در مقاله‌ای جو بایدن را متهم به فساد مالی کرده است. او پس از اینکه این گزارش منتشر شد از جو بایدن عذرخواهی کرد، اما به گفته ناظران عذرخواهی وی پس از انتشار مقاله موثر نبوده است. در این شرایط روز سه‌شنبه وقتی از برنی سندرز درباره اظهارات هیلاری کلینتون سوال شد وی از پاسخ مستقیم فرار کرد و گفت که فعلا درگیر فرآیند استیضاح است. وقتی هم از او پرسیده شد که هیلاری کلینتون گفته که کسی شما را دوست ندارد او با این اظهارنظر یک جوک ساخت و گفت: « بگذارید بگویم که در یک روز خوب همسرم مرا دوست دارد. پس بگذارید فضا را روشن کنم و بگویم حداقل یک نفر مرا دوست دارد.»