پیشروی کرونا به پنج قاره عکس: AFP

این گزارش می‌افزاید، شیوع این بیماری در شانگهای - که در میان شهرهای پرجمعیت چین قرار دارد و بزرگ‌ترین قطب تجاری در این کشور است- بر اضطراب و نگرانی مردم از گسترش این ویروس افزوده است. کمیسیون بهداشت شانگهای اعلام کرد فرد درگذشته یک مرد ۸۸ ساله بوده است. از سوی دیگر، این گزارش می‌افزاید فردی که در اورنج‌کانتی در ایالات متحده به «کرونای مثبت» دچار شده در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و حال عمومی‌اش خوب گزارش شده است. آژانس خدمات بهداشتی اورنج‌کانتی می‌گوید این بیمار از سفری به «ووهان» بازگشته است. این آژانس می‌افزاید: «شواهدی وجود ندارد که این ویروس از فرد به فرد در اورنج کانتی منتقل شده است. خطر انتقال از فرد به فرد بسیار پایین است.» دولت چین برای جلوگیری از انتشار این ویروس، سفر به مناطق جنگلی در این کشور را هم ممنوع کرده است.

«استیون لی مایرز» در گزارش ۲۶ ژانویه برای نیویورک تایمز نوشت، بازاری خاص در چین همه جور میوه و سبزی و گوشت دارد: از راسته گوساله، خوک و جوجه‌های گوشتی خرد شده گرفته (که هنوز سر و منقارشان کنده نشده) تا خرچنگ‌ها و ماهی‌های زنده که از تانکرهای آب بیرون می‌پرند. آنهایی که مارهای زنده، لاک‌پشت‌ها و سیکادا، خوکچه هندی، موش بامبو، جوجه‌تیغی، صدف و حتی توله‌های گرگ و... می‌فروشند، فروش بیشتری دارند. این بازارها در بسیاری از شهرهای چین فعال هستند اما اکنون برای دومین بار طی دو دهه اخیر همین بازارها به منبع یک بیماری همه‌گیر تبدیل شده‌اند که موجب گسترش ترس و ناامنی شده است. این نشان می‌دهد هر جا انسان و حیوانات وحشی با یکدیگر همزیستی پیدا می‌کنند، امکان و احتمال بیماری‌های واگیردار هم هست. گفته می‌شود این ویروس از یکی از همین بازارها به سرعت در حال شیوع است. «کوین. جی. الیوال»، زیست‌شناس و قائم‌مقام مرکز EcoHealth Alliance- سازمانی غیرانتفاعی و تحقیقاتی- می‌گوید: «اینجا جایی است که شما بیماری‌های جدید و نوظهوری را می‌بینید که جمعیت بشری قبلا آن را ندیده است.»

مایرز، گزارشگر نیویورک تایمز می‌افزاید، اکنون که دولت در تلاش است تا ترس عمومی از شیوع این بیماری را مهار کند، همزمان با درخواست‌هایی برای به‌قاعده درآوردن یا حتی ممنوع کردن فروش و خوردن حیوانات وحشی هم مطرح شده است. این سوال مطرح است که چرا فقط ۱۷ سال پس از سارس، یک بیماری ویروسی همه‌گیر مانند کرونا رخ داده که باعث نگرانی و اضطراب در بسیاری از نقاط جهان شده است. «مکس فیشر» هم ۲۶ ژانویه در گزارش دیگری در نیویورک تایمز نوشت برخی گزارش‌ها حاکی از این است که مقام‌ها ابتدا اهمیت این ویروس را نادیده گرفتند و در مهار آن «اهمال» به خرج دادند. این گزارشگر به نقل از برخی گزارش‌های داخلی می‌گوید که مقام‌های محلی نشانه‌های هشدارآمیز اولیه را نادیده گرفتند یا همراهی خوبی برای درک دامنه مشکل نداشتند.  فیشر می‌افزاید، در حالی که خارجی‌ها شیوع این ویروس را جدی گرفتند و به گزارش در مورد آن پرداختند اما آنچه در چین وجود داشت را می‌توان این‌گونه خلاصه کرد: «ضعف و بی‌توجهی تا مغز استخوان نظام سیاسی چین». او می‌نویسد بوروکراسی سلسله مراتبی در چین مقام‌های محلی را از طرح و انتشار گزارش‌های «بد» بازمی‌داشت. «جان یاسودا»، که رویکرد چین در مورد بحران‌های بهداشتی را در دانشگاه ایندیانا مطالعه می‌کند، می‌گوید: «به همین دلیل است که شما واقعا چیزی از شیوع این بیماری در مقیاس محلی در چین نمی‌بینید. از زمانی که ما این خبر را شنیدیم- و این مشکل به دولت مرکزی هم منتقل شده- برای ما به مشکلی بزرگ تبدیل شده است.» با وجود انتقاداتی که از مقام‌های چینی و نظام سیاسی چین به دلیل اهمال در پرداختن به این بیماری مطرح شده است اما اسپوتنیک ۲۶ ژانویه در خبری به نقل از People’s Daily در چین و این روزنامه هم به نقل از «ریاست مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در چین» نوشت که این مرکز در اطلاعیه‌ای توییتری اعلام کرده است که: «چین طراحی واکسن نسل جدید ویروس کرونا را آغاز کرده است.»

مقامات بهداشتی در چین هشدار دادند که ویروس جدید کرونا که در سراسر این کشور گسترش یافته برعکس سایر ویروس‌ها نظیر سارس در دوران نهفتگی( کمون) واگیردار است. گزارش بی‌بی سی حاکی است که افراد حامل این ویروس  می‌توانند قبل از آشکار شدن هرگونه علائمی از بیماری، این ویروس را به دیگران انتقال دهند. به گفته مقام‌های بهداشتی چین، این ویژگی مهار این ویروس را سخت‌تر کرده است. رئیس کمیسیون بهداشت ملی چین گفته که دوره سرایت این ویروس تا چهارده روز است. بر اساس آخرین گزارش‌ها (تا لحظه تنظیم خبر) بیش از ۲۵۰۰ نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.

p04 (1)

ویروس چینی تب قیمتی طلا را بالا برد