شگفتی آیووا

نیویورک تایمز در گزارشی به قلم چند تن از نویسندگانش که به‌طور پیوسته به روزرسانی می‌شد نوشت، بوتیجج تقریبا ۸/ ۲۶ درصد از هیات‌های نمایندگی ایالتی را به دست آورد، سندرز ۲/ ۲۵ درصد، وارن ۴/ ۱۸ درصد و بایدن ۴/ ۱۵ درصد از آرا را به دست آوردند. این در حالی است که سناتور کلوبوچر هم ۶/ ۱۲ درصد از آرا را به دست آورد. نیویورک تایمز می‌افزاید هنوز معلوم نیست نتایج دقیقا چه زمانی اعلام شود. این گزارش معتقد است اگرچه تقریبا ۷۱ درصد از حوزه‌ها شمارش شده؛ اما فاصله میان بوتیجج و سندرز بسیار کم است.

در هر حال، رای‌گیری در نخستین انتخابات درون‌حزبی، در ایالت حساس آیووا، با حاشیه‌ها و شگفتی‌هایی همراه بود. مشکلاتی که رئیس حزب دموکرات آیووا آن را ناشی از «خطای کدنویسی» عنوان کرد، سبب شد تا نتایج انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در آیووا برخلاف همیشه با تاخیر اعلام شود. گزارش‌ها حاکی است که شهردار پیشین شهر «ساوث‌بند» در ایالت ایندیانا که همان پیت بوتیجج است برتری نه چندان چشمگیری، از برنی سندرز دارد؛ هر چند از سایر رقبا جلوتر است. یکی از این شگفتی‌ها، سقوط بایدن به رتبه چهارم بود؛ در حالی که پیشروی بوتیجج به رتبه اول نیز نگاه‌ها را به خود معطوف کرد. نیویورک تایمز می‌نویسد هنوز «خیلی زود است تا بتوانیم برنده نهایی را اعلام کنیم.» رقیب نهایی حزب دموکرات، فردی که بتواند پیروز رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها در ایالت‌های مختلف شود، در سال جاری میلادی به رقابت با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا خواهد پرداخت. انتخابات درون‌حزبی به‌طور سنتی از ایالت آیووا آغاز می‌شود و نتایج آن روی آرای دیگر ایالت‌ها بی‌تاثیر نیست.

نظرسنجی‌های اولیه در خرداد ماه در این ایالت حاکی از صدرنشینی جو بایدن و سپس اقبال به برنی سندرز، الیزابت وارن و پیت بوتیجج بود. پیتر پال مانگامری بوتـیجـج، ۳۸ سال دارد، دانش‌آموخته دانشگاه‌های هاروارد و آکسفورد است، به‌عنوان افسر اطلاعاتی ارتش در افغانستان خدمت کرده و به این خاطر نیز مدال گرفته است. او همچنین به‌طور آشکار همجنس‌گرا است. رقبای بوتیجج می‌گویند او کم تجربه‌تر از آن است که بتواند رئیس‌جمهور شود. اما خودش می‌گوید به‌عنوان یک نامزد غیرتشکیلاتی قابلیت شکستن بن‌بست واشنگتن و غلبه بر دونالد ترامپ را دارد.

گزارش بی‌بی‌سی هم حاکی است که حزب دموکرات هنوز برنده رای‌گیری روز دوشنبه در آیووا را که دستخوش مشکلات فنی بود، اعلام نکرده است. این نتایج بخشی از سهمی خواهد بود که براساس سیستم نامتعارف انتخابات آمریکا برای کسب نامزدی حزب لازم است. برای کسب نامزدی حزب دموکرات به ۱۹۹۱ امتیاز نیاز است و سهم آیووا در این میان ۴۱ است. حزب دموکرات در نهایت نامزد مورد نظر خود را در ماه ژوئیه در یک گردهمایی ملی در شهر میلواکی ویسکانسین معرفی خواهد کرد.

از مجموع بیش از ۲۰ نامزد در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات ۱۱ نامزد همچنان در عرصه رقابت هستند. تروی پرایس، رئیس حزب دموکرات آیووا، سه‌شنبه در کنفرانسی خبری گفت که اوضاع هرج‌و‌مرج‌زده در جریان انتخابات دوشنبه «غیرقابل قبول است.» او افزود: «من عمیقا عذر می‌خواهم. این اشتباهی در کدنویسی بود.» نتایج معمولا ساعاتی بعد از رای‌گیری اعلام می‌شوند؛ اما مقام‌های حزب در این ایالت گفتند که مشکلات فنی این فرآیند را دچار مشکل کرده؛ هرچند تاکید کردند که سیستم رای‌گیری «هک نشده» یا «به آن رسوخ نشده است.» گفته شد که مشکل درواقع از کار افتادن یک اپلیکیشن تلفن‌های همراه برای ثبت آرا بود. رای دهندگان روز دوشنبه به بیش از ۱۶۰۰ محل برگزاری مجامع انتخاباتی از جمله کتابخانه‌ها، مدارس و مراکز شهری رجوع کردند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در پی این تحولات گفت که مجمع‌های انتخاباتی حزب دموکرات «یک فاجعه تمام‌عیار» است.