خلاصی از «مخمصه وحشتناک»

ما هیچ کار اشتباهی نکردیم. این کار (آنها) شرورانه و آمیخته با فساد بود.» ترامپ در «اتاق شرقی» کاخ سفید که پر از هوادارانش و مقام‌های کابینه بود، گفت: «حالا این کلمه خوشگل را داریم. هرگز فکر نمی‌کردم این قدر خوب به نظر برسد... به آن می‌گویند تبرئه کامل.» ترامپ در ماه دسامبر براساس دو اتهام سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی علیه کنگره در مجلس نمایندگان استیضاح شده بود، اما روز چهارشنبه بعد از دو هفته محاکمه بدون احضار شهود از سوی جمهوری‌خواهان در سنا تبرئه شد. ترامپ همچنین به تحقیقات گذشته وزارت دادگستری درباره احتمال تبانی کمپین ۲۰۱۶ او با کرملین حمله کرد. «همه‌اش مزخرف بود. این اتفاق هرگز نباید برای هیچ رئیس‌جمهور دیگری بیفتد.» لحن رئیس‌جمهور آمریکا در روز پنج‌شنبه نشان می‌داد که او نسبت به وفاداری حزب جمهوری‌خواه به خود پیش از انتخابات ماه نوامبر مطمئن است.اظهارات ترامپ تفاوت زیادی با سخنرانی بیل کلینتون در سال ۱۹۹۹ بعد از تبرئه در سنا داشت، زمانی که بعد از استیضاح در کنگره عمیقا از مردم آمریکا عذرخواهی کرد. کلینتون در آن سخنرانی گفت: «می‌خواهم دوباره به مردم آمریکا بگویم که چقدر از رفتار و گفتارم که باعث این رویدادها شد متاسفم و چقدر از بار سنگینی که این تحولات بر دوش کنگره و مردم آمریکا گذاشته متاسفم.» ترامپ در پایان سخنانش در کاخ سفید از خانواده‌اش به خاطر آنکه مجبور شده‌اند این «مخمصه ساختگی و زننده» را تحمل کنند پوزش خواست. به نوشته تحلیلگر الجزیره، ترامپ پس از اینکه اقدام دموکرات‌ها را «شرورانه و فسادآمیز» خواند گفت:«این مساله هرگز نباید برای هیچ رئیس‌جمهور دیگری رخ دهد.» این تحلیلگر می‌افزاید، فقط سناتور «میت رامنی» جمهوری‌خواه بود که به دموکرات‌ها پیوست و به ترامپ رای منفی داد.

سناتور میت رامنی که پیرو فرقه «مورمون» است روز چهارشنبه با ذکر اعتقادات عمیق مذهبی خود تنها جمهوری‌خواهی شد که به گناهکار بودن ترامپ رای داد. رامنی پیش از آن رای گفته بود ترامپ «در سوءاستفاده هولناک از اعتماد عمومی گناهکار است». او گفت: «... فاسد کردن انتخابات برای ماندن در قدرت احتمالا بدترین و ویرانگرترین نوع نقض سوگندی است که (صاحبان قدرت) یاد می‌کنند.» با این حال، ترامپ او را هم بی‌نصیب نگذاشت و به‌طور تلویحی به او حمله کرد. ترامپ روز پنج‌شنبه در جریان «صبحانه دعای ملی» که یک رویداد سالانه است که با حضور نمایندگان دو حزب در واشنگتن برگزار می‌شود از «مخمصه وحشتناک» استیضاح حرف زد. او ادامه داد: «از کسانی که از ایمان خود برای توجیه آنچه می‌دانند اشتباه است استفاده می‌کنند دل خوشی ندارم. همین‌طور از کسانی که می‌گویند «برای شما دعا می‌کنم» درحالی‌که می‌دانند حقیقت ندارد، خوشم نمی‌آید.» نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان هم در ماه دسامبر با ذکر آموزه‌های کاتولیک گفته بود برای ترامپ دعا می‌کند. پلوسی روز پنج‌شنبه در واشنگتن در واکنش به اظهارات ترامپ به خبرنگاران گفت: «او برای همیشه استیضاح شده، صرف نظر از اینکه چه می‌گوید و کدام تیترها را با خود حمل می‌کند. استیضاح شما همیشگی است. این ننگی نیست که بتوانید پاک کنید.»«ویلیام رابرتس»، در تحلیل خود برای الجزیره افزود: سناتورهای جمهوری‌خواه این پرونده را به مثابه حمله دموکرات‌ها به رئیس‌جمهور خودشان ارزیابی می‌کنند. دموکرات‌ها هم اعلام کردند که تبرئه ترامپ چراغ سبزی برای انجام اقدامات مشابه در آینده به او می‌دهد. «جان جکسون»، استاد مدعو سیاست در موسسه سیاست عمومی پاول سیمون در دانشگاه ایلینویِ جنوبی، می‌گوید:«اگر ترامپ دوباره انتخاب شود، فکر نمی‌کنم هیچ محدودیتی در کارهایی که انجام می‌دهد وجود داشته باشد.» تبرئه ترامپ در سنا معیاری است از قدرت سیاسی او در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه و ترکیب «تحسین» و «ترس» و این نگاهی است که جمهوری‌خواهان به ترامپ دارند. اگرچه این یک پیروزی سیاسی برای ترامپ بود اما مساله ارائه کمک به اوکراین و دنبال کردن کمک خارجی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را که قرار است نوامبر برگزار شود حل نمی‌کند. «کیت ویتینگتون»، استاد سیاست دانشگاه پرینستون، گفت: «دموکرات‌ها محاکمه را به‌عنوان یک «پنهانکاری» می‌نگرند و از پرونده اوکراین برای ایجاد شک و تردید در بین رای‌دهندگان آمریکایی در مورد فساد ترامپ استفاده خواهند کرد.»

او به الجزیره گفت: «دموکرات‌ها نه‌تنها رئیس‌جمهور را به‌خاطر سوءاستفاده از قدرت بلکه سناتورهای جمهوری‌خواه را هم به‌دلیل محدود کردن دامنه محاکمه، محکوم می‌کنند.» جمهوری‌خواهانِ سنا درخواست دموکرات‌ها برای فراخوانی شهود را رد کردند. در بطن اصلی استیضاح ترامپ یک تماس تلفنی بود که در آن رئیس‌جمهور آمریکا از همتای اوکراینی خود ولادیمیر زلنسکی خواست تا تحقیقات درباره معاون سابق رئیس‌جمهور «جو بایدن» و پسرش هانتر بایدن را که در هیات‌مدیره یک شرکت گاز اوکراین به نام بوریسما خدمت کرده بود، اعلام کند. با این حال، گفته می‌شود هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد بایدن‌ها کار اشتباهی انجام داده‌اند. نقش «بایدن‌ها» که ترامپ آن را برجسته کرده در حالی است که در انتخابات مقدماتی درون‌حزبی در آیووا ضربه‌ای دیگر هم به بایدن وارد شد. او در این رقابت‌ها با ۸/ ۱۵ درصد امتیاز در رتبه چهارم قرار گرفت. نظرسنجی‌های اولیه در خرداد ماه در همین ایالت حاکی از صدرنشینی جو بایدن و سپس اقبال به برنی سندرز، الیزابت وارن و پیت بوتیجج بود. حال‌ آنکه اکنون جای بوتیجج و بایدن عوض شده‌است. تحلیلگر الجزیره همچنین با اشاره به قضایای اوکراین می‌نویسد، ترامپ کمک ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را متوقف کرد و از مشاوران امنیتی خود خواست در خفا به زلنسکی بگویند که آزاد کردن این پول زمانی است که تحقیقاتی که ترامپ می‌خواهد [در مورد نقش فرزند بایدن] اعلام شود. در هر حال، با رای سنای آمریکا به تبرئه دونالد ترامپ از اتهامات وارده در طرح استیضاح، تلاش در کنگره این کشور برای برکناری رئیس‌جمهور که باعث دودستگی شدیدی در آمریکا شده بود پایان می‌یابد. ترامپ با ۵۲ رای در مقابل ۴۸ رای از اتهام سوءاستفاده از قدرت و با ۵۳ رای در مقابل ۴۷ رای از اتهام کارشکنی علیه کنگره تبرئه شد. برکناری ترامپ نیازمند دوسوم آرا بود؛ سناریویی که همواره بسیار بعید به نظر می‌رسید. این رای‌گیری بعد از دو هفته محاکمه در سنا که در کنترل جمهوری‌خواهان است انجام شد. کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در بیانیه‌ای گفت: «پرزیدنت ترامپ کاملا تبرئه شده و حالا وقت آن است به امور مردم آمریکا رسیدگی شود.» در ادامه این بیانیه آمده است: «دموکرات‌ها که هیچ کاری نمی‌کنند می‌دانند نمی‌توانند او را شکست دهند، پس مجبور بودند او را استیضاح کنند.» در نظر حامیان ترامپ و کاخ سفید، این پرونده دیگر مختومه شده است.