عبور تعداد قربانیان از عدد هزار

«لین» به نقل از «وو ژون یون»، متخصص ویروس‌شناسی از مرکز چینی کنترل و ممانعت از بیماری می‌گوید، موارد خوشه‌ای به «بیش از دو مورد مبتلابه درون یک فضای محدود» اشاره دارد. او روز سه‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه به خبرنگاران گفت که از مطالعه بیش از هزار مورد خوشه‌ای، ۸۳ درصد به‌عنوان خوشه‌های خانوادگی شناسایی شده‌اند. خوشه‌های بعدی ظاهرا از مدارس، سوپرمارکت‌ها یا محل‌های کار هستند که دلیل آن «آگاهی اندک از مراقبت» و بر صورت نزدن ماسک ذکر شده است. الجزیره هم در گزارشی به قلم «کاترینا یو» نوشت که از جدیدترین مرگ و میرهای مربوط به کرونا، ۱۰۳ نفر در استان «هوبی» از جمله ۶۷ نفر در پایتخت این استان یعنی «ووهان» بودند. این گزارشگر می‌نویسد یکی از منابع این ویروس بازارهای مربوط به غذاهای دریایی است که در آنها حیوانات وحشی هم به فروش می‌رسند. این گزارشگر می‌نویسد «شی جین پینگ» در اولین حضور عمومی خود بعد از شیوع کرونا، در حالی که ماسک به صورت داشت به دیدار کارکنان پزشکی و بیماران در بیمارستان‌ها رفت. گزارشگر الجزیره می‌افزاید: «رئیس‌جمهور چین می‌کوشد تا نیروها را جمع کند و بگوید «می‌توانیم در این نبرد پیروز شویم.» اما شواهد نشان می‌دهد این نبرد تمایلی به پایان یافتن نشان نمی‌دهد». این گزارشگر می‌افزاید تا کنون نزدیک به ۲۰ هزار نیروی درمانی از اقصا نقاط چین به «ووهان» فرستاده شده‌اند. در تصاویری که از تلویزیون چین منتشر شد، «شی جین پینگ‌» در یک اقدام نمادین به محله‌ای در شهر پکن رفته و توسط تعدادی از ماموران کنترل سلامت، درجه حرارت بدن او اندازه‌گیری ‌شد. اقدامی که در هفته‌های اخیر در شهرهای مختلف چین رایج بوده است. بر اساس این تصاویر، شی جین پینگ‌، با حفظ فاصله مناسب، با شهروندانی که آنها نیز ماسک بر صورت دارند، در حال گفت‌وگو است.

با توجه به چهار رقمی شدن تعداد تلفات کرونا در چین، سازمان بهداشت جهانی نشست فو‌ق‌العاده‌ای برای مقابله با اپیدمی کرونا پیش‌بینی کرد. این همایش جهانی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، ۱۱ و ۱۲ فوریه در ژنو برگزار خواهد شد. در این همایش جهانی شماری از دانشمندان و کارشناسان امور درمانی شرکت خواهند داشت. تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد که ویروس کرونا «دشمن بشریت» است و باید از سوی همه کشورهای جهان برای مقابله با این بیماری تعامل و همکاری صورت گیرد. از جمله مواردی که در اجلاس دو روزه این سازمان بررسی می‌شود، موضوع توالی ژن این ویروس است. احتمال می‌رود واکسن ضد کرونا در تابستان سال جاری به مرحله آزمایش برسد. گزارش شده که نماینده حزب کمونیست چین در کمیسیون بهداشت استان هوبی و رئیس کمیسیون بهداشت این استان در میان مدیران برکنار شده هستند. روز دوشنبه، مرگبارترین روز از زمان شناسایی ویروس کرونا در دسامبر گذشته لقب گرفت. ووهان، مرکز استان هوبی که ۱۱ میلیون جمعیت دارد همچنان در حالت قرنطینه قرار دارد؛ مدارس و ادارات بسیاری تعطیل و حتی وسائط نقلیه شهری متوقف شده‌اند. روز دوشنبه همزمان هیاتی از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت برای همکاری با دولت چین وارد پکن شد. «بروس آیلوارد» که در سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ مسئولیت تیم سازمان جهانی بهداشت در غرب آفریقا برای مهار اپیدمی ایبولا را بر عهده داشت، سرپرست تیم اعزامی به پکن است. (روزنامه «دنیای‌اقتصاد» طی هفته‌های اخیر گزارش‌های مفصلی را به این مساله اختصاص داده است از جمله «شی در منگنه» مورخ ۲۱ بهمن‌ماه؛ «مرگبارترین روز کرونا» مورخ ۲۰ بهمن‌ماه؛ «سوگواری ملی و ضد دولتی در چین» مورخ ۱۹ بهمن‌ماه؛ «آزمون بزرگ در پکن» مورخ چهارشنبه ۱۶ بهمن‌ماه).

در هر حال، نیویورک تایمز نیز در گزارش ۱۱ فوریه که به‌طور پیوسته به روزرسانی می‌شد به جنبه‌های دیگری از ویروس کرونا اشاره کرد. این گزارش به نقل از مقام‌های هنگ‌کنگ در روز سه‌شنبه اعلام کرد چندین نفر از ساکنان دو آپارتمان در حالی تخلیه شدند که گزارش شد دو نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. مقام‌های هنگ‌کنگی اعلام کردند که این دو مورد نشان می‌‌دهد ویروس مذکور از طریق لوله‌های کارگذاشته در ساختمان انتقال یافته و همین موجب برانگیختن نگرانی‌های تازه‌ای در مورد گسترش این ویروس شده است. مقام‌های بهداشتی هنگ‌کنگ اعلام کردند که تصمیم به تخلیه این ساختمان از آن رو اتخاذ شد که در یک واحد این ساختمان یک لوله حمام «بی‌در وپیکر» در خانه یکی از بیماران کشف شد. افزون بر ساکنان مبتلا شده، ۴ نفر دیگر که در ۴ واحد دیگر این ساختمان ۱۰ طبقه می‌زیستند هم نشانه‌ای از ویروس کرونا را نشان داده‌اند. برای هر ۲۳ واحد این ساختمان ۱۰ طبقه فرمان قرنطینه صادر شده است.

به نوشته نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های هنگ‌کنگ، شیوع این بیماری در این دولت شهر موجب مقایسه‌هایی شده است دال بر اینکه در سال ۲۰۰۳ حدود ۳۲۹ نفر از ساکنان یک آپارتمان در هنگ‌کنگ به سارس مبتلا شدند و اقدامات سریعی برای مهار آن شروع شد. روایت نیویورک تایمز این است که این ویروس از طریق لوله‌های حمام یا دستشویی منتقل شده است. «فرانک چان»، دبیر کل حمل و نقل و مسکن هنگ‌کنگ می‌گوید: «برداشت اولیه ما این است که خانواده‌های مربوطه ممکن است برخی کارهای تعمیراتی انجام داده باشند». با این حال، این مقام هیچ مشابهتی میان کرونا و سارس قائل نیست و دلیل آن هم موقعیت لوله‌هاست. در یکی از موارد، لوله‌ها خارج از ساختمان بود و ویروس سارس از طریق هوا منتقل شده بود. پروفسور «یوئن کوک یونگ»، میکروبیولوژیست در دانشگاه هنگ‌کنگ، می‌گوید، وضعیت این بار متفاوت است. اما مقام‌ها احتمال انتقال کرونا از طریق هوا را هم انکار نمی‌کنند.

اگرچه گفته می‌شود که دو نفر از مسوولان کمیسیون بهداشت استان هوبی به علت کاستی در مقابله با این بیماری از کار خود برکنار شده‌اند و پزشک افشاگر کرونا هم با برخورد دولت چین محکوم شد و در نهایت جان خود را از دست داد، اما به نظر می‌رسد دولت چین همچنان با کسانی که به افشاگری دست بزنند برخورد می‌کند. خبرگزاری آلمان در این باره نوشت، دولت چین اقداماتی علیه دو نفر، یکی «چن کیوشی»، وکیل مستقل و افشاگر و دیگری «فانگ بین»، وبلاگ‌نویس انجام داد که از وضعیت بیمارستان‌ها در «ووهان» فیلم تهیه کرده بودند. این دو شهروند خبرنگار توسط پلیس دستگیر شدند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر به نقل از دوستان و اعضای خانواده آن‌ها اعلام کرد که بهانه پلیس برای دستگیری آن‌ها «احتمال ابتلا به بیماری کرونا» بوده است. این در حالی است که نشانه‌های ابتلا به این بیماری نزد هیچ یک از این دو نفر مشاهده نشده است. پلیس، تلفن‌های همراه این دو را نیز ضبط کرده است. چنین کاری حتی در موقعیتی که افراد در قرنطینه به‌سر می‌برند نیز مرسوم نیست. «چن کیوشی» در فیلمی که از وضعیت بیمارستان‌ها در ووهان تهیه کرده بود از کمبود دارو و امکانات پزشکی برای مقابله با این ویروس سخن گفته بود. او گفت که وحشتی از مرگ یا از حزب کمونیست چین ندارد.