آماده‌باش در اروپا

اعلام چین، ایتالیا، ایران و کره‌جنوبی به عنوان قطب‌های شیوع کرونا نشان می‌دهد یک استراتژی جهانی هماهنگ برای مبارزه با این ویروس وجود ندارد؛ ویروسی که تاکنون ۸۰ هزار نفر را در ۳۷ کشور آلوده کرده و ۲۶۰۰ مرگ را هم به دنبال داشته است. تعداد مبتلایان در آمریکا از ۳۴ نفر در روز جمعه ۲ اسفندماه به ۵۳ نفر در روز دوشنبه ۵ اسفندماه رسید. هیاتی از سازمان بهداشت جهانی به چین رفتند تا شرایط این بیماری مسری و روند رسیدگی به آن را از نزدیک مشاهده کنند. آنها هشدار دادند که جهان آماده یک شیوع گسترده نیست. متخصصان در جهان بر این باورند که یک واکنش یکپارچه برای کاهش تلفات این ویروس و کاهش تسری آن حیاتی است. گزارشگر نیویورک تایمز می‌افزاید: چند هفته‌ای است تمام توجهات به چین است که کانون کرونا است و چند میلیون نفر را در قرنطینه قرار داده تا از گسترش این بیماری جلوگیری کند. اما روز دوشنبه، شیوع این بیماری در کره‌جنوبی، ایران و ایتالیا نشان می‌دهد که نظام‌های سیاسی متفاوت و نظام‌های بهداشتی متفاوت مورد آزمون قرار گرفته‌اند.

پاکستان، ترکیه، افغانستان، ارمنستان، گرجستان، عراق و... در خاورمیانه مرزهای خود را به روی برخی همسایگان بستند تا مانع گسترش این بیماری شوند. تحلیلگران بر این باورند که کرونا با چنان سرعتی در حال پخش شدن در جهان است که نقطه کانونی و محل تولد آن دیگر مورد نظر نیست. چینی‌هایی که در حال سفر به کشورهای مختلف دنیا هستند هنوز با سوء‌ظن و حتی خصومت شهروندان کشورها مواجهند. در کره‌جنوبی که نسبت به توریست‌های چینی رویکرد مهربانانه‌ای دارد به تازگی روی مغازه هایشان نوشته‌اند: «هیچ چینی را نمی‌پذیریم.» روز دوشنبه ۵ اسفندماه کره‌جنوبی با شناسایی ۲۳۱ مورد جدید اعلام کرد که کل مبتلایان به کرونا به ۸۳۳ مورد رسیده که از این میان ۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. دیروز سه‌شنبه هم اعلام شد که ۶۰ مبتلای دیگر شناسایی شده که در مجموع تعداد مبتلایان به حدود ۹۰۰ نفر رسید. رئیس‌جمهور کره‌جنوبی سطح هشدار در این کشور را به بالاترین حد خود اعلام کرد و اجازه داد که در صورت لزوم، شهرها محصور و قرنطینه شوند و دیگر اقدامات احتیاطی هم اتخاذ شود.

در ایتالیا، بیش از ۵۰ هزار نفر در ۱۱ شهر قرنطینه شدند تا مانع شیوع این ویروس به میلان شوند. اگر این ویروس وارد میلان شود، احتمالا اقتصاد ایتالیا دچار مشکل خواهد شد. ایتالیا هم ۶ مرگ را گزارش کرده است. در بروکسل، مقام‌ها می‌گویند که در ارتباط دائم با ایتالیا هستند. با این حال، همسایگان قدرتمندی مانند آلمان و فرانسه متعهد شده‌اند که مرزهای خود را باز بگذارند. مقام‌های اروپایی می‌گویند تمایلی ندارند تا توصیه کنند که کنترل مرزی در منطقه شنگن اجرایی شود. با این حال، به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی هم به حال آماده‌باش درآمده‌اند. به‌طور مثال، اتریش و فرانسه از شهروندان ایتالیایی و مسافرانی که از این کشور وارد کشورهایشان می‌شوند، آزمایش گرفته و در صورت منفی بودن پاسخ اجازه تردد می‌یابند. در این مرحله، بسیاری از متخصصان می‌گویند بستن مرزها کار مفیدی نیست؛ زیرا قبل از اینکه مرزها بسته شود ویروس وارد برخی کشورها شده بود. شناسایی آن هم دشوار است و ممکن است در دوره نهفتگی باشد.