به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، از زمان تاسیس اتحادیه اروپا، اقتصاد ایتالیا به‌عنوان سومین اقتصاد بزرگ ناحیه یورو، پایین‌ترین رشد را در میان ۱۹ عضو این اتحادیه داشته است. بر این اساس در بحبوحه بحران مالی ۲۰۰۸، اقتصاد این کشور ۹ درصد کوچک‌تر شد و از آن زمان تنها حدود نیمی از اندازه آن بازاحیا شده است. در فصل چهارم سال گذشته نیز تولید‌ناخالص‌داخلی ایتالیا نسبت به سه ماه پیش از آن ۳/ ۰ آب رفت، وضعیتی که رشد اقتصادی این کشور را در مجموع سال گذشته به زیر ۲ درصد رساند. در این رابطه اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند در سال‌جاری اقتصاد این کشور عملکردی تنها اندکی بهتر داشته باشد، پیش‌بینی ای‌ که البته مربوط به پیش از شیوع ویروس کرونا است. لورنزو کودوگنو، رئیس یک شرکت اقتصادی مستقر در لندن و اقتصاددان ارشد پیشین وزارت خزانه‌داری ایتالیا در این رابطه پیش‌بینی کرده است در فصل نخست سال‌جاری رشد تولید‌ناخالص‌داخلی این کشور ۵/ ۰ تا یک درصد کاهش خواهد یافت، اتفاقی که باعث خواهد شد ایتالیا وارد چهارمین رکود خود از سال ۲۰۰۸ شود.  به‌دنبال خارج شدن ویروس کرونا از چین و ورود به کشورهای دیگر، مقامات استان‌های شمالی ایتالیا تصمیم گرفتند مدارس، دانشگاه‌ها،‌ موزه‌ها و گردهمایی‌های عمومی همچون ورود تماشاگران به استادیوم‌های فوتبال را تعطیل کنند.

بر این اساس مناطق لومباردو، حوالی پایتخت مالی میلان و ونتو در شمال این کشور سهم حدود یک‌سومی از تولید ‌ناخالص‌داخلی ایتالیا دارند و نیمی از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهند. کودوگنو در این رابطه می‌گوید: «نخستین اثر شیوع ویروس کرونا در حوزه گردشگری و خرده‌فروشی است، چراکه در این وضعیت مردم تصمیم می‌گیرند در خانه بمانند و رزرو‌ هتل‌های خود را لغو کنند. اما اثرات ویرانگر بیشتر متوجه به کسب‌وکارها است آن هم به‌واسطه اخلال در زنجیره عرضه.»

به گزارش «رویترز» روز دوشنبه مرکز «پیزا دومو» در میلان خلوت‌تر از هر زمان دیگری بود. به گفته مغازه‌داران این نواحی، تعداد مشتریان در روزهای اخیر حدود ۵۰ درصد افت داشته است. این وضعیت همچنین موجب شد قضات این شهر دادگاه رسیدگی به پرونده «بریتیش تلکام‌»‌ را به تعویق بیندازند. روبرتو پروتی، اقتصاددان دانشگاه بوکونی میلان در این خصوص می‌گوید: «این وضعیت بسیار سخت است، چراکه به‌نظر می‌رسد وضعیت اورژانسی ویروس کرونا به این زودی‌ها به ثبات نرسد. این درحالی است که اقتصاد کشور وضعیتی نابسامان را تجربه می‌کند.» همانند کودوگنو، این اقتصاددانان نیز پیش‌بینی می‌کند اقتصاد ایتالیا برای فصل نخست و در کل سال ۲۰۲۰ نرخ رشد منفی را تجربه کند و کوچک‌تر شود.

آسیب بازارهای سهام

روز دوشنبه بازار سهام میلان حدود ۶ درصد افت داشت، بدترین روز از سال ۲۰۱۶. در این رابطه شدیدترین آسیب مربوط به کسب‌وکارهایی بوده است که انتظار می‌رود فروش آنها در این وضعیت روندی نزولی را تجربه کند، کسب‌وکارهایی همچون خرده‌فروشی کنار جاده‌ای «اوتوگریل» که ارزش سهام او ۵/ ۱۲ درصد کاهش یافت. البته بازدهی‌‌ها برای اوراق قرضه دولتی با جهش مواجه شد، امری که تامین هزینه بدهی‌ها را برای دومین اقتصاد بزرگ مقروض ناحیه یورو – پس از یونان – افزایش خواهد داد. براساس آمارهای «سازمان ملل»‌ ایتالیا پنجمین کشور پربازدید جهان است و صنعت گردشگری سهمی ۱۳ درصدی از تولیدناخالص‌داخلی این کشور دارد. این واقعیت درحالی است که گردشگری این کشور بسیار از شیوع ویروس کرونا آسیب خواهد دید. پاتریزیو برتین، رئیس شعبه ونتو بدنه لابی‌گر تجارت «کنفکومرسیو» ایتالیا در این رابطه می‌گوید: «در روزهای اخیر حجم گسترده کنسلی‌ها در رستوران‌ها، هتل‌ها و جاهای دیگر ما را زمین‌گیر کرده است.» مارکو میچیلی، رئیس انجمن هتلداران منطقه ونتو نیز اظهار می‌کند این کنسلی‌ها مانند نقاط دیگر ایتالیا در سراسر منطقه درحال وقوع است. من فکر می‌کنم دولت بیش از حد در اعلام وضعیت مطلوب پیرامون شیوع ویروس کرونا محتاط است.» از بخش‌های دیگری که به‌دنبال شیوع ویروس کرونا آسیب‌دیده، صنعت مد ایتالیا است، صنعتی که در آن برندهای معروفی همچون آرمانی خودنمایی می‌کنند. در این رابطه صنعت «مدلینگ» سهمی ۵درصدی از تولید ناخالص‌داخلی این کشور دارد. پیش از ورود کرونا به ایتالیا، این صنعت به‌دنبال از دست رفتن یکی از بازارهای مهم هدف یعنی چین نیز بسیار متضرر شده بود.