بازگشت بزرگ جو بایدن؟ عکس: AFP

بایدن در این ایالت توانست رای نزدیک به ۵۰ درصدی را کسب کند. سندرز نتوانست بیش از ۲۰ درصد از رای مردم این ایالت را به دست آورد. در رده بعد از سندرز اما تام استه‌یر، میلیاردر کالیفرنیایی قرار دارد که رای ۳/ ۱۱ درصدی به دست آورد. او پس از اعلام نتایج در این ایالت از دور بعدی انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها کناره گرفت. پس از او نیز بوتیجج با ۲/ ۸ درصد آرا قرار گرفته است. این پیروزی باعث شد بایدن بتواند چالشی برای رهبری سندرز در انتخابات مقدماتی ایجاد کند اما هنوز نتوانسته که از وی پیشی بگیرد. با این حال معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پیامی توییتری نوشت: ممنون از کارولینای جنوبی! ما با کمک یکدیگر به نامزدی دموکرات‌ها و شکست دونالد ترامپ دست می‌یابیم. همین چند روز پیش رسانه‌ها اعلام می‌کردند که کمپین ما مرده است. اما بعد از امشب، کاملا واضح شد که ما چقدر سرزنده‌ایم. کارزار انتخاباتی جو بایدن با این پیروزی در یک ایالت مهم جنوبی، جان گرفته است. این بعد از شکست بایدن در سه ایالتی است که پیش‌تر شاهد رای‌گیری بوده‌اند. برنده این فرآیند در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر به مصاف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد رفت. در مجموع، سناتور چپگرا برنی سندرز همچنان پیشتاز است. بایدن اما روز شنبه درحالی به پیروزی رسید که نامزدها خود را برای سه‌شنبه بزرگ که در ۱۴ ایالت برگزار می‌شود، آماده می‌کنند. در پایان آن روز وضعیت انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها بسیار روشن‌تر خواهد بود.کارولینای جنوبی چهارمین ایالتی بود که در انتخابات مرحله مقدماتی که چند ماه طول می‌کشد، رای داد. این اولین پیروزی ایالتی بایدن در این فرآیند بود. بایدن در سخنرانی پیروزی‌اش گفت: همین چند روز پیش بود که رسانه‌ها و صاحب‌نظران نامزدی من را منتفی می‌دانستند. حالا به لطف همه شما –در قلب حزب دموکرات - ما برنده شدیم و با فاصله زیاد هم برنده شدیم. بایدن گفت که مردم نشان دادند که دنبال یک «نتیجه خوب» هستند تا انقلاب. وی گفت مردم به‌دنبال یک سیستم کارآمد در حوزه درمانی هستند نه اینکه اختلالی در آن ایجاد کند. او گفت مردم دنبال نامزدی هستند که آنها را در برابر کارخانه‌های تولید اسلحه محافظت کند نه اینکه آن کارخانه‌ها را مورد حمایت قرار دهد. معاون سابق ریاست‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: اگر دموکرات‌ها یک نامزد دموکرات مادام‌العمر می‌خواهند که باعث افتخار دموکرات‌ها باشد، می‌توانند به این کارزار بپیوندند». او در نهایت تاکید کرد: «انتخاب برای ما بین دو گزینه پیروزی بزرگ یا باخت بزرگ است.»

پیروزی روز شنبه بایدن هر چند به تجدید حیات کارزار انتخاباتی‌اش کمک کرد اما ممکن است این کارزار از سوی دو رقیب میانه‌رویش یعنی بوتیجج و ایمی کلوبوچر آسیب‌پذیر شود. هر دو امیدوارند که دل نمایندگی‌های دموکرات‌ها را به‌عنوان نامزد میانه‌رو بربایند. اما نتیجه روز شنبه نشان داد که هر دو عاجز از کسب رای غیرسفیدپوستان هستند. بنابر آمارها، بوتیجج تنها توان کسب رای ۲ درصد از سیاه‌پوستان را دارد. همزمان این پیروزی فشار بیشتری به مایکل بلومبرگ آورد که دست‌کم در ۱۵ ایالت در نظرسنجی‌ها از بایدن بالاتر است.

در جبهه پیشروها که الیزابت وارن و برنی سندرز قرار دارند، خانم سناتور نیز نشان داد که در ایالت‌های جمهوری‌خواه وی جایگاه مناسبی در نزد سیاه‌پوستان ندارد. با این حال، به‌عکس میانه‌روها، وی برای کناره‌گیری تحت فشار قرار ندارد. برخی از دموکرات‌ها می‌گویند که نامزدهای میانه‌رو باید به سود بایدن کناره‌گیری کنند و به این طریق یک فضای دو قطبی در انتخابات پیش آید.

مک فلنگهامیر و کتی گلئوک، ستون‌نویسان نیویورک‌تایمز بر این باورند که پیروزی جو بایدن در انتخابات روز شنبه می‌تواند دموکرات‌ها را قانع کند که وی یک جایگزین اصلح برای برنی سندرز، نامزد سوسیالیست مسلک به حساب می‌آید. میانه‌رو‌ها می‌ترسند که برنی سندرز موجب سقوط حزب شود. با این حال این پیروزی ممکن است موجب شود از ضعف‌های کارزار انتخاباتی بایدن غفلت شود. آن هم در شرایطی که کارزار انتخاباتی بایدن در آستانه سه‌شنبه بزرگ قرار دارد و شکست بایدن در آن بسیار محتمل است. بنابر آخرین نظرسنجی‌ها سندرز در ایالت‌های کالیفرنیا، تگزاس، ویرجینیا، ماساچوست، کلرادو و یوتا در صدر نظرسنجی‌ها قرار دارد. بایدن تنها در ایالت کارولینای شمالی پیشتاز است و در تگزاس دوم و در کالیفرنیا و ویرجینیا سوم است. در بقیه ایالت‌ها وی حتی در بین چهار نامزد اول نیز قرار ندارد.

به اعتقاد این دو نویسنده بایدن هنوز بهترین گزینه برای دموکرات‌ها به حساب می‌آید. او نشان داده است که توانایی غلبه بر هسته مرکزی دموکرات‌ها را دارد و هیچ‌کسی بهتر از او در این حزب برای غلبه بر ترامپ پیدا نمی‌شود. خود وی نیز گفته است که اگر دموکرات‌ها یک نامزد دموکرات می‌خواهند، یک نامزد طولانی مدت، بهتر است به کارزار بایدن-اوباما بپیوندند. بایدن در سخنرانی پیروزی‌اش به سندرز نیز حمله کرد و گفت: «تنها حرف و سخن از انقلاب چیزی را در زندگی ما تغییر نمی‌دهد. ما به تغییرات واقعی نیاز داریم.» اما بایدن به‌رغم پیروزی قابل توجهش در روز شنبه هنوز از سوی دو عامل مورد تهدید است: ابتدا رقبای میانه‌روی وی و سپس آرای اندک وی در باقی ایالت‌ها. به‌رغم اینکه برخی می‌گویند باید میانه‌روها کناره‌گیری کنند، اما این سوال مطرح است که چرا مایکل بلومبرگ به‌عنوان فردی که میلیون‌ها دلار خرج کرده است تا وارد عرصه رقابت‌ها شود، باید حاضر به‌کناره‌گیری شود؟ رای‌دهندگان به بوتیجج و ایمی کلوبوچر در نیوهمپشایر و آیووا هم بر این باور بودند که بایدن توانایی شکست ترامپ را ندارد. این دو در این دو ایالت کلیدی نسبت به معاون سابق ریاست‌جمهوری آمریکا موفق‌تر ظاهر شدند.با این وجود به نظر می‌رسد کناره‌گیری به سود بایدن بهترین راهبرد حزب دموکرات باشد. باید در روزهای باقی‌مانده با صدای بلند اعلام شود که دیگر زمان دودلی نیست.

p04-01

شانس‌های اصلی سه‌شنبه سرنوشت