اتحاد میانه‌روها علیه پیرمرد سوسیالیست

حتی با توجه به استانداردهای ستیزه‌جویانه کارزارهای انتخاباتی دموکرات‌ها، تایید این دو نامزد و حضور این دو در کنار بایدن در کارزار انتخاباتی معاون سابق ریاست‌جمهوری آمریکا در دالاس یک حرکت قابل‌توجه به حساب می‌آید. به‌ندرت پیش می‌آید تا مخالفان همچون ایمی کلوبوچر و پیت بوتیجج به اردوگاه رقیب بپیوندند. بوتیجج پس از شکست در کارولینای جنوبی برای نجات بایدن در برابر رقیب سرسختش، یعنی برنی سندرز از انتخابات کناره‌گیری کرد و به اردوگاه بایدن پیوست. ایمی کلوبوچر هم که به‌دنبال کسب آرای میانه‌روها و پیشی گرفتن از بوتیجج و بایدن بود، روز دوشنبه فعالیت‌های کارزار خود را به سود بایدن تعلیق کرد. او پیش‌تر فعالیت‌های خود را برای جلب توجه ایالت‌های میانه‌غربی مانند مینه‌سوتا متمرکز کرده بود، اما روز دوشنبه گفت به سود بایدن کنار می‌رود. کلوبوچر به جای سخنرانی به همکاران خود گفت که قصد دارد به سود بایدن از رقابت‌ها کناره‌گیری کند و یکراست به اردوگاه وی بپیوندد. او پیش از حضور در دالاس با حمایت از بایدن گفت او نامزدی است که می‌تواند کشور را دوباره یکپارچه کند و عزت و غرور را به جایگاه ریاست‌جمهوری بازگرداند.

بوتیجج نیز به نوبه خود بایدن را تایید کرد و گفت که وی می‌تواند روح رفته را به ریاست‌جمهوری و کشور بازگرداند. بایدن نیز از بهترین کلمات برای توصیف بوتیجج استفاده کرد و گفت برای وی، بوتیجج همچون پسرش «بیو» است که بر اثر سرطان مغز در سال ۲۰۱۵ فوت کرد.با کناره‌گیری سه نامزد معتدل - استه‌یر، بوتیجج و کلوبوچر- این سوال مطرح است که آیا این کناره‌گیری‌ها در انتخابات روز سه‌شنبه که در ۱۵ ایالت و قلمرو، از جمله تگزاس و کالیفرنیا برگزار خواهد شد، تاثیرگذار خواهد بود یا نه؟ میلیون‌ها نفر روز سه‌شنبه پای صندوق‌های رای رفتند و تنها ۳/ ۲ میلیون رای در کالیفرنیا به سبد آرا انداخته شده است.سندرز در بسیاری از ایالات در سه‌شنبه بزرگ شروع قابل‌توجهی داشته است. او در چند هفته اخیر با رشد خوبی روبه‌رو بوده است و رای‌دهندگان دموکرات وی را فرد اصلح برای مبارزه با دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ می‌دانند. سناتور ورمونت از یک سازمان بسیار قدرتمند برخوردار است که از یک شبکه غول آنلاین کمک مالی دریافت می‌کند. تنها در یک مورد وی ماه قبل توانست ۴۶ میلیون دلار از طریق این غول آنلاین کمک مالی دریافت کند و جایگاه خود را نسبت به سایر نامزدهای دموکرات مستحکم‌تر کند.

سندرز روز دوشنبه اعلام کرد که آماده یک نبرد جانانه با جو بایدن است و با کناره‌گیری این دو تن، رقابت در درون این حزب دو قطبی شده است و آشکارا جنگ میانه‌روها به رهبری بایدن و سوسیالیست‌ها به رهبری برنی سندرز است. البته یک جنگ در گستره کوچکی هم بین وارن و بلومبرگ وجود دارد که این دو پیش‌تر در یک مناظره به رقابت با یکدیگر برخاسته بودند و وارن وی را در آن مناظره، به دلیل رفتار بدش با زنان نابود کرده بود. کارشناسان اما می‌گویند که حامیان برنی سندرز بعید است تحت‌تاثیر کارگزاران سنتی دموکرات‌ها یعنی میانه‌روها قرار بگیرند و آنها از پیش تصمیم خود را گرفته‌اند که به برنی سندرز رای بدهند ودوست ندارند تا به گفته آنها توطئه‌ای که در سال ۲۰۱۶ برای سندرز اتفاق افتاد این‌بار هم برای او تکرار شود. برای رهبران حزب هم این خطر وجود دارد که مانند سال ۲۰۱۶ عمل کنند، چرا که ممکن است پایگاه چپ این حزب را به‌شدت بدبین کند. این در حالی است که با کناره‌گیری دو تن از میانه‌روها، سندرز می‌گوید که هسته مرکزی حزب تلاش خود را برای حمایت از سیاستمداران اصلی معطوف کرده است.

    اهمیت سه‌شنبه بزرگ

هرچند رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها برای تعیین نامزد این حزب از سوم فوریه در ایالت آیووا آغاز شد و تا هفتم ژوئن ادامه خواهد داشت، اما نامزد ریاست‌جمهوری این حزب به طور رسمی در گردهمایی بزرگ حزب دموکرات که از ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه (۲۳ تا ۲۶ تیر) در شهر میلواکی برگزار می‌شود، معرفی خواهد شد، هرچند که معمولا نتیجه رقابت‌های درون حزبی از چند ماه قبل مشخص شده ‌است. در روند مبارزات انتخاباتی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، پیروزی در رقابت‌های درون حزبی در ایالت‌های مختلف در تعیین فرد برگزیده اهمیت زیادی دارد ولی آنچه مهم‌تر است، حساب و کتاب این پیروزی‌ها است.از هر ایالت آمریکا هیاتی به گردهمایی بزرگ دو حزب فرستاده می‌شود. تعداد اعضای این هیات‌ها به جمعیت هر ایالت بستگی دارد و به همین خاطر ایالت‌های پرجمعیت‌تر، هیات‌های نمایندگی بزرگ‌تری را به این گردهمایی می‌فرستند. هرکدام از داوطلبانی که در انتخابات ایالتی حد نصاب مشخص شده از آراء را به دست آورده باشند، به نسبت میزان رای کسب شده در ترکیب هیات اعزامی به گردهمایی حزب نقش خواهند داشت. علاوه بر این نمایندگان، شعبه‌های ایالتی هر حزب، تعدادی عضو منصوب را به همراه هیات اعزامی به گردهمایی ملی حزب اعزام می‌کنند که رای آنها در گردهمایی ملی حزب می‌تواند تسهیل‌کننده نظرات رهبران آن برای تعیین نامزد انتخاباتی باشد. در گردهمایی ملی حزب دموکرات که تیرماه برگزار می‌شود ۴۷۵۰ نماینده شرکت خواهند کرد که برای به دست آوردن نامزدی حزب دموکرات، به کسب حمایت ۱۹۹۱ نفر از آنها نیاز است. در یک ماه گذشته که انتخابات درون حزبی در چهار ایالت برگزار شده است، تکلیف تنها ۵ درصد از کرسی‌های هیات‌های نمایندگی مشخص شده است. تا به اینجا گزارش‌ها بیانگر پیشتازی سناتور سندرز با کسب حدود ۶۰ کرسی نمایندگی در میان هیات‌های اعزامی به کنوانسیون ملی حزب دموکرات است و این رقم برای بایدن ۵۳ کرسی برآورد می‌شود. پیت بوتیجج هم که پس از انتخابات کارولینای جنوبی از ادامه حضور در رقابت‌ها انصراف داد، حدود ۲۳ کرسی کسب کرده است. اما در سه‌شنبه بزرگ، تکلیف حدود ۴۰ درصد از این کرسی‌ها مشخص خواهد شد. در سه‌شنبه بزرگ، پیروزی در بعضی از ایالت‌های بزرگ‌تر مانند کالیفرنیا و تگزاس که هیات‌های نمایندگی آنها به ترتیب ۴۱۵ و ۲۲۸ عضو دارد از اهمیت زیادی برخوردار است.