بایدن برنده دومین سه‌شنبه بزرگ

جو بایدن، برتری خود را نسبت به برنی سندرز در رقابت‌های انتخاباتی اولیه در می‌سی‌سی‌پی و میشیگان با حمایت هر دو طیف سیاهان و سفیدها افزایش داد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، جو بایدن روز سه‌شنبه با پیروزی در ۴ ایالت از ۶ ایالت توانست فرماندهی ستاد انتخاباتی دموکرات‌ها را بر عهده بگیرد و شانس خود را به‌عنوان نامزد نهایی افزایش دهد. او که در سه انتخابات اول اوضاع اصلا مساعدی نداشت، حالا به امید اول دموکرات‌ها برای انتخابات عمومی در ماه نوامبر تبدیل شده است. با یک ائتلاف قدرتمندانه که از سوی میانه‌روها به وقوع پیوست، بایدن توانست ایالات میانه غربی را فتح کند. بنابرآخرین آمارهایی که سایت «realclearpolitics» ارائه داد در ایالت میشیگان با شمارش ۹۹ درصد آرا، بایدن با ۹/ ۵۲ درصد اول، سندرز با ۵/ ۳۶ درصد دوم و تولسی گبارد نیز با ۶/ ۰ درصد آرا سوم شد. بایدن و سندرز از این ایالت به ترتیب ۵۳ و ۳۵ هیات نمایندگی به‌دست آوردند. در ایالت میسوری نیز با شمارش کل آرا، بایدن با ۱/ ۶۰ درصد اول و برنی سندرز با ۶/ ۳۴ درصد دوم شد. بایدن و سندرز از این ایالت به ترتیب ۴۰ و ۲۳ هیات نمایندگی به‌دست آوردند. تولسی گبارد در این ایالت با ۷/ ۰ درصد آرا سوم شد و نتوانست هیچ هیات نمایندگی به‌دست آورد. در واشنگتن اما با شمارش ۶۷ درصد آرا، هر دو نامزد شانه به شانه یکدیگر در حال حرکت هستند و سندرز با ۷/ ۳۲ و بایدن با ۵/ ۳۲ درصد اول و دوم هستند. در این ایالت هر دو حمایت ۱۷ هیات نمایندگی را  کسب کردند. در داکوتای شمالی اما اوضاع سندرز بهتر است و با شمارش ۷۷ درصد آرا، نامزد سوسیالیست حزب دموکرات‌ها با ۴/ ۴۸ درصد اول و بایدن با ۳/ ۴۲ درصد دوم است. هر دو در این ایالت حمایت ۵ هیات نمایندگی را به‌دست آورده‌اند. در می‌سی‌سی‌پی اما بایدن با شمارش ۹۸ درصد آرا توانسته است ۸۱ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و سندرز با کسب ۱۴ درصد آرا و کسب دو هیات نمایندگی به کار خود پایان دهد. در آیداهو نیز با شمارش کامل آرا بایدن توانست با ۹/ ۴۸ درصد آرا اول و سندرز با ۵/ ۴۲ درصد دوم شود. بایدن و سندرز از این ایالت به ترتیب ۹ و ۷ هیات نمایندگی کسب کردند. تا لحظه تنظیم گزارش بایدن با کسب ۸۲۳ هیات نمایندگی از سندرز با ۶۶۳ هیات نمایندگی پیشتاز است که این امر حکایت از اختلاف ۱۶۰ امتیازی بایدن نسبت به سندرز دارد. با توجه به پیروزی بایدن که در سه‌شنبه بزرگ رقم خورد و حالا این سه‌شنبه که طیف‌های متنوعی از دموکرات‌ها از وی حمایت کردند، وی به امید اول دموکرات‌ها تبدیل شده است. بایدن در میشیگان، میسوری و می‌سی‌سی‌پی توانست افزون بر سیاهان، حمایت قابل توجهی از سوی سفیدپوستان روستایی و حومه‌نشینان به‌دست آورد.

بایدن همچنین در آیداهو پیروز شد تا جای شک وشبهه‌ای باقی نگذارد که کار برای سندرز بسیار سخت‌تر شده است. در حالی که تا پیش از کناره‌گیری دو نامزد برجسته میانه‌رو، یعنی پیت بوتیجج و ایمی کلوبوچر اوضاع بایدن مناسب نبود، حالا با کناره‌گیری این دو و تجمیع‌ آرای میانه‌روها بخت و اقبال به کارزار انتخاباتی معاون سابق ریاست‌جمهوری آمریکا بازگشته است.

در پیروزی بزرگ انتخابات روز سه‌شنبه ائتلاف قدرتمندی از رای‌دهندگان تشکیل شد که از میان آنها می‌توان به حمایت زنان و میانه‌روهای سفیدپوست اشاره کرد. همین امر شانس دریافت رای بایدن از سوی جمهوری‌خواهان میانه‌رو را در انتخابات عمومی افزایش می‌دهد. با این حال هنوز بایدن نتوانسته است در کسب آرای جوانان و افراد لیبرال موفقیتی به‌دست آورد و این بزرگ‌ترین نقطه ضعف کارزار انتخاباتی وی به‌حساب می‌آید. لیبرال‌ها و جوانان حامیان سرسخت برنی سندرز به حساب می‌آیند. این درحالی است که سندرز موفقیت چهار سال پیش خود را در ایالت میشیگان در میان طبقه کارگر نتوانست تکرار کند و رای‌دهندگان روستایی درحالی‌که چهار سال پیش وی را به هیلاری کلینتون ترجیح داده بودند، این‌بار به سمت معاون سابق ریاست‌جمهوری آمریکا چرخیدند. البته بایدن نیز تاکنون نشان داده است که فاقد توانایی برای به هیجان در آوردن رای‌دهندگان است.