صالح تصریح کرد که مشکلات امنیتی در عراق باید توسط خود دولت حل شود نه آنکه کشور به میدانی برای جنگ‌های نیابتی تبدیل شود. برهم صالح در بیانیه‌ای گفت: «نقض مکرر حاکمیت عراق اقدامی خطرناک و آگاهانه در تضعیف توانایی‌ها و اعتبار حکومت به خصوص در شرایطی است که عراق با چالش‌های بزرگ سیاسی، اقتصادی، مالی، امنیتی و بهداشتی روبه‌رو است.» رئیس‌جمهور عراق در ادامه این بیانیه افزود: «این خطرها ممکن است به ایجاد هرج و مرج و ناتوانی کامل حکومت مرکزی منجر شود. به خصوص وخامت وضعیت امنیتی کشور در شرایطی روی می‌دهد که گروه خلافت اسلامی می‌کوشد با احیای قدرت خویش امنیت ملی عراق و ایمنی شهروندان کشور را به خطر بیندازد.»

در این شرایط وزارت خارجه عراق، سفرای آمریکا و بریتانیا را احضار و خواستار توضیحاتی در مورد حملات مرگبار شبانه این دو کشور شد. همچنین وزارت خارجه عراق روز جمعه یک جلسه فوری برگزار کرد و درباره تهاجمات اخیر نیروهای آمریکایی بحث و گفت‌وگو کرد. خروجی این جلسه اما فقط احضار سفیران آمریکا و بریتانیا بود.

حملات اخیر آمریکا در عراق، گروه‌های مختلفی را مجبور به واکنش کرد. نیروهای مسلح عراق نیز در بیانیه جداگانه‌ای با محکوم کردن حملات هوایی آمریکا آن را نقض استقلال عراق و یک تعرض هدفمند علیه ارتش این کشور توصیف کرد. در این بیانیه گفته می‌شود که در حملات هوایی آمریکا ۶ نفر کشته و ۱۲ نفر مجروح شده‌اند. فرماندهی ستاد مشترک ارتش عراق در بیانیه خود افزود: «این توجیه که حملات هوایی شب گذشته واکنشی به حملات روزهای اخیر به پایگاه تاجی بوده دروغ است. این حملات به تشدید درگیری و تنش منجر شده و راه‌حل نیست.» ارتش عراق در بخش دیگری از بیانیه خود گفت: «این اقدام علیه اراده حکومت عراق و نقض استقلال و حاکمیت کشور است و یاغیان را تقویت می‌کند.» ارتش عراق تصریح کرده است که در این حملات یک غیرنظامی و ۵ نظامی کشته شده‌اند. این فرد غیرنظامی که کشته شده است، آشپزی بوده که در فرودگاه کار می‌کرده است. در گزارش ارتش عراق آمده است که سه نیروی نظامی به علاوه دو نیروی پلیس نیز جزو کشته‌شدگان این حملات هستند. پیش از واکنش عراقی‌ها به این حملات، پنتاگون در بیانیه‌ای عجیب آن را اقدامی در دفاع از نظامیان خود خوانده بود. یک مقام آمریکا در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت که این حملات با همکاری بریتانیایی‌ها صورت گرفته است. سیمون فولتین، گزارشگر الجزیره در عراق می‌گوید که طیف وسیعی از عراقی‌ها حملات اخیر آمریکا را محکوم کرده‌اند. این خبرنگار می‌گوید به عکس آنچه پنتاگون مدعی است، این حملات از دقت برخوردار نبوده است، چرا که این حملات نیروهای رسمی ارتش عراق و پلیس را کشته است. به گفته فولتین این حملات به جای اینکه شبه نظامیان را هدف بگیرد، شرکای عراقی آمریکا را هدف گرفته است که در نهایت به بدبینی بیشتر عراقی‌ها منجر خواهد شد. روز چهارشنبه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا این اختیار را به پنتاگون داد تا در واکنش به کشته شدن ۲ سرباز خود، دست به حملات تلافی‌جویانه بزند. در حمله‌ای به پایگاه التاجی، که مقر حضور نیروهای آمریکایی است، دو آمریکایی و یک بریتانیایی کشته شدند. واشنگتن این حملات را متوجه گروه کتائب حزب‌الله می‌داند. پنتاگون مدعی است که در این حملات تاسیسات این گروه را هدف قرار داده است. این در حالی است که مجددا روز شنبه برخی منابع از هدف قرار گرفتن اردوگاه التاجی بغداد با موشک‌های کاتیوشا خبر دادند. به گزارش سومریه نیوز، روز شنبه ۱۲ موشک کاتیوشا به سمت اردوگاه التاجی شلیک شد. یک منبع امنیتی اعلام کرد که بیش از ۱۲ موشک به اردوگاه التاجی که در آن پایگاه‌های نظامی آمریکایی در شمال بغداد وجود دارد، اصابت کرد. در همین حال، خبرنگار المیادین گزارش داد، تعداد موشک‌هایی که پایگاه التاجی را هدف قرار داد، ۲۴ موشک است. المیادین از پرواز گسترده هواپیماهای آمریکایی در حریم هوایی تعدادی از مناطق عراق خبر داد. در همین حال، فرماندهی عملیات مشترک عراق آمار اولیه حملات موشکی به اردوگاه التاجی را اعلام و تاکید کرد که بر اساس آمار اولیه، دو تن از فرماندهی پدافند هوایی عراق در این حملات زخمی شده‌اند.